
A KRESZ szerint tényleg elsőbbsége van ebben az esetben a gyalogosnak? A rutinos sofőrök is el szokták rontani ezt a kérdést
Olvass tovább...
Egy új korszak hajnalán állunk, ahol a közlekedési szabályok nem csak az autósokat, de a gyalogosokat is új helyzet elé állítják.
Amikor KRESZ-ről van szó, az emberek többsége legyint egyet: „jó, hát azt egyszer megtanultam, megy rutinból.” És valóban, a hazai közlekedési szabályozás olyannyira régi, hogy egy egész generáció nőtt fel úgy, hogy érdemi változást soha nem is tapasztalt benne. Azonban ez hamarosan gyökeresen megváltozhat. Ugyanis az Építési és Közlekedési Minisztérium bejelentette: 50 év után teljesen új KRESZ készül.
Ez nem pusztán kozmetikai ráncfelvarrás. A jelenlegi rendszer 1975 óta lényegében ugyanaz, és bár az évtizedek során érkeztek kisebb-nagyobb módosítások, ezek inkább toldozások voltak, mint valódi reformok. Most viszont az alapokig nyúlnak vissza, és ami különösen izgalmas: nem csak az autósokra vonatkozó szabályok újulnak meg. A gyalogosokat érintő részek is radikálisan megváltoznak.
Az új KRESZ szabályozási koncepciója már a kormány előtt van, hamarosan társadalmi egyeztetésre bocsátják. A májusi bejelentéskor Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár hangsúlyozta:
a cél az, hogy a közlekedés közös ügy legyen, és ebbe a döntéshozók bevonják a teljes társadalmat.
Az Index cikke szerint a koncepció kidolgozása példátlan együttműködésen alapult: több mint 70 szervezet és több mint 100 szakértő dolgozott azon, hogy egy valóban korszerű, mindenkit érintő tervezet szülessen. Nemcsak autós egyesületek, de gyalogosokat, kerékpárosokat, sőt még vakokat és mozgássérülteket képviselő szervezetek is részt vettek a munkában. Ennek fényében érthető, hogy a hangsúly az „erősebb–gyengébb” reláció átgondolásán van. Vagyis az új szabályok lényege az lesz, hogy „a gyengébbet megvédje az erősebbtől” – ahogy azt Lázár János megfogalmazta.
Olvass tovább...
Ez a gondolat azonban túlmutat a megszokott autós-bringás-párharcon. A gyalogosok ugyanis most először kerülhetnek olyan fókuszba, amire az elmúlt évtizedekben nem volt példa.
A kiszivárgott koncepció alapján egy sor új szabály léphet életbe, amely a gyalogosokat érinti – és nem, nem csak a zebrán való átkelésre kell gondolni. Az egyik legfontosabb változás az lehet, hogy a járdán közlekedő gyalogosokat is védi majd a KRESZ, ha például kerékpáros vagy elektromos roller halad el mellettük.
Jelenleg sok esetben teljesen szürkezónás, hogy ki kinek ad elsőbbséget például egy sétálóutcában vagy osztott gyalog-bringaúton. Az új szabályokban ezek tisztázása kiemelt szempont lesz.
Szó van arról is, hogy a gyalogátkelőknél erőteljesebb védelmet kapnak a járókelők: például új figyelmeztető táblákkal, kötelező sebességcsökkentési zónákkal vagy akár külön jelzőlámpákkal.
És ami talán a legmeglepőbb: elképzelhető, hogy bizonyos helyeken a gyalogosokra is kiterjesztenék a „köteles körültekintés” fogalmát. Ez azt jelenti, hogy a járókelőknek is nagyobb felelőssége lenne abban, hogy mikor és hogyan lépnek az úttestre, főleg okostelefon-használat vagy forgalmas kereszteződések esetén.
Igen, és pont ez a szép benne. A minisztérium szerint hamarosan elindul a társadalmi egyeztetés, vagyis a tervezetet bárki elolvashatja, véleményezheti, sőt javaslatokat is tehet. Ennek célja, hogy ne egy szűk kör szabja meg, hogyan élünk együtt az utakon, hanem minden érintett (tehát gyakorlatilag minden állampolgár) hozzátehesse a saját meglátásait.
[[c2]]