
A KRESZ-ben sokakat átverhet ez a tábla, de van egy trükk, amit a rutinos autósok is gyakran elfelejtenek
Olvass tovább...
Egy furcsa új közlekedési tábla bukkant fel Európa útjain, amit sok autós elsőre félreért, de van mögötte logika.
Miközben a magyar autósok még mindig az „intelligens” traffipaxok és az egyre szaporodó zónahatárok között lavíroznak, Európa egyes részein egy egészen új típusú közlekedési tábla kezdett terjedni. Első pillantásra ismerősnek tűnik: fehér alapon fekete szám, ahogy a sebességhatároknál szokás, csakhogy a megszokott piros karika helyett zöld szegély öleli körbe a táblát.
Aki először találkozik vele, könnyen azt hiheti, hogy valamilyen ideiglenes, talán hibás jelzésről van szó. Az igazság viszont az, hogy ez a furcsa közlekedési tábla nagyon is tudatos, és egy teljesen újfajta gondolkodást képvisel a közlekedésbiztonságban.
Az új táblák már feltűntek Nagy-Britanniában, Franciaországban és Spanyolországban is , és jó eséllyel hamarosan Magyarországra is megérkeznek.
A közlekedési táblák világában a piros kör egyet jelent a szabályokkal: amit az jelez, azt be kell tartani, különben jöhet a büntetés. A zöld szegély ezzel szemben nem kényszerít semmire, csupán ajánlást közöl. A rajta szereplő szám nem jogilag kötelező érvényű sebességkorlát, hanem egyfajta útmutatás: „itt ennyivel érdemes menni”.
Olvass tovább...
Ez a típusú szabályozás egyre népszerűbb Nyugat-Európában, különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a fokozott figyelmet igényel az autósoktól, például iskolák környékén, meredek kanyarokban, lakóövezetekben vagy gyalogosátkelők környékén. Itt ugyanis a forgalom nem mindig indokol szigorú korlátozást, viszont a veszélyhelyzetek sűrűsége miatt mégis elvárt lenne a körültekintőbb vezetés.
A zöld szegély tehát nem a hatóság hangos utasítása, sokkal inkább egy bizalmi gesztus: az állam nem parancsol, csak kér – és rábízza a vezetőre a biztonságos döntést. A kérdés persze az, hogy ez mennyire működik. Míg Németországban vagy Skandináviában az ilyen típusú iránymutatások valóban komoly hatással lehetnek, addig Közép- és Dél-Európában, ahol a szabályok lazább kezelése sokkal jellemzőbb, már kevésbé biztos a siker.
Mindenesetre a kezdeményezés nem egyedülálló. Egyre több olyan eszköz jelenik meg az utakon, amelyek nem büntetnek, hanem „csak” emlékeztetnek: mosolygó vagy szomorú arcokat mutató digitális kijelzők, sebességmérő táblák, amelyek visszajelzést adnak a sofőrnek, és most itt van a zöld szegély is, amely ugyan semmit nem követel, mégis sokat kér.
Bár hazánkban még nem jelentek meg ezek az újfajta táblák, a nyugat-európai trendek alapján elképzelhető, hogy idővel nálunk is bevezetik őket, legalábbis próba jelleggel. Hiszen a cél mindenhol ugyanaz: csökkenteni a balesetek számát, és elősegíteni egy tudatosabb, felelősségteljesebb közlekedési kultúra kialakulását. Az már a jövő kérdése, hogy a magyar utakon működni fog-e a bizalomra épülő rendszer – vagy maradnak a kötelező, piros körös parancsok.
Olvass tovább...