promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Jön egy új közlekedési tábla, amely össze fogja zavarni az autósokat, első látásra értelmetlen

Jön egy új közlekedési tábla, amely össze fogja zavarni az autósokat, első látásra értelmetlen

Borítókép:  Profimedia
Autó & Motor
Kategória fejléc

Egy furcsa új közlekedési tábla bukkant fel Európa útjain, amit sok autós elsőre félreért, de van mögötte logika.

Miközben a magyar autósok még mindig az „intelligens” traffipaxok és az egyre szaporodó zónahatárok között lavíroznak, Európa egyes részein egy egészen új típusú közlekedési tábla kezdett terjedni. Első pillantásra ismerősnek tűnik: fehér alapon fekete szám, ahogy a sebességhatároknál szokás, csakhogy a megszokott piros karika helyett zöld szegély öleli körbe a táblát.

Aki először találkozik vele, könnyen azt hiheti, hogy valamilyen ideiglenes, talán hibás jelzésről van szó. Az igazság viszont az, hogy ez a furcsa közlekedési tábla nagyon is tudatos, és egy teljesen újfajta gondolkodást képvisel a közlekedésbiztonságban.

Az új táblák már feltűntek Nagy-Britanniában, Franciaországban és Spanyolországban is , és jó eséllyel hamarosan Magyarországra is megérkeznek.

Nem kötelező, de ajánlott

A közlekedési táblák világában a piros kör egyet jelent a szabályokkal: amit az jelez, azt be kell tartani, különben jöhet a büntetés. A zöld szegély ezzel szemben nem kényszerít semmire, csupán ajánlást közöl. A rajta szereplő szám nem jogilag kötelező érvényű sebességkorlát, hanem egyfajta útmutatás: „itt ennyivel érdemes menni”.

Ez a típusú szabályozás egyre népszerűbb Nyugat-Európában, különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a fokozott figyelmet igényel az autósoktól, például iskolák környékén, meredek kanyarokban, lakóövezetekben vagy gyalogosátkelők környékén. Itt ugyanis a forgalom nem mindig indokol szigorú korlátozást, viszont a veszélyhelyzetek sűrűsége miatt mégis elvárt lenne a körültekintőbb vezetés.

Bíznak a józan észben

A zöld szegély tehát nem a hatóság hangos utasítása, sokkal inkább egy bizalmi gesztus: az állam nem parancsol, csak kér – és rábízza a vezetőre a biztonságos döntést. A kérdés persze az, hogy ez mennyire működik. Míg Németországban vagy Skandináviában az ilyen típusú iránymutatások valóban komoly hatással lehetnek, addig Közép- és Dél-Európában, ahol a szabályok lazább kezelése sokkal jellemzőbb, már kevésbé biztos a siker.

Mindenesetre a kezdeményezés nem egyedülálló. Egyre több olyan eszköz jelenik meg az utakon, amelyek nem büntetnek, hanem „csak” emlékeztetnek: mosolygó vagy szomorú arcokat mutató digitális kijelzők, sebességmérő táblák, amelyek visszajelzést adnak a sofőrnek, és most itt van a zöld szegély is, amely ugyan semmit nem követel, mégis sokat kér.

Előbb-utóbb nálunk is jöhet

Bár hazánkban még nem jelentek meg ezek az újfajta táblák, a nyugat-európai trendek alapján elképzelhető, hogy idővel nálunk is bevezetik őket, legalábbis próba jelleggel. Hiszen a cél mindenhol ugyanaz: csökkenteni a balesetek számát, és elősegíteni egy tudatosabb, felelősségteljesebb közlekedési kultúra kialakulását. Az már a jövő kérdése, hogy a magyar utakon működni fog-e a bizalomra épülő rendszer – vagy maradnak a kötelező, piros körös parancsok.

2024 decemberében több modosítás is történt a KRESZ-ben, amit érdemes tudnod. Ez a videó remekül összefoglalja a legfontosabb változásokat: