
Szívszorító vallomás Alföldi Róberttól, nyíltan kimondta, miért képtelen teljes életet élni
Olvass tovább...
Alföldi Róbert interjújában kendőzetlenül beszélt arról, hogy mi történik azokkal a színészekkel, akik átlépik a hatvan éves korküszöböt, és miért gondolja úgy, hogy a szakma saját legendáit hagyja a feledés homályába veszni.
A színház világa kegyetlen. A rivaldafény idővel elhalványul, a taps elcsitul, és sokan, akik egykor a színpad ikonikus alakjai voltak, egyszer csak láthatatlanná válnak.
Alföldi Róbert, a rendező és színész megrendítő őszinteséggel fogalmazta meg gondolatait:
“A magyar társadalom, és ez alól a mi szakmánk sem kivétel, nem igazán tud mit kezdeni az idős emberekkel.”
Az idős színészek Magyarországon sokszor érzik úgy, hogy többé nem tartanak rájuk igényt – ezt a lehetőségek hiánya is jelzi, illetve az is, ahogyan a szakma hozzájuk viszonyul.
Olvass tovább...
Egy fiatal tehetség érkezése mindig izgalmas, a friss energiák mozgatják a színházat. De miért hisszük azt, hogy a régi mesterek bölcsessége kevésbé értékes?
Alföldi Róbert szerint a hazai közeg hajlamos a múlttal együtt kidobni azt a tudást is, amelyet a nagy elődök hosszú évek alatt felhalmoztak. A színészek nyugdíjat követően gyakran háttérbe szorulnak, miközben a nyugati világban még egy idős művész is teljes értékű alkotónak maradhat.
Alföldi saját példákon keresztül mutatta be, mennyire fontos számára, hogy a magyar, idősebb legendák ne tűnjenek el végleg. Munkáiban tudatosan keresi, hogy tapasztalt színészeket hívjon vissza a színpadra. Nem véletlen, hogy a Főszerepben című könyve éppen erről szól: huszonnégy idős művésszel készített mélyinterjúkat, megörökítve történeteiket egy olyan világban, amely gyorsan felejt.
“Számomra nem léteznek életkori korlátok, egy jó színész bármikor, bármit el tud játszani.” – nyilatkozta határozottan.
“Menj el Párizsba! Ott egy nő még nyolcvanévesen is nő, és ugyanez igaz a férfiakra. Ülnek a kávéházi teraszokon, csinosan, ápoltan, és csevegnek meg udvarolnak egymásnak. Hol látsz ilyet itthon?” – fejti ki keserűen.
De vajon tényleg ennyire elkerülhetetlen a háttérbe szorulás? Alföldi szerint nem.
A kérdés az, hogy lehet-e változtatni ezen a tendencián. Alföldi számára a válasz egyértelmű: igen, de ehhez szemléletváltásra van szükség. Ha a fiatal generáció megtanulja értékelni az idősebbeket, ha a tapasztalat és a tudás nem veszik el, akkor a színház is élőbb maradhat.
Sokan úgy vélik, hogy a siker alapja a fiatalos lendület, pedig a szakma igazi ereje abban keresendő, ha különböző generációk együttműködve alkotnak. Alföldi Róbert véleménye szerint az idősebb színészek jelenléte nem pusztán a tapasztalatuk elismeréséről vagy múltjuk megbecsüléséről szól, hanem egy olyan erőforrásra próbálja felhívni a figyelmet, amelyből a színház csakis kizárólag profitálhatna.
Az interjúban elhangzott gondolatok elgondolkodtatóak és erősek: vajon elég értéket adunk azoknak, akik a mai színház alapjait rakták le? Vajon felismerjük-e, hogy a múlt tapasztalatai nélkül a jövő is bizonytalan?
Alföldi Róbert nem akarja hagyni, hogy a színház világából eltűnjenek azok, akik évtizedekig építették. A kérdés másik fele, hogy a szakma is készen áll-e erre a változásra.
Olvass tovább...