promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Megfejtették a Da Vinci-kódot, sokkal durvább a titok nyitja, mint azt korábban gondoltuk

Megfejtették a Da Vinci-kódot, sokkal durvább a titok nyitja, mint azt korábban gondoltuk

Borítókép:  www.profimedia.hu/Illusztráció
Történelem & Tudomány
Kategória fejléc

A titok nyitja végig ott volt a szemünk előtt.

A milánói Santa Maria delle Grazie-templom refektóriumának falán ott függ a nyugati civilizáció egyik legismertebb és legrejtélyesebb műalkotása. Leonardo da Vinci mesterműve, Az utolsó vacsora. Évszázadok óta csodáljuk, elemezzük és próbáljuk megfejteni a titkait. A legtöbben egy bibliai jelenet lenyűgöző ábrázolását látják benne, de mi van, ha a festmény sokkal több ennél? Mi van, ha a kép egy kódolt üzenet, egy titkos térkép, amelyet a zseniális művész hagyott az utókorra? A legújabb elméletek szerint a valódi Da Vinci-kód nem egy könyvben, hanem magában a festményben van elrejtve és a megfejtése sokkal durvább, mint azt Dan Brown valaha is megálmodta.

A nő Jézus jobbján: János apostol vagy Mária Magdolna?

A hivatalos művészettörténet szerint a Jézus jobbján ülő, finom vonású, szinte nőies alak János, a szeretett tanítvány. De nézzünk rá közelebbről! A lágy arcvonások, a hosszú, vöröses haj és a testtartás sok kutató szerint egyértelműen egy nőt ábrázol.

És nem is akármilyen nőt: Mária Magdolnát. Figyeljük meg a részleteket: a figurán egy feltűnő nyaklánc vagy medál látható, ami egyáltalán nem volt jellemző a korabeli férfi apostolokra.

Az elmélet szerint Leonardo szándékosan rejtette el Mária Magdolnát a legfontosabb helyre, Jézus jobbjára, jelezve ezzel a valódi rangját és fontosságát. A középkori egyház számára ez elfogadhatatlan eretnekség lett volna, ezért a festményt "át kellett értelmezni" és a női alakot Jánossá kellett nyilvánítani. A legdöbbenetesebb, hogy ha közelebbről megnézzük az arcát, kísértetiesen hasonlít egy másik híres Da Vinci-portréra, a Mona Lisára. Véletlen lenne? Leonardónál nincsenek véletlenek.

A titkos kód, 33133 és a felborított sószóró

Da Vinci nemcsak festő volt, hanem tudós és a szimbolizmus mestere is. A festményen az apostolokat hármas csoportokba rendezte, kivéve Jézust. A sorrend: három apostol, három apostol, Jézus egyedül, majd ismét három és három apostol. Ez a 3-3-1-3-3 elrendezés egyes elméletek szerint egy numerológiai üzenet. A Bibliában, Jeremiás siralmainak 3. könyvének 31-33. verse így szól:

"Mert nem vet el magától örökre az Úr."

Egyes kutatók szerint a homoszexualitással vádolt, az egyházzal gyakran szemben álló Leonardo ezzel üzente meg, hogy Isten megbocsátása mindenkié, függetlenül attól, mit gondol róla az egyházi hatalom.

De a kódok itt nem érnek véget

Figyeljük meg Júdást! Ő az egyetlen, aki sötétebb bőrű, görbe orrú, a korabeli zsidó sztereotípiák szerint ábrázolva. A keze görcsösen szorítja a 30 ezüstöt rejtő erszényt és ami a legfontosabb: az asztalon előtte fel van borítva egy sószóró. A felborított só a balszerencse és az árulás ősi szimbóluma. Ezzel a finom, de egyértelmű jellel Leonardo már azelőtt leleplezte az árulót, hogy az bármit is tett volna. Az utolsó vacsora tehát nem egy pillanatkép, hanem egy teljes dráma, egy kódolt üzenet a hitről, az árulásról és egy eltitkolt igazságról, amely 500 éve várja, hogy teljesen megfejtsék.

A rejtélyre persze a popkultúra is válaszol, már film is készült Az utolsó vacsorából: