
A magyar történelem legnagyobb hazugsága lepleződött le, átírhatjuk a tankönyveket
Olvass tovább...
Egészen döbbenetes történet, igazi történelmi kuriózum.
Ma, ha valaki a vagyonát és a hatalmát akarja megmutatni, beül egy Lamborghini vagy Rolls-Royce volánja mögé - a luxusautó igazi státuszszimbólum, a felső tízezer egyik legkézenfekvőbb eszköze.
Száz évvel ezelőtt azonban még egészen más volt a helyzet: a politikai és gazdasági elit nem sportkocsikban pózolt, hanem külön gyártott vonatokkal közlekedett.
A vasút a 19-20. század fordulóján gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb volt, mint bármilyen autó, így nem véletlen, hogy uralkodóházak, államfők és kormányzók saját szalonkocsit tartottak fenn - ezt a régi hagyományt ma például Kim Dzsongun ápolja, de bizonyos források szerint Vlagyimir Putyin is rendelkezik egy minden igényt kielégítő, páncélozott luxusvonattal.
Olvass tovább...
A Magyar Királyság kormányzója, Horthy Miklós is rendelkezett saját szerelvénnyel, a Turán nevű különvonattal. A mozdony mögött tisztviselők, távírdások, testőrök és személyzet vagonjai sorakoztak, középen pedig Horthy szalonja és étkezője, ahol tizennégyen foglalhattak helyet mahagóni és bőrkárpit között.
A II. világháború után a vonat hadizsákmányként Csehszlovákiába került, ahol a ’70-es évek végéig állami szerelvényként használták.
Sorsa később enyhén szólva bizarr fordulatot vett: a 9-es számú szalonkocsit egy szlovák vasúti tisztviselő nyaralójába építették be, ahol az épület második emeleteként szolgált - a kőműves brigádra azért kíváncsiak lennénk, mert ez bizony nem kis teljesítmény, "jóvanazúgy-díjat" mindenképpen megérdemelnek.
Olvass tovább...
A muzeológusok figyelmét végül felkeltette az építmény és 2019-ben Magyarországra szállították a maradványokat. Az eredetiből szinte csak az alváz maradt, de a Közlekedési Múzeum és a MÁV szakemberei többéves alapos munkával, korabeli fotók és dokumentumok alapján rekonstruálták.
A projekt nem volt olcsó: 200 millió forintos költséggel állították helyre a szalonkocsit: a fabetétek, a francia selyemkárpit és a bordó bőrfotelek mind újragyártva idézik fel az a századeleji pompát.
A kormányzó vasúti kocsija: