
Tudósok százai kaptak sokkot, kiderült, mi van az egyiptomi piramis alatt
Olvass tovább...
Szlovákia feltalálói régóta formálják a világot – most egy újabb találmánnyal repítik tovább a mérnöki hírnevet. Szó szerint.
Amikor feltalálókra és mérnöki zsenikre gondolunk, talán nem Szlovákia az első ország, ami eszünkbe jut. Pedig lehet, hogy kellene. Ez a kis közép-európai állam már számos alkalommal bizonyította, hogy az újító gondolkodás nem méret kérdése. A történelem során olyan feltalalók bukkantak fel innen, akik egy egész régiót, nem utolsó sorban a világot is megváltoztatták. És mindez Magyarország szomszédságában történt.
A szlovák találmányok sora nem is akármivel indul: a világ egyik első használható ejtőernyő-jét Štefan Banič készítette el 1913-ban. Megálmodta és be is mutatta, amikor egy 15 emeletes épület tetejéről ugrott le Washingtonban. A szabadalmat az amerikai hadsereg meg is vásárolta, bár a feltaláló később visszatért Szlovákiába.
Egy másik technikai áttörést Jozef Murgaš hozott: ő volt az első, aki sikeresen valósította meg a vezeték nélküli rádióállomás koncepcióját, sőt hangot is képes volt átküldeni – mindezt 1905-ben, az Egyesült Államokban. Murgaš munkásságának köszönhetően indult el a modern rádiótechnika.
A fényképészet fejlődése is sokat köszönhet egy szlovákiai születésű zseniális elmének. Jozef Maximilián Petzval, a modern optika úttörője, olyan objektívet tervezett, amely a korábbi expozíciós időt tizedére csökkentette – ez tette lehetővé az igazi portréfotózást.
Olvass tovább...
A zenetörténet rajongóinak is tartogat meglepetést Szlovákia. Ján Dopjer (amerikai nevén John Dopyera) az USA-ban alkotta meg a teljesen fémből készült rezonátoros gitárt, majd megalapította a National String Instrument Corporation-t. Az általa tervezett hangszer a blues és country zene ikonikus eleme lett.
És ott van Adrián Mankovecký zsebben hordható, cukorból energiát nyerő mini mosógépe is – a találmány dizájnpályázatot nyert, és világszerte felkeltette a figyelmet a szlovák mérnöki kreativitás iránt.
Bányatechnológiai áttörések, sűrített levegővel működő gépek és a világ első rádióállomás-ai – mind szlovák mérnökök nevéhez köthetők. Jozef Karol Hell például olyan bányagépeket tervezett, amelyek a sűrített levegő erejét használták – ez az elv ma is működik, csak már gázalapú rendszerekben, például az olajkitermelés során.
És ne feledkezzünk meg a feltaláló profokról sem: egy liptószentmiklósi származású mérnök mesterséges kézprotézist készített, később pedig Einstein professzoraként is ismertté vált – nem kis teljesítmény egy ilyen kis országtól.
Olvass tovább...
És akkor jön a fordulat. A történelmi feltalálások után jöjjön a jelen – és talán a jövő.
Štefan Klein, a nyitrai szlovák mérnök nemrég bemutatta szenzációs találmányát, amelyről évtizedekig azt gondoltuk, hogy csak sci-fi filmekben létezhet: egy repülő autót. Ne drónra és ne is kisrepülőre gondolj – egy valódi közúti járműre, amely szárnyakat nyit és felszáll.
A bemutató Bécsben történt, emelte Szlovákia technológiai presztízsét és az egész régió figyelmét magára vonta – Magyarországét is. A jármű működő prototípus, sikeres felszállásra és repülésre képes csodatalálmány. A nemzetközi sajtó ujjongott, az iparág pedig feszülten figyel.
Ez a fejlesztés – akár csak a múlt szlovák találmányai – rövid időn belül befolyásolhatja a környező országokat is. A közlekedés jövője, a városi mobilitás, a szabályozás, sőt a gazdasági partnerségek is új irányt vehetnek, ha ez a technológia valóban elérhetővé válik.
Olvass tovább...
Magyarország számára a lehengerlő feltalálás rendkívül érdekes lehetőségnek ígérkezik – hiszen az, ami ma még csak Szlovákiában szeli a levegőt, az holnap talán már egy budapesti parkolóban landol – Magyarország sem maradhat le a jövőről.
A szlovák találmányok sorában a repülő autó egészen más szintet képvisel. Több ez, mint egy műszaki érdekesség – azt jelzi, hogy a közlekedésről, a határokról és a lehetőségekről alkotott képünk is változóban van.
Ami ma még Szlovákiában száll fel próbaként, hamarosan már simán megjelenhet a magyar égbolton is – akár egy forgalmas nap reggelén, a reggeli dugók felett.