
Magyar Péter új nevet dobott be, ő lehet a valódi áruló Péter, akire a tűzijáték szervezői gondolhattak?
Olvass tovább...
Van olyan város, aminek ugyanazért járnak a csodájára, mint ami a Keleti alatt található.
Most, hogy a Keleti pályaudvar felújítás miatt zárva van, egy kicsit mindenki újra felfedezi az 1884-ben elkészült impozáns épületet - a pályaudvar pedig bőven rejt olyan dolgokat, ami miatt érdemesebb alaposabban is megvizsgálni a történetét.
A hatalmas üvegcsarnok és a reprezentatív homlokzat sokszor szerepelt képeslapokon, de van egy olyan részlet, amiről jóval kevesebben tudnak: a Keleti pályaudvar több mint háromezer, 15 méter hosszú vörösfenyő cölöpön áll - kicsit olyan, mint Budapest saját Velencéje.
Az ok egyszerű: a környék mocsaras talaja nem bírta volna el a monstrumot, a vörösfenyő viszont vizes közegben sem rohad, hanem szinte megkövül, így az épület stabil alapot kapott.
Olvass tovább...
Budapest egyébként tele van olyan föld alatti titkokkal, amiről az átlag városlakónak jó eséllyel fogalma sincs - munkába menet napközben ritkán jut eszébe bárkinek gondolkodni azon, mi van a lába alatt. Ilyen például a Rákosi-bunker is, amely 16 emelet mélyen (!) bújik meg a Szabadság tér alatt.
Az ötvenes években a pártelit luxusóvóhelyének szánták, lakosztályokkal és menekülőfolyosókkal, de végül sosem készült el teljesen - ma már persze üresen áll, legfeljebb karbantartók járnak le néha, hogy ne ázzon be, a felszínen mindössze két titokzatos aknafedél jelzi, hogy odalent valami nagyobb dolog rejtőzik.
A városi legendák persze szárnyra kaptak: ki szerint földalatti alagutak vezetnek innen, ki szerint titkos telefonvonalak futottak a hidegháborúban. Egy biztos: ha lenne budapesti urbex „best of” lista, a bunker biztosan az élén szerepelne.
Olvass tovább...
De ha már titkok: nem kell a föld alá menni ahhoz, hogy múltba botoljunk. A Múzeum körút forgalmas házai között például ma is áll a középkori városfal egy darabja: egykor ez védte Pestet a tatárok és törökök ellen, ma pedig ott húzódik a belváros szíve közepén, mintha természetes lenne, hogy a buszmegálló mellett egy lőréses kőfal magasodik.
A megmaradt szakaszt viszonylag egyszerűen meg tudjuk nézni: elég bekukkantani a 33-as számú ház kapuján, ahol egy hosszabb falszakasz is látható, a Bástya utca telkein pedig még a lőrések is megmaradtak.
Ez várható a Keleti pályaudvar felújításától:
forrás: WeLoveBudapest