Április 6-án, szombaton ünnepeltük az ABBA karrierjének egyik legfontosabb mérföldkövét, ezért visszatekintünk az 50 évvel ezelőtti, Brightonban megrendezett Eurovíziós Dalfesztivál-győzelemhez vezető útjukra.
És ha már Eurovízió: nézd az 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál második elődöntőjét Velünk!
Mostanra már mindannyian jól ismerjük azt a számtalan eredményt, amelyet az ABBA 1974-es felejthetetlen Eurovíziós Dalfesztivál-győzelmük után ért el. A svéd négyes diadalai világszerte bőségesek, csodálatosak és színesek voltak! A csoport eurovíziós győzelmének arany évfordulóján visszatekintünk azokra a lépésekre, amelyek a dobogóra vezettek, az elszántságtól kezdve, amelyet egy sikertelen próbálkozás táplált, a karmesterig, akinek az a zseniális ötlete támadt, hogy a dal szövegének megfelelően öltözzön be aznap.
Miután azonban a Waterloo elkészült, az ABBA valóban elkezdte meggondolni magát. A zenekar egy kicsit aggódni kezdett, hogy talán túl kockázatos lenne az Eurovíziós Dalversenyre a viszonylag harsány tempó, a schlager hangzás és a 70-es évek elejének glam rockjából vett hatások miatt. Egy ideig erősen játszottak a gondolattal, hogy egy másik dalukat, a Hasta Mañana-t is beküldik. Ezt a dalt a Waterloo felvételét követő napon kezdték el felvenni, és úgy érezték, hogy ez jobban illeszkedik azokhoz a lassabb dalokhoz, amelyek olyan jól szerepeltek a korábbi Eurovíziós Dalversenyeken.
A polcon lévő történelemkönyv szerint ez a feltételezett kockázat végül is a négyest ösztönözte, és így a Waterloo-t az 1974-ben megrendezett svéd nemzeti döntőre az ABBA beküldte a svédországi versenyre.
A Melodifestivalenre február 9-én került sor, ahol a Waterloo 9 másik dallal versenyzett, és végül elsöprő fölénnyel győzött; 302 pontot szerzett a második helyezett Lasse Berghagen Min Kärlekssång Till Dig című dalával és annak 211 pontjával szemben. Lasse-nak azonban, akárcsak az ABBA-nak egy évvel korábban, nem kellett túl sokáig várnia a kárpótlásra - a következő évben a Melodifestivalenenen diadalmaskodott a Jennie, Jennie című dallal, amely Svédországot képviselte 1975-ben Stockholmban.
A Waterloo kislemez egy hónappal a Melodifestivalen után, március 4-én jelent meg Svédországban. Talán meglepő lehet, hogy a kislemez valójában nem jutott el a zenekar otthonában az első helyig. De ez csak azért van így, mert akkoriban Svédországban csak egy slágerlista volt, amely a kislemezeket és az albumokat együttesen tartalmazta. Ennek eredményeképpen a Waterloo kislemez a 2. helyen ragadt.
Március hátralévő részében svéd barátainknak volt annyi előrelátásuk, hogy a hazai helyezésük fényében sütkérezve gondoljanak az európai slágerlistákra is. Ebben a hónapban visszatértek a stúdióba, hogy elkezdjenek dolgozni a Waterloo német és francia változatán.
A szöveg francia adaptációjához megkérték Alain Boublilt, hogy alakítsa át a saját dalszövegeiket. A zenés színházi szövegíró Alain később minden idők legnépszerűbb musicaljeinek, például a Les Misérables-nek és a Miss Saigonnak a szerzője volt. A többnyelvű megközelítés az ABBA esetében is bevált: a Waterloo Németországban és Franciaországban is az első helyre került.
Az ABBA Waterloo című albumának borítójának előlapja - a Polar Music International képe
1974-ben a dolgok egy kicsit másképp zajlottak. Az április 6-i nagydöntőre a próbák április 2-án, kedden kezdődtek, és az ABBA nem sokkal előtte szállt le Brightonban. A próbák között a svédek a brit tengerparti városban csavaroghattak, mielőtt visszahúzódtak volna a The Grand Hotel Napóleon lakosztályába.
Április 6-án, szombaton rendezték meg a 19. Eurovíziós Dalfesztivált, és Svédország ekkor 15. alkalommal indult a versenyen, de sajnos eddig még soha nem sikerült győzelmet aratniuk. Aznap este alig több mint 1000 néző látogatott ki a Brighton Dome-ba, ami a szokásos több mint 2000 fős befogadóképességhez képest kevesebb volt, mivel a verseny pazar produkciójának köszönhetően több helyre volt szükség, mint amihez a Dome szokott, és ezért néhány ülőhelyet el kellett távolítani. Aznap este 17 ország vett részt, ami valójában kevesebb volt, mint a BBC által kevesebb mint egy héttel korábban várt 18 ország. Ennek oka, hogy Franciaország érthető módon úgy döntött, hogy visszalép, miután Georges Pompidou francia elnök április 2-án elhunyt.
A 17 ország közül, amely fellépett az estén, először láthattuk Görögországot, ahol Marinella a Krassi, Thalassa Ke t' Agori Mou című dalt adta elő. Az olasz Gigliola Cinquetti pedig majdnem a verseny első kettős győztese lett.
Ő már 10 évvel korábban, 1964-ben megnyerte a versenyt a Non Ho L'età című dallal, majd 1974-ben visszatért a Sì című dallal, amely végül a 2. helyen végzett a Waterloo mögött, de Olivia Newton-John az Egyesült Királyságot képviselve szintén ott volt a versenyen.
A művésznő karrierje kezdeti szakaszában volt, de máris sikert aratott az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban egyaránt. Long Live Love című dalát a verseny előtt a győzelemre esélyesnek tartották, de az Egyesült Királyság két másik országgal (Luxemburg és Monaco) együtt a 4. helyen végzett. A házigazda Katie Boyle nyitotta meg a versenyt, miután 1960-ban, 1963-ban és 1968-ban is így tett. És 50 évvel később még mindig ő tartja a rekordot az Eurovíziós Dalfesztivál legtöbbszörös házigazdája tekintetében, a 4. forduló, amelyet 1974-ben, azon az estén vezetett, még mindig veretlen.
Miután mind a 17 dal elhangzott, és a The Wombles rövid zenei betétdalát hallgathattuk meg, majd rátértünk a szavazás izgalmas feladatára. Mind a 17 versenyző országnak egy-egy 10 fős zsűrije volt, amelynek minden tagja egy pontot adhatott a kedvenc dalának, így a maximális pontszám, amit a zsűri egy dalnak adhatott, 10 pont volt. A szavazás után az ABBA összesített pontszáma 24 pont volt, ami 6 ponttal előzte meg a második helyezettet, aki 18 pontot szerzett. Svédország így megszerezte legelső Eurovíziós Dalversen győzelmét, ez volt a kezdete annak a 7 győzelemnek, amellyel az ország 50 évvel később a legtöbb győzelemmel rendelkező ország rekordere lett.
Az ABBA Waterloo című albumának borítójának előlapja - a Polar Music International képe
Az ABBA előadása a Brighton Dome-ban, amely teli volt élénk színekkel, áradt az örömtől, és a Sven-Olof Walldoff karmestertől, aki Napóleonnak öltözött bebetonozta magát szombat este Európa-szerte nézők millióinak emlékezetébe. Maga a Waterloo 10 európai országban az első helyre került, és még több országban a Top 10-ben szerepelt. Európán kívül is Top 10-es sláger lett, Ausztráliában, Új-Zélandon és Kanadában. Az Egyesült Államokban még a Billboard Hot 100-as top 10-es listáján is bekerült a 6. helyre.
Ez volt az ABBA hatalmas nemzetközi örökségének kezdete, és nyugodtan mondhatjuk, hogy az Eurovíziós Dalfesztivál saját örökségének is egyik csúcspontja maradt.
50 éves fennállását ünnepelve nyíltak meg az ABBA World kapui az idei Eurovíziós Dalfesztivál rendező városában, Malmőben, április 29-én. Ide hívják meg a régi és új rajongókat egyaránt, hogy felfedezzék az ABBA The Museum, az ABBA Voyage, a Mamma Mia!, a Mamma Mia! The Party és a Polar Music International egyidejűleg. A zenekarnak emléket állító múzeum a
A két emeleten elterülő mini kiállítás és pop-up élmény egy olyan teret teremt, ahol az ABBA rajongók világszerte találkozhatnak, megoszthatják és együtt teremthetnek emlékeket, miközben az ABBA múltját és jelenét is bemutatják.
Az ABBA The Museum a Polar Music-kel az éneklés örömét, az ABBA Voyage az emlékidézést és zenekar történetét, a Mamma Mia! pedig a Mamma Mia-életérzést hozta el az Eurovízió idei fővárosába.
És ha már Eurovízió: nézd az 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál második elődöntőjét Velünk!
Forrás: Eurovision.tv / ABBA / OurVision International