Rengetegen voltak kíváncsiak a Valami Amerika 3-ra
Olvass tovább...
Megérkezett a Valami Amerika sorozat, de megtekintését senkinek sem ajánljuk, aki szerette a trilógiát. Herendi Gábor meghajtotta a fejét az RTL-nek, és jó pénzért hajlandó volt meggyalázni a saját sikerprodukcióját. Spoilermentes kritika az első két részről.
Herendi Gábor annak idején a Semmelweis Egyetem Fogorvostudomány Karán szerzett diplomát, de már akkor amatőr filmesként is dolgozott. Jól tette, hogy végül nem a fogakat és az emberi szájüregeket, hanem a mozgóképet választotta, hiszen alkotásai a legsikeresebb magyar közönségfilmjeihez tartoznak; a 10 legnézettebb magyar mozifilm - ami a rendszerváltás után készült - toplistájában 4 helyet az ő valamelyik produkciója foglal el:
A Várnai-fivérekról szóló trilógia utolsó része a 2018-as év legnagyobb sikere volt nézettség szempontjából, de már a rajongók akkor is húzták a szájukat, és azt kívánták, hogy bár sose készült volna el. A Valami Amerika 3. része ugyan magában hordozta még az első filmek hangulatát és humorát, de már közel sem hozta azt az élményt, amire a nézők számítottak.
Olvass tovább...
Úgy tűnik, Herendi Gábor már soha nem akarja elengedni ezt a franchise-t, és szemmel láthatóan van az a pénz, amiért hajlandó akár az elmúlt 22 év filmes munkáját is szembeköpni, ugyanis az RTL-el karöltve megcsinálták a Valami Amerika sorozatot, ami tulajdonképpen a trilógia folytatása, ugyanabban a világban játszódik, de a végeredmény sokkal inkább hasonlít a csúfosan megbukott, krimiköntösbe burkolt influenszerszériára, a Hotel Margaretre, ami kétségkívül az elmúlt évek egyik legvállalhatatlanabb magyar sorozata volt.
A Valami Amerika gyanúsan kevés hype-ot kapott, szinte nem is volt reklámkampánya, csak az utolsó napokban kezdték el emlegetni, hogy "ja, amúgy október 18-tól lesz egy ilyen sorozat is az RTL+-on, nézzétek, ha akarjátok, de ha nem érdekel titeket, az sem baj"; pedig ha azt nézzük, hogy a magyar filmgyártás egyetlen igazán sikeres filmtrilógiájának folytatásáról van szó, joggal merülhet fel a kérdés bárkiben, hogy miközben hetekig mást sem nyomattak az RTL-en, csak a csatorna eddigi legdrágább sorozatát, A Király-t, annak miért nem szenteltek legalább két Fókusz-riportot és néhány ajánlót a reklámblokkokban, hogy érkezik a Valami Amerika sorozat?
A VAU-világban játszódó történet középpontjában ezúttal nem a Várnai-fivérek állnak, hanem egy új testvér-triót ismerhetünk meg: Marcit (Ember Márk), Zitát (Trill Beatrix) és Balázst (Király Dániel). A középpontban a legfiatalabb testvér, Marci és Bala közötti konfliktus áll, pontosabban az a pénzösszeg, amivel a fiú tartozik a rettegett maffiavezérnek. Mivel a testvérek mindenben támogatják egymást, így megpróbálják kihúzni öccsüket a csávából, ezáltal belekerülve Bala hálójába, ahonnan csak egy módon szabadulhatnak, egy nagyszabású és látványos tehetségkutatón keresztül.
A sorozat nyitóepizódja pedig nagyon jól indít: az évek során kultfilmmé avanzsálódott Bűnös város-t ma már csak a kisebb, fővárosi mozik filmklubjaiban vetítik, ahová azok a rajongók járnak, akik Kovács Lajossal együtt mondogatják hangosan Várnai Tamás dögunalmas alkotásának utolsó két mondatát, majd ők maguk is a fejükhöz emelnek egy-egy játékfegyvert. Ez a nyitójelenet máris tökéletesen lefesti a mai moziközönségnek azon részét, akik akkora rajongással vannak egyes filmekért, filmszériákért, hogy betéve tudják az összes párbeszédet.
Közben rögtön megismerkedünk az új testvér-trióval: az influenszereket futtató, pofátlan szoknyavadászt, Marcit, a semmittevő aktivista Balázst, és a magába forduló, tehetséges Zitát. A történet során mindannyian kénytelenek az anyjuk félkész házába költözni, ami telis-tele van szexuális játékszerekkel, miközben a falakon intim együttléteket mintázó, művészi alkotások lógnak - komolyan olyan látványt nyújtott, mintha a Valami Amerika stábja beköltözött volna abba a házba, amit előtte Kovi bérelt a felnőttfilmes forgatásoknak. Persze mit is várunk az RTL-től, ami egyfolytában Szabó Zsófi gondosan felpumpált melleit mutogatja, és meg vannak győződve róla, hogy manapság elég néhány szépen domborodó dekoltázs és korhatáros sztori ahhoz, hogy nézettségük legyen; nyilván a Valami Amerika sem indulhatott volna másképp, minthogy a fodrászt és fésűt sosem látott Marci rögtön felszedi a felső gépállásból kamerázott Schumacher Vandát, hogy egy ágyjelenet erejéig mindenki lebegtethesse kicsit a szemét a fehérneműre vetkőzött színésznőn.
A 10 részes sorozatból rögtön kettőt fel is raktak az RTL+-ra, de olyan szinten el van folyva az egész cselekmény, annyira nem történik semmi a kétszer 45-50 perces epizódban, hogy mellette a Barátok közt egy fordulatos, eseménydús produkció volt. Bármi hihetetlen, mégis sikerült ébren maradnom, így aztán nem maradtam le a pillanatról, amikor Bala és az emberei laposra verték Schobert Norbit, miután a fitneszguru levágódisznózta a szotyiköpködő maffiavezért. Tulajdonképpen ez volt az egyetlen olyan pillanat, amikor azt mondtam, hogy márcsak ezért megérte megcsinálni ezt a sorozatot; és ezt most semmiképp sem dicséretnek szántam.
Amellett, hogy a Valami Amerika a régi trilógia folytatása, egyben rebootja is, szóval akárcsak az új Sikoly-filmek, Herendi Gábor sorozata is egy requel, ami ugyan visszahoz néhányat a régi, jól ismert karakterek közül, de már nem ők a főszereplők; egy fiatalabb, mai generáció veszi át a stafétát, akiknek már nem az a fontos, hogy filmet csináljanak, vagy hogy minden élő nővel megcsalják a szerelmüket, a mai fiatalokat a festékkel és láncokkal arcoskodó aktivistákkal, az influenszerekkel, és Azahriah-val lehet megfogni - Azahriah ugyanis a sorozat főcímdalát énekli.
Persze ha nem jelennének meg a régi szereplők és a kék majom, akkor semmi Valami Amerikás nem lenne az egészben - mondjuk így is csak nyomokban tartalmazza. Azt ne várjuk, hogy a régi szereplőgárdából mindenki beköszön, alig van néhány karakter, akik visszatérnek ebben a történetben. Csuja Imre Balája és bandája mellett egyedül Szabó Győző és Oroszlán Szonja kapott szerepet a folytatásban, a többieket ilyen olyan dramaturgiai magyarázatokkal abszolút kihagyták a sztoriból, ne számítsunk például sem Ónodi Eszterre, sem Pindroch Csabára, sem Hujber Ferencre, de még Szervét Tibor Alexjára sem.
Szóval ez a Valami Amerika már nem az a Valami Amerika, amiben tövig nyomjuk a gázt, sokkal inkább olyan, mintha behúzott kézifékkel akarnánk felgyorsulni 100 km/h-s sebességre. Herendi Gábor is már csak húzónévnek van jelen a saját rendezte sorozatában, olyan érzésem volt, mintha az RTL egyáltalán nem engedte volna a franchise szülőatyjának vízióját, koncepcióját érvényesülni, mintha teljesen kiöltek volna belőle mindent, ami miatt megszerettük ezeket a filmeket, csak azért, hogy egy bejáratott név és cím mögött eladjanak megint valami társadalomra kivetített, blőd szarságot.
A Valami Amerika sorozat egyelőre csak az RTL+-on és a torrentoldalakon érhető el, de talán idővel az RTL is képernyőre fogja majd tűzni.