promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Három szót mondott a Titan kapitánya, mielőtt szétroppant a tengeralattjáró, ólomsúlyként hat arra aki hallja

Három szót mondott a Titan kapitánya, mielőtt szétroppant a tengeralattjáró, ólomsúlyként hat arra aki hallja

Borítókép:  Profimedia
Tech & Tudomány
Kategória fejléc

Az új információ most derült ki, videót is mutattak a roncsokról.

Titan Tragédia: Egy Mélytengeri Expedíció Végzetes Összeomlása

2023 június 18-án a Titan nevű mélytengeri merülőhajó tragédiával végződő expedícióra indult, hogy a Titanic roncsait közelről megtekintse. A merülés során az óceán fenekén bekövetkezett súlyos szerkezeti hiba következtében a hajótest körülbelül 3800 méteres mélységben összeomlott, és a fedélzeten tartózkodó öt személy – köztük az OceanGate vezérigazgatója, Stockton Rush – azonnal életét vesztette. A tragédiát követően a tengeri ipar szereplői és a nemzetközi média is az eset okait vizsgálta, hogy feltárják, mi vezetett a katasztrófához és hogyan lehetne elkerülni a hasonló baleseteket a jövőben.

Számítógépes szimuláció a tragédiáról:

A Titan egy szokatlan felépítésű merülőhajó volt, amely szénszálas anyagból és titánból készült, ám a mélytengeri ipar szakértői már az első merülések előtt figyelmeztették a céget a lehetséges veszélyekre. A szénszál rendkívül könnyű és erős anyag, ám ilyen mélységekben történő alkalmazása számos mérnöki kihívást tartogatott. Az OceanGate ennek ellenére nem kérte a hajótest hivatalos tanúsítását, mondván, a szigorú biztonsági előírások és tesztelések gátolják az innovációt. A Titan építésekor a vállalat egyedülálló módon egy lapos ablakot is használt, amely a hagyományos íves kialakítás helyett kevésbé ellenálló az óriási nyomással szemben, amellyel az óceán mélyén szembesültek​.

A Titan Végzetes Merülése és Az Utolsó Üzenetek

Az OceanGate által szervezett expedíció során a Titan a Polar Prince nevű felszíni támogatóhajóról indult útnak, és a legénység a merülés közben szöveges üzeneteken keresztül tartotta a kapcsolatot a felszínnel. Az utolsó ismert üzenet, amit a Titan a felszínre küldött, mindössze annyit tartalmazott: "Itt minden rendben." Ezt követően a merülőhajó két ballasztot engedett le, majd minden kommunikáció megszakadt, és az óriási víznyomás hatására a hajó azonnal összeomlott. A tragédia súlyosságát jól érzékelteti, hogy a merülőhajó törmelékeit több száz méteres körzetben szétszóródva találták meg a tengerfenéken​.

A katasztrófa körülményeinek kivizsgálása során kiderült, hogy a Titan alacsony nyomásállóságú ablakát eredetileg csak 1300 méteres mélységig tervezték biztonságosan használni, azonban a Titan többször is merült ennél lényegesen nagyobb mélységekbe. A balesetet követően a vállalat egykori munkatársai és tengeri ipari szakértők nyilvánosan kritizálták az OceanGate vezetőségét, amiért figyelmen kívül hagyták a hajótesztek és a biztonsági előírások fontosságát. William Kohnen, a Hydrospace Group Inc. vezető mérnöke a bírósági meghallgatáson elmondta, hogy az OceanGate figyelmen kívül hagyta a szakmai ajánlásokat, amikor egy olyan hibrid ablakot használtak, amelynek szerkezeti integritását nem tesztelték megfelelően.

Az Emberi Hiba és A Felelősség Kérdése

A meghallgatások során az is kiderült, hogy Stockton Rush, az OceanGate alapítója és a Titan pilótája, nem volt hajlandó meghallgatni a mérnökök figyelmeztetéseit. Rush egy interjúban arról beszélt, hogy az innováció érdekében kész volt bizonyos biztonsági előírások és szabályok figyelmen kívül hagyására. Egy korábbi alkalmazott, Matthew McCoy elmondta, hogy Rush nyíltan kifejtette: ha a Coast Guard problémát jelentene, "vásárolna magának egy kongresszusi képviselőt", hogy elkerülje a szigorú ellenőrzéseket.

Az eset kapcsán felmerült kérdések nemcsak az OceanGate felelősségét, hanem az egész mélytengeri turizmus jövőjét is érintik. A tragédia komoly aggodalmakat vetett fel a jövőbeni hasonló expedíciók biztonságát illetően, és a világ minden táján komoly vitákat indított el a privát mélytengeri merülések szabályozásáról és ellenőrzéséről​.

Ez a tragikus eset rávilágított arra, hogy a kockázatvállalás és az innovációs törekvések mellett elengedhetetlen a megfelelő biztonsági előírások és a szakértők figyelmeztetéseinek betartása. Az OceanGate azóta felfüggesztette működését, és a jövőben valószínűleg szigorúbb szabályozásokra számíthat a mélytengeri turizmus, hogy hasonló katasztrófák ne fordulhassanak elő többé.