Ázsiai tudósok felfedezték az ismert univerzum legkisebb csillagát, amely alig nagyobb a Földnél
Borítókép:  Profimedia/illusztráció

A felfedezés jelentőségét nehéz túlbecsülni, ráadásul egy másik dologban is egyedülálló az égi objektum.

Csillagászok egy csoportja elképesztő felfedezésről számoltak be.Tulajndoképpen két hihetetlen felfedezésről szólnak a jelentések: megtalálták a valaha volt legkisebb csillagot, amely kísérője körül a legkisebb ismert periódussal kering, mindössze 20,5 perces az intervallum, ami a kettős csillagok közt messze a legkevesebb idő.

A csillag egy kettős rendszer része, amelyet TMTS J0526-nak neveztek el, és 2760 fényévre található a Földtől. A J0526B egy forró szubtörpe csillag, és nem túlzunk, amikor azt mondjuk, hogy aprócska, sugara mindössze hétszerese a Földének.

Összehasonlításképpen: a Jupiter sugara 11,2-szerese a Földének, a Szaturnuszé 9,5, a Neptunuszé pedig négyszerese a Földének. Ez a legkisebb csillag, amelyet valaha felfedeztek, és mégis csillagnak számít. Ebbe a kis térfogatba a Nap tömegének körülbelül egyharmada van bezsúfolva, így ez az apró csillag a Jupiter tömegének körülbelül 350-szeresét nyomja.

A nehezebb objektum, a J0526A egy fehér törpe, amely a Nap tömegének mintegy 74 százalékát nyomja. Szénben és oxigénben gazdag, ami arra utal, hogy milyen csillagból fejlődött ki. Fehér törpének Naphoz hasonló csillagok legvégső fázisban lévő ciklusát hívják. A szupernóvához nem elég masszívak, a kis csillagok vörös óriásokká fejlődnek, mielőtt levedlik külső rétegeiket, és egy rendkívül sűrű magot fednek fel, amelynek térfogata nem sokkal nagyobb, mint a bolygónké.

A két objektum 20,5 percenként egyszer kerüli meg egymást, ami a legrövidebb ismert keringési idő bármely kettős csillagrendszer esetében.

A Tsinghua University-Ma Huateng Telescope for Survey (TMTS) segítségével végzett megfigyelések alátámasztanak néhány elméleti nézetet, miszerint a legkönnyebb szubtörpék más csillag-evolúció termékei, mint a valamivel nehezebbek - bár még mindig a Nap tömegének felénél kisebb tömegű csillagokról beszélünk. Ha több ilyen objektumot találnánk, jobban tisztázhatnánk, hogyan váltak ilyen szélsőségesekké.

A TMTS 2020-ban kezdte meg a megfigyeléseket, és 2023 végére több mint 27 millió csillagot vizsgált. A katalógusban több tucat rövid periódusú forrást találtak, de a TMTS J0526 volt a legrövidebb. Ezt a hawaii Keck I teleszkóppal és a La Palma szigetén található Gran Telescopio Canarias (GTC) távcsővel végzett további megfigyelések is megerősítették (ez a videó nem maga a felfedezés, hanem egy régebbi felvétel a Kanári-szigeteken található teleszkóppal)

A megfigyelések arra utalnak, hogy a fehér törpe valójában minden egyes keringéssel deformálja a törpecsillagot. Az árapály gravitációs vonzása megnyújtja a kis, fényes csillagot, befolyásolva annak fényességét, ezt a változást kapták el a távcsövek. A jövőben ezt a mozgást a LISA űrbéli gravitációs hullámobszervatórium is elkaphatja, a jelenleg rendelkezésre álló detektoraink számára egyelőre túl finom a jelenség.

forrás. Nature Astronomy