Óceánra bukkantak a Halálcsillag felszíne alatt, a Szaturnusz holdja nem véletlenül viseli a baljós nevet
Borítókép:  Profimedia (illusztráció)

A tudósok a NASA Cassini űrszondájának adatai alapján jutottak erre a következtetésre.

Egy francia vezetésű kutatócsoport, mely a Nature című folyóiratban publikálta eredményeit, arról számolt be, hogy a Szaturnusz egyik apró holdján, a Mimasz néven ismert égitesten egy rejtett óceán lehet a jeges felszín alatt. A kutatást a Mimas pályájának és forgásának változásait vizsgáló csillagászok végezték, akik a NASA Cassini űrszondája által továbbított adatokat elemzik.

Az adatok alapján mintegy 20-30 kilométeres mélységben húzódhat a rejtett óceán a hold fagyos felszíne alatt. Bár a Mimason nem tapasztalható olyan felszíni aktivitás, mint más holdakon, mint például a Szaturnusz Enceladus vagy a Jupiter Európa holdján, az adatok arra utalnak, hogy a felszín alatt nagyobb a valószínűsége egy óceánnak, mint egy elnyúló sziklás magnak.

A kutatók egy korábbi, a Science című folyóiratban 2014-ben megjelent kutatásra is reagáltak, mely két opciót vetett fel az égitest belső szerkezetével kapcsolatban. Az egyik szerint hosszúra nyúlt, hatalmas kőmag lehet a hold alatt, míg a másik elmélet szerint a holdnak normális, gömbölyű magja lehet, amelyet felszín alatti globális óceán választ el a kéregtől.

Valery Lainey, a kutatás társszerzője szerint a Mimas potenciálisan lakható világnak tűnik, de pontos időtartamot az élet kialakulásához még nem lehet megmondani. Az óceán a Mimas térfogatának felét tölti ki, de a hold kis mérete miatt a vízmennyiség csak a földi óceánok 1,2-1,4 százalékát teszi ki.

A csillagászok a hold korát 5 millió és 15 millió év közöttire becsülik, és a felszín alatti óceán hőmérsékletét fagypont körülire vélik, míg az óceán fenekén ennél jóval melegebb lehet a víz. A folyékony vízzel teli óceán a Mimast az élet eredetének tanulmányozására különösen alkalmas bolygóvá teszi.

A Mimasz apró holdját 1789-ben William Herschel brit csillagász fedezte fel, nevét pedig a görög mitológia egyik gigászáról, Mimaszról kapta.

A hold kis mérete ellenére fedezték fel a Naprendszer második legnagyobb becsapódási kráterét, ezért is hasonlítják a Star Wars-filmek Halálcsillagához.