Két óriásbolygó ütközött össze egymással, figyelmeztet a NASA
Borítókép:  Profimedia/ Illusztráció

A csillagászok utófényt észleltek, miután két óriásbolygó ütközött a távoli csillagrendszerben. A kutatók úgy vélik, hogy az ütközés roncsai végül lehűlhetnek, és új bolygót alkothatnak.

A csillagászok egy 3600 fényévnyire lévő csillagrendszerben észlelték egy hatalmas bolygóütközés poros utófényét. A hatalmas ütközés két hatalmas jeges bolygó között fánk alakú, elpárolgott kőzet- és vízfelhőt hagyott maga után. A bolygók valószínűleg egyetlen testté csapódtak össze az ütközés után.

[[cikk1]]
Az eredményekhez a csillagászok a NASA űrszondáját használták, amely az eget figyeli aszteroidák keresésére. A kutatók úgy vélik, hogy az ütközés roncsai végül lehűlhetnek, és új bolygót alkothatnak. Ez elképesztő lehetőséget biztosít egy új világ születésének valós időben történő megfigyelésére, és ez megmagyarázhatja a bolygók kialakulását – számolt be róla a New Scientist.

Egy csillagász a közösségi médiában rámutatott, hogy a csillag az infravörösben több mint ezer nappal az optikai elhalványulás előtt felragyogott. Akkor tudtam, hogy ez egy szokatlan esemény

- mondta Matthew Kenworthy, a kutatás társvezetője és a Leideni Egyetem kutatója.

A csillagászok csoportja két évig tanulmányozta a ASASSN-21 qj csillagot és megfigyelték, hogyan változik a fényereje az idő múlásával. Az eredményeket október 11-én tették közzé a Nature folyóiratban.

Számításaink és számítógépes modelljeink azt mutatják, hogy az izzó anyag hőmérséklete és mérete, valamint az izzás időtartama megegyezik két jégóriás exobolygó ütközésével

- mondta Simon Lock, a kutatás társszerzője.

[[cikk2]]
A szakértők továbbra is megfigyelik az ASASSN-21qj-t és a bolygó roncsait. Figyelni fogják a rendszert az elkövetkező években, és arra számítanak, hogy a törmelékfelhő szétterül az elpusztult bolygók pályáján.Zoe Leinhardt, az asztrofizika docens szerint lenyűgöző lesz megfigyelni a további fejleményeket. Végső soron a maradványok körüli anyagtömeg összesűrűsödhet, és egy holdcsoportot alkothat, amely az új bolygó körül kering majd.