Hihetetlen előrelépés a rák kezeléseben: már egy krémmel kezelheted a gyilkos kór egyik legagresszívabb fajtáját
Borítókép:  Profimedia/Illusztráció

Egészen ígéretes kutatási eredmény érkezett a tengerentúlról, jogosan reménykedhetünk abba, hogy nem szed többáldozatot ez a rémes betegség?

A bőrrák kezelés alapvető egyik problémája az, hogy, a jelenlegi kezelési lehetőségek korlátozottak a bőrrákkal diagnosztizált emberek számára, ugyanis megszabadítja a bőrt a rákos elváltozásoktól, de néha veszélyes, korábbi rák kialakulását segítő sejteket hagy maga után.

Erre próbáltak megoldást találni egy amerikai egyetem munkatársai: A Cleveland Clinic kutatói a nem melanómás bőrrák kezelésére egy átfogóbb kezelési  lehetőséget kerestek, amely egy kis molekulán alapul, amelyet először évtizedekkel ezelőtt hoztak létre. Az eredmény eddig ígéretes: az Experimental Dermatology című szaklapban közzétett eredmények azt mutatják, hogy a PALA (N-foszfonacetil-L-aszpartát) molekulát tartalmazó kenőcs mindössze három hét alatt kezelte a bőrrákos elváltozásokat. A kezelés készen áll a klinikai vizsgálatokra, miután a kutatók megállapították, hogy a preklinikai (előtesztelés) modellekben hatékony és nem toxikus (mérgező).

"Annak ellenére, hogy a bőrrák mennyire gyakori, még mindig égető szükségünk van több kezelési lehetőségre"

- mondja George Stark, PhD, a Cleveland Clinic kiváló tudósa és a Cancer Biology munkatársa.

"A jelenleg engedélyezett kezelések erősen irritálják a bőrt, ami a mi kezelésünk kulcsfontosságú megkülönböztető jegye".

A bőrrákot gyakran az ultraibolya sugárzásnak, általában a napfénynek való kitettségnek tulajdonítják. Mivel a nap egy egész, sokszor nagy területet ér, nem csak egy pontot, az elváltozások megjelenésének helye sokszor a beteg területek körüli sejteketet figyelmen kívül hagyják, melyen szintén rák előtti/rákgyanús állapotúak. Amikor az orvosok műtéti úton eltávolítják a bőrrákos elváltozásokat - ami a kezelés jelenlegi standardja -, ezek a sejtek hátramaradnak.

Ezzel szemben a PALA kenőcs az elváltozást körülvevő rákos és rákot megelőző sejteket kezeli, csökkentve a jövőbeli rák kockázatát, legalábbis a tanulmány szerint.
Mivel nem invazív és kevésbé irritáló, a kutatók azt vizsgálják, hogy a melanoma és más, külsőleg kezelhető rákos megbetegedések, például a szájüregi rák preklinikai modelljeiben is tesztelhető lenne-e a kenőcs.

A kutatás a PALA kenőcshöz hasonló kismolekulás kezelések alapját képezi a specifikus rákos megbetegedéseken vagy más betegségeken belüli molekuláris kölcsönhatások vizsgálatán keresztül. Ennek a kezelésnek az alapja Dr. Stark laboratóriumában, a Stanford Egyetemen született az 1960-as években, amikor csapata feltérképezte, hogy a rákos sejtek hogyan termelnek elegendő energiát a túléléshez. A PALA-t úgy szintetizálták, hogy blokkolja az ebben a folyamatban alapvető fontosságú CAD (karbamil-foszfát-szintetáz II/aszpartát-transzkarbamiláz/dihidroorotáz) nevű enzim működését.

A PALA bevezetése azt jelentette, hogy a rákos sejtek éheznek, mert nem tudnak elegendő üzemanyagot előállítani. A PALA-t használó kezdeti kezelések belsőleg alkalmazva túl mérgezőnek bizonyultak, és nem jutottak tovább a klinikai vizsgálatokon. Évtizedekkel később Christine McDonald (PhD) az Inflammation & Immunity munkatársa felkereste Dr. Starkot, mert talált egy másik lehetséges alkalmazást: az immunrendszer aktiválását.
Kutatásai során Dr. McDonald felfedezte, hogy a CAD szabályozza a NOD2 nevű immunválaszfehérjét a bélben és a bőrben található sejtekben egyaránt.

A PALA-t meghatározott koncentrációban alkalmazó kezdeti kutatások antibiotikummal fertőzött és antibiotikum-rezisztens baktériumokkal fertőzött sebek kezelésével kezdődtek. Mivel a CAD ugyanabban a sejtben van, mint a NOD2, a PALA alkalmazása a baktériumok megtámadására irányuló jelátviteli folyamatokat indít el.

Dr. Stark és McDonald Dr. Edward Maytin, MD, PhD, a Cleveland Clinic Bőrgyógyászati Osztályának molekuláris bőrgyógyászati részlegének osztályvezetőjével állt kapcsolatban, hogy a kezelést bőrrákmodelleken teszteljék.

"A PALA egy kettős ütést vált ki a kezelésre"

- mondja Dr. McDonald."Amellett, hogy megállítja a daganat növekedését, olyan jelátviteli útvonalakat aktivál, amelyek a daganatölő immunsejteket a rák helyére vonzzák."

A közlemény megjegyzi, hogy a PALA kenőcshöz hasonló helyi kezelés alkalmazása más hagyományos rákterápiák kiegészítéseként is hasznos lehet.

"Ez egy jelentős lehetőség arra, hogy a rákgyógyításban kiterjesszük a látókörünket"

- mondja Dr. Stark.

,,Elengedhetetlen, hogy ne csak a bőrrák, hanem más rákos megbetegedések esetében is folytassuk az innovációt, amelyek számára előnyösek lehetnek a helyi, nem invazív kezelések"."