Egy jégkorszak óta rejtőző sárvulkánt találtak a tenger mélyén, teljesen ledöbbentek a felfedezésen a kutatók
Borítókép:  youtube.com/REV Ocean (screenshot)

400 méterre a felszíntől találták meg a sárvulkánt, ami még most is aktív.

A vulkánok, tűzhányók mindig is kiemelt figyelmet kaptak az emberektől, hiszen elképesztő pusztítást tudnak végezni, miközben fontos információkkal is szolgálnak a Föld működésével kapcsolatban. Sajnos nemcsak a hollywoodi filmekben, hanem a valóságban is láthattunk már vulkánkitöréseket, így sokszor tényleg van miért félnünk – sokan amúgy nem is tudják, de Magyarországon is van vulkán:

Nemrég Norvégia mellett, a jeges tenger mélyén, 400 méterre a felszíntől találtak valami olyasmit a szakértők, amire eddig csupán egyszer volt példa a környéken. Egy távolról irányítható, vízalatti kutatójármű fedezte fel azt a dolgot, ami állítólag a legutóbbi jégkorszak óta, vagyis nagyjából 18 ezer éve pihent háborítatlanul egy 300 méteres kráterben – aminek amúgy saját, egészen különleges ökoszisztémája van.

A kutatók egy nagyjából 2,5 méter magas, 7 méter széles sárvulkánt (vagy: iszapvulkánt) találtak, ami ráadásul még mindig aktív – igazi kincsként tekintenek rá, mivel valóban elképesztően ritka felfedezésről van szó, ami egészen meghökkentette a szakembereket.

Attól függetlenül, hogy nem túl méretes ez a sárvulkán, hatalmas ereje van, ezért egyáltalán nem szabad félvállról venni azt, amire képes. Folyamatosan vizet, gázt és olyan üledéket „köpköd” fel nagy erővel, ami akár több kilométerrel a föld alól jöhet – tudományos szempontból nagyon értékes anyagok ezek.

Még mindig rengeteg kérdés van azzal kapcsolatban, hogyan is működik a Föld, ezért kiemelten fontos a vulkánok aktivitásának figyelése és megértése, hiszen ezek az információk nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy válaszokat kapjanak a tudósok.

Itt lehet megtekinteni egy videót a most felfedezett sárvulkánról, aminek a Borealis nevet adták: