Idegborzoló NASA felfedezés, olyat találtak az űrben, ami nem is létezhetne
Borítókép:  Képünk illusztráció. Forrás: Profimedia

A bizarr űrbeli objektum kérdések sorát veti fel. Nem tudják, hogy veszélyes-e, még azt sem értik, hogyan létezhet egyáltalán.

Az űrkutatás nem csupán rendkívül érdekes, de nagyon hálás szakma is egyben. Aki ezzel a gyönyörű tudományterülettel foglalkozik, soha nem panaszkodhat rá, hogy munka, vagy felfedeznivaló nélkül maradna. Ha egy rejtélyre végre megoldást találunk, az legalább három másikat vet fel. Amit most fedeztek fel az űrben a NASA szakemberei, az még őket is megdöbbentette és egyelőre csak találgatják, hogy miről lehet szó.

A Live Science írása alapján a közelmúltban a jelenlegi tudomány által megmagyarázhatatlan objektumra bukkantak az űr mélyén. Ez a bizarr képződmény 10 milliószor fényesebben ragyog a mi napunknál és ezáltal a fizika ismert szabályaival is dacolni látszik. Az Eddington-határ, vagy Eddington-féle kritikus fényesség lényegében azt mondja ki, hogy egy adott méretű űrbeli objektum mennyire lehet fényes. Korábban azt feltételezték a tudósok, hogy ha bármi átlépi ezt a határt, akkor azonnal darabokra szakad.

Eddig is ismertek olyan ultrafényes röntgenforrásokat, amelyek képesek átlépni ezt a határt és a vártnál 100, vagy akár 500-szor fényesebben ragyogni, de a most felfedezett nem túlzottan költői M82 X-2 névre hallgató objektum még ezeken is túltesz. Előszőr valamiféle optikai csalódásra gyanakodtak, de kiderült, hogy valóban annyira fényes, amire még nem láttak példát korábban.

Az egyetlen dolog, amiben -szinte – biztosak, hogy nem fekete lyukról van szó, hanem inkább egy neutroncsillag lehet a ludas. A neutroncsillagok nagy mennyiségű szabad neutront tartalmazó maradványcsillagok. Rettenetesen sűrűek, éppen ezért felszínükön a Földinél körülbelül 100 billiószor erősebb a gravitáció. Bármilyen anyag, ami egy ilyen halott csillagra hullik, robbanásszerű hatást fejt ki.

Ahogy a NASA fogalmazott:

„Ha egy darab mályvacukrot ejtenénk egy neutroncsillagra, annak a hatása ezer hidrogénbomba erejével érne fel.”

A megfigyelt fényesség fenntartásához nagyon sok „üzemanyagra” van szüksége, évente körülbelül 1,5 földnyi anyagot szipkáz el egy közeli csillagtól. Innentől kezdve a szakértők is már csak feltételezésekre támaszkodhatnak. Szerintük ez a különleges űrbéli objektum olyan erőteljes mágneses térrel rendelkezik, hogy még atomjai alakját is képes megváltoztatni. Azok ennek köszönhetően jobban összetömörülnek, a csillag pedig egyre fényesebbé válik.

Elmondva olyan egyszerűnek hangzik. A kérdés csak az, hogy mikor jutunk el olyan fejlettségi szintre, hogy ne csak találgatni tudjunk, hanem minden kétséget kizáróan megválaszolhassuk ezt a csillagászati talányt. A rendkívül erős mágneses tér kapcsán biztos, hogy sokaknak Magneto fog elsőként eszébe jutni a Marvel féle X-Men filmekből, bár ez még talán az ő képességeit is meghaladná.

Az alábbi videó a neutroncsillagok varázslatos születését és titkait mutatja be érdekes, közérthető formában.