Mellbevágó dinoszaurusz-lelet került elő: olyan van a belsejében, ami új megvilágításba helyezi az őshüllőket

Egy madárszerű dinón döbbentek meg a kutatók.

A dinoszauruszok mintegy 165 millió éven keresztül uralták a Földet, hogy aztán 65,5 millió esztendeje – vélhetően egy aszteroida-becsapódást követő globális kataklizmában – egy csapásra eltűnjenek a bolygóról.

A nyomaik persze máig itt vannak, nincs a világnak olyan tája, ahonnan ne kerültek volna elő őshüllő-maradványok. A közelmúltban pedig egy olyan leletre bukkantak a kutatók, amelyek alighanem új megvilágításba helyezhetik a dinókat.

Egy meglehetősen ritka fosszíliáról, egy Microraptor megkövesedett maradványairól van szó, amely közé egy emlős csontjai is vegyültek. A madárszerű, négyszárnyú és természetesen röpképes dinoszaurusz minden bizonnyal táplálékként fogyasztott el egy rágcsálót, így került annak a lábcsontja a ragadozó belsejébe.

Mindez 120 millió évvel ezelőtt történhetett a mai Kína területén. A holló nagyságú Microraptorokról eddig nem tudták a szakemberek, hogyan vadásztak és mit ettek, a mostani felfedezés viszont sok mindent világossá tesz.

„Első látásra alig hittem el. Ott volt egy kisméretű, rágcsálószerű emlősnek a mintegy egy centiméter hosszú lába, tökéletesen megőrződve a Microraptor csontvázában”

– elevenítette fel a történeteket a felfedezést tevő kanadai kutató. Az első Microraptorra 2000-ben bukkantak rá Kínában, és mindeddig három faját ismerjük. A most talált szenzációs lelet a Microraptor zhaoianushoz tartozik.

A madárszerű dinókról eddig is tudtuk, hogy teljesen toll borította a testüket, vagyis fontos bizonyítékként szolgálnak arra, hogy valóban ők az összekötő kapcsok a mai madarak felé vezető evolúciós úton.

A Microraptorról eddig úgy sejtették, hogy kisebb madarakkal, halakkal, gyíkokkal táplálkoztak, és a fákon éltek, onnan támadtak siklórepülésben a kiszemelt zsákmányra. A mostani felfedezés ezt részben alátámasztja, de arra is rávilágít, hogy az élelemforrásuk jóval szélesebb lehetett, mindent elcsíptek, amit megláttak, és megfelelő méretű volt.