Óriási csoda történt a Földön 2,5 milliárd évvel ezelőtt, a kutatók csak most döbbentek rá
Borítókép:  Profimedia (Képünk csak illusztráció!)

Alapvető kérdésben sikerült új felfedezést tenni.

A földi élet egyik alapfeltétele az oxigén jelenléte bolygónkon. A légkör egy részét is ez képezi, de benne van a vízben is, ezáltal pedig minden élő szervezetben, hiszen például az emberi testtömeg mintegy kétharmadát víz alkotja.

Egy új kutatás most egészen más fényt vet erre az alapvető elemre, mint korábban gondoltuk. Mindeddig természetesnek hittük, hogy az oxigén a felszínen képződött a bolygó és a légkör formálódása, kialakulása során, ám ez nem feltétlenül lehetett így.

Most úgy tűnik, hogy a gáz egy igen mély, távoli és forró forrásból érkezett, hogy élhetővé tegye a planétát. Ma már a légkör 21 százalékát alkotja, de 2,5–2,8 milliárd évvel ezelőtt szinte teljesen hiányzott belőle.

A Nature Geoscience című lapban megjelent friss tanulmány egy új lehetőséget villant fel az oxigén megjelenésére vonatkozóan. Egy része biztosan tektonikus mozgások következtében jutott a felszínre, vagyis amikor a Föld kérge megrepedt.

Akkoriban még zöld óceánok hullámzottak a felszínen, a bolygó metánködbe burkolózott, és hiányoztak róla a többsejtű életformák. Viszont igen erős lemeztektonika, a kéregdarabok nagyfokú aktivitása jellemezte, a feltörő magmából pedig kiszabadult az oxigén.

Azért vagyunk szinte csodaszámba menően szerencsések, mert a Naprendszerben a Föld az egyetlen égitest, ahol a lemeztektonika és a szubdukció (vagyis a kőzetlemezek egymás alá bukása) működésbe lépett, és ezek szerint ez (is) hozzájárult az élőlények számára ideális légkör, valamint a víz megteremtésében.