promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Őrületes oka van, hogy miért szerepel annyi balkezes személy a középkori festményeken

Őrületes oka van, hogy miért szerepel annyi balkezes személy a középkori festményeken

Borítókép:  Profimedia
Tech & Tudomány
Kategória fejléc
Promotions

Kevesen figyelnek fel a remekművek ezen apró, de fontos részleteire.

A középkori festmények nézegetése közben sokaknak talán fel sem tűnik, hogy sokkal több balkezes személy szerepel rajtuk, mint amit a „statisztikai átlag” indokolttá tenne. Jelenleg a világ népességének 10–12 százaléka tartozik a „seték” csoportjába, és alighanem pár száz éve sem lehettek sokkal többen.

De akkor miért vannak felülreprezentálva a képeken az olyan emberek, akik a különféle tárgyakat, munkaeszközöket egyértelműen a bal kezükkel ragadják meg? Nos, csupán azért, mert már a középkori mesterek is csaláshoz folyamodtak munka közben, a tudomány kínálta segítséget használták fel a festés során.

Caravaggio, Raffaello vagy éppen Vermeer és Velázquez mindannyian tükröket és lencséket alkalmaztak, hogy az ábrázolásaik élethűek, hitelesek legyenek. Ez ugyanúgy vonatkozott egy utcaképre, mint az emberi portrékra. A trükközésnek csupán az volt a hátulütője, hogy a mesterek így

mindent megfordítva, tükörképként láttak és ábrázoltak.

Ezeket a technikákat, optikai megoldásokat aztán lassan elfeledték, miután megjelent a fényképezés, ezért hökkenünk ma már meg a rengeteg balkezes személy láttán. Az ügyesebbek persze tükörrel visszaállították a helyes állást, de ezzel nem mindenki törődött.

Érdekes, hogy az efféle „simlizésekről” viszonylag kevés írásos feljegyzés maradt fenn, de a középkori alkotások tökéletes arányai és perspektívái nehezen magyarázhatók mással. Persze, az ecsetet a festő keze fogta, ő készített tehát remekművet a technikai segédeszközök alkalmazásával.

Fotó: Profimedia