Ijesztő rák, mert tünet nélkül jelenik meg – Amikor felfedezik, gyakran már késő
Borítókép:  Illusztráció/Profimedia

A diagnózis a rák kezelésének legfontosabb lépése, de néhányat nehezebb felismerni, mert a tünetek csak későn jelentkeznek.

A hasnyálmirigyrák egy jóformán megfoghatatlan betegség, mivel sok esetben nem okoz semmilyen tünetet. Ennek eredményeként az ötéves túlélési arány körülbelül 10 százalék. Ha átterjed más szervekre, a túlélési arány tovább csökken három százalék alá.

Ez az egyik legfélelmetesebb rákos megbetegedés, mert ha egyszer felfedezik, hogy valakinek hasnyálmirigyrákja van, gyakran már túl késő. Hiszen nincsenek tünetek, az emberek nem is gondolnak rá, hogy betegek lehetnek. A túlélési arány azért olyan alacsony, mert ezen a ponton nem igazán lehet tenni semmit.

Rupsa Datta és kutató társai próbálják megfejteni a hasnyálmirigyrákot, hátha sikerül a benne szenvedő betegeket meggyógyítani. Felfedezték, hogy képes rabszolgává tenni a közeli nem rákos sejteket, hogy tápanyagot biztosítsonak a számára a növekedéshez. Ez lehetővé tenné olyan célzott terápiák kifejlesztését, amik megakadályozhatják a rák növekedését.

A hasnyálmirigy-csillagsejteknek nevezett sejtek egy bizonyos típusa a szerv rendeltetésszerű működésének támogatásában játszik szerepet, de támogathatja a rákot is. A kutatók arra keresik a választ, hogy hogyan lehetne ezt megakadályozni, és egyáltalán miért alakul ez így.

Azt találták, hogy amikor ezek a nem rákos sejtek hozzáértek a rákos sejtekhez, azok száma csökkent. Bár még mindig nagyon keveset lehet tudni a hasnyálmirigyrákról és sejtek reakcióiról, de ennek a kutatásnak köszönhetően a tudósok elindulhatnak egy úton, ami segíthet a rák féken tartásában, akár legyőzésében is.