Elképesztő fejlemény! Tényleg lakható lehet a Jupiter egyik holdja?
Borítókép:  Profimedia

Egy 23 éves rejtély oldódott meg Naprendszerünk legnagyobb holdjával kapcsolatban.

A NASA Hubble űrtávcsöve, amely többek között ultraibolya fénytartományban végez észleléseket, 1988-ban fedte fel a Jupiter legnagyobb holdját, a Ganymedest, amely a kilencedik legnagyobb égitest a Naprendszerünkben.

Ha a Ganymedes nem a Jupiter, hanem a Nap körül keringene, mérete alapján akár bolygó besorolást is kaphatna. Nemcsak a Jupiter legnagyobb ismert holdja, hanem a legnagyobb a Naprendszerben is. Még a Merkúrnál is hatalmasabb.

A holdakról egy ideje már úgy gondolják a kutatók, hogy több lehetőség rejlik bennük az élet kialakulása és fenntartása tekintetében, mint a bolygókban. Ezt a gyanút erősíti meg a Jupiter holdja is, amelynek jeges felszíne alatt valószínűsíthetően nagyobb óceán rejlik, mint az összes földi tenger együttvéve – állítja a Nature Astronomy folyóiratban július 26-án megjelent tanulmány.

Egy évtizedes rejtély

A Hubble UV-spektrográfjával készített felvételek alapján a csillagászok korábban úgy gondolták, hogy a Ganymedes légkörében magas az oxigén koncentrációja – ez az eshetőség pedig nyilvánvalóan reményül szolgálhatna a tekintetben, hogy az égitest az emberek számára is lakhatóvá váljon.
A mesébe illő elképzelés azonban már a kezdettől fogva kétkedést váltott ki a tudósokból, akik nehezen akarták elhinni, hogy ennyi oxigén található az objektum légkörében.

Az adatok újbóli elemzése szerint igazuk is volt – a hold felszínének hőmérséklete a déli órákban ugyanis megemelkedik az egyenlítő környékén, minek hatására a jégből vízgőz kerül a légkörbe.

„Az UV tartományú felvételek korábban ott mutatták ki az oxigént, ahol a szublimációból eredő víznek lennie kellene! Ez azt jelenti, hogy a Ganymedes délben felmelegedett jégfelszínéről elszökő vízmolekulákat észlelte a Hubble, nem pedig atomos oxigént”

– foglalta össze a National Geographic.

Lényegében tehát vízgőz száll fel a Ganymedes felszínéről, ami a Hold légkörében észlelt molekulákat eredményezi.

Ezek alapján tehát még koránt sem bizonyított, hogy a Ganymedes valaha is lakható égitestté válhat, az új felfedezés azonban lehetőséget nyújt a tudósoknak arra, hogy olyan valószínűtlen helyeken tanulmányozzák az élet kialakulásának és fenntarthatóságának lehetőségét, amilyen a Jupiter jeges holdja.