Hatalmas felfedezés! Rábukkantak a dinoszauruszok kihalásáért felelős aszteroida nyomaira
Borítókép:  Profimedia

A Föld történelmének valószínűleg legdrámaibb tömeges kihalása során egy aszteroida 66 millió évvel ezelőtt becsapódott a bolygóba, kioltva a planétán élő fajok 75 százalékának életét – ideértve a nem madárszerű dinoszauruszok végleg eltűnő fajtáit is. A tudósok nemrég egy megkövesedett szökőárban bukkantak rá az aszteroida hatásának​ maradványaira.

Az elmúlt néhány évben a kutatók egyre több nyomot fedeztek fel a valamikori „armageddon” kataklizmatikus hatásairól. Fény derült többek között arra is, hogy a becsapódás nyomán a mai Mexikói-öböl területén egy gigantikus méretű cunami árasztotta el a környező kontinens belsejét. 2019-ben a tudósok rengeteg törmelékre bukkantak, amelyeket a visszahúzódó szökőár szállított magával – többek között faszén maradványokat is találtak, ami arra utal, hogy a becsapódás után a szárazföld jelentős része lángokban állhatott.

Nemrég azonban egy új felfedezést is tettek.

Hatalmas, hullámok vájta hasadékokat fedeztek fel 1500 méterrel a mai Louisiana központja alatt.

„Ezeken a területeken olyan mély volt a víz, hogy a szökőár megszűnése után sem tudta semmi megzavarni a területet"

– mondta a Science Newsnak Gary Kinsland, a Louisiana Egyetem geológusa.

Az érintetlenségnek köszönhetően ott maradt a szökőár hullámainak a lenyomata a földben, amelyet csupán egy finom törmelékréteg fedett el.

A veszedelmes szökőárnak a modellezése során a tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy hullámai elképesztő magasra (közel 1500 méterre) csaptak fel az ütközés által kiváltott földrengés után, amelynek erőssége a 11-et meghaladja a Richter-skála szerint.

A szökőár utóhatásai ráadásul különösen pusztító hatásúak lehettek, az ütközési helyet körülvevő régiókban a tengerbe söpörve a szárazföldi életet és fordítva.

„A cunami napokig tombolt, többször is visszacsapódva a Mexikói-öbölből”

– írta a kutató csapat.

Míg a pokoli hullámok többezer mérföldes pusztítást okoztak, a bolygó klímáját befolyásoló légköri változások globális hatása következtében rengeteg faj kihalt – ideértve a dinoszauruszok nagyrészét.

Kinsland csapata azt gyanítja, hogy a Mexikói-öböl körüli szeizmikus adatokban rengeteg további bizonyíték vár felfedezésre a cunami pusztításáról, így a jövőbeni kutatások még több részletet nyújthatnak a drámai armageddon eseményeiről.