Tudod, hogy mit jelent az ADIDAS szó valójában?
Olvass tovább...
A világ legismertebb energiaital gyártója. Red Bull, ami szárnyakat ad. Meg persze Ausztria, ahol az egész üzletet tető alá hozták. Mégis mi a története?
Dietrich Mateschitz egy osztrák üzletkötő volt, akit egy nagy deal lehetősége Hong Kong-ba csábított, amikor éppen egy fogkeféket gyártó cégnél dolgozott. Itt találkozott először a keleti országokban már befutott itallal, a Krating Daeng-gel, amely magyarul vörös gaurt jelent.
Ennek a fő összetevője a taurin volt, amelyet előszeretettel fogyasztottak a kemény fizikai munkát végzők.
Az üzletkötő is ezt itta, hogy úrrá legyen a rengeteg gyors időzónaváltásból adódó fáradtságon (jetlag), hiszen ez akár napokba is telhet.
Dietrich gondolt egyet, majd összeállt Chaleo Yoovidhya-val, aki megalkotta a Krating Daeng-et. Az európai piacra már Red Bull néven lépett be a termék, és rövid idő alatt óriási sikert ért el.
Olvass tovább...
Chaleo története amúgy ennél sokkal izgalmasabb. A fiú szülei ugyanis kínai emigránsok voltak, akik Thaiföldre dobbantottak, itt pedig nagyon szegény körülmények között éltek, főleg kacsák nevelésével és eladásával foglalkoztak. A fiú azonban más lábakon is szeretett volna megállni, ezért antibiotikumokat kezdett otthon kutyulni.
Majd rábukkant a Laptivan nevű energiaitalra, amely Japánból érkezett Kínába, de kevésbé passzolt a helyi ízekhez. Chaleo ekkor a honi sajátosságokhoz passzintotta az ízeket, újrakeverte, ízesítette, édesítette, majd piacra dobta az első kínai energiaitalt.
Amely ennek ellenére sem aratott osztatlan sikert az energiára szomjazó munkásság körében.
Még a marketingen csiszolni kellett, ekkor jött az ötlet, hogy a néphagyományban mélyen gyökerező ikonográfiai megoldással, egymásnak feszülő bikákkal gaurokkal, energiarobbanással a háttérben. Sok thai ember misztikumot is kapcsolt az italhoz, a taurint egyenesen a gaurok heréjéből eredeztették, és vágyfokozó hatást tulajdonítottak neki.
Nem csoda, hogy a munkások körében azonnal hódításba kezdett a csodaital. A Red Bull marketingje azóta is mesterpéldája annak, hogyan kell egy egyszerű képpel emocionálisan is rengeteg réteget rápakolni egy egyszerű brandre. Mindez az 1970-es évek közepén történt. Aztán az úriember találkozott a cikk elején már említett Dietrich Mateschitz-cel, azóta pedig már az öreg kontinensen is tudjuk, hogy a Red Bull szárnyakat ad.
Vagy mégsem?
Olvass tovább...