promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
100 éven át szolgálnak a B52-esek, a bombázók sztárjai

100 éven át szolgálnak a B52-esek, a bombázók sztárjai

Borítókép:  The National Interest
Tech & Tudomány
Kategória fejléc
Promotions

Meg kell oldani, hogy a nagy kapacitású gépek egy időben akár több irányított, okos fegyvert indíthatnak majd. A General Electric, a Rolls-Royce és a Pratt&Whitney verseng az új hajtóművekért. 2050-ig biztosan lesznek B52-esek, fejenként nyolc hajtóművel.

A jelenleg használt hetvenhat Boeing B-52H Stratofortress bombázóját 2050-ig biztosan nem küldi nyugdíjba az amerikai légierő, a típus így összességében mintegy száz évig lehet szolgálatban – olvasható az AirPortal cikkében. Az AINonline-ra hivatkozó írás szerint a már eddig is többször modernizált típust még tovább korszerűsítik,

a fedélzeti rendszerek mellett a hajtóműveket is lecserélik,

így jön létre az évszázad közepéig tartó időszak igényeit is kielégítő változat.

Ez azt jelenti, hogy az 1950-es évekre kifejlesztett típus az összes változatot tekintve mintegy száz évig, a leváltására szánt B-1 Lancert is túlélve maradhat az amerikai légierő állományában.

A B-52-esek a program keretében új, nagyobb hatósugárral és hatékonyabb célpont-menedzselési képességekkel rendelkező radart is kapnak az elkövetkezendő években, a mechanikus Northrop Grumman AN/APQ-166-t fázisvezérelt antennarácsos (AESA) lokátorok váltják fel. A támadó képességek modern igényekhez történő igazítása fontos feladat a portál szerint, a bombakamra fegyverindító padját teljesen le kell cserélni, hogy a nagy kapacitású gépek

egy időben akár több irányított, okos fegyvert indíthassanak.

A programra eddig mintegy 3,4 milliárd dollárt (átszámítva 930 milliárd forintot) különítettek el az amerikai katonai költségvetésből, ez azonban csak a töredéke a várható végső költségeknek.

Az egyik legnagyobb falat az új hajtómű lesz. A fejlesztések részeként ugyanis minél előbb megoldást kell találni a Pratt&Whitney TF33-as erőforrások cseréjére, azok üzemeltetése egyre költségesebb, és az idő előre haladtával a megbízhatóságuk is romlik.

Az erőforrásból gépenként nyolc darab van, a teljes flottának így 608 darab új hajtóműre lenne szüksége. 

A megrendelésért három nagy hajtóműgyártó, a General Electric, a Rolls-Royce és a Pratt&Whitney is versenybe szállt, mindhárom cég már bevált turbináinak valamilyen továbbfejlesztett változatát kínálja az USAF-nak.