Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

2perc tudomány: Hogyan van hatással minden döntésedre az elfogultság elve? Legyél vele tisztában és fordítsd előnyödre

2perc tudomány: Hogyan van hatással minden döntésedre az elfogultság elve? Legyél vele tisztában és fordítsd előnyödre

Színes

2perc tudomány: Hogyan van hatással minden döntésedre az elfogultság elve? Legyél vele tisztában és fordítsd előnyödre

Színes

Biro Klara 09:09

A status quo elfogultság az emberi viselkedés átható része. Samuelson és Zeckhauser 1988-as cikkükben számos valós példát mutatott be a status quo elfogultságára, amelyek tükrözik az elfogultság széles körű hatását.

Ha több szendvicset kínálnak ebédre, az egyének gyakran választanak olyan szendvicset, amelyet korábban már kóstoltak. Ezt a jelenséget sajnálatkerülésnek nevezik: amikor az egyének egy esetleges sajnálatos élmény elkerülésére törekszenek (új szendvics választása és annak ellenszenve) úgy döntenek, hogy ragaszkodnak a status quo-hoz (a szendvicshez, amelyet már korábbról ismernek).

1985-ben a Coca Cola bemutatta az "Új kólát", az eredeti kóla ízének újrafogalmazását. A vaktesztek azt mutatták, hogy sok fogyasztó a New Coke-t részesítette előnyben a klasszikus kólával szemben. Amikor azonban a fogyasztók lehetőséget kaptak arra, hogy eldöntsék, melyik kólát vásárolják meg, a Coke Classic-ot választották. A New Coke gyártását végül 1992-ben leállították.

A politikai választásokon nagyobb eséllyel a hivatalban lévő jelölt nyer, mint a kihívó. Minél több jelölt van a versenyben, annál nagyobb a hatalmon lévő előnye.

Amikor egy vállalat új biztosítási csomagokat vett fel a biztosítási lehetőségek listájára, a meglévő alkalmazottak sokkal gyakrabban választották a régi konstrukciókat, mint az új alkalmazottak. Az új alkalmazottak általában új ajánlatokat választottak.

A nyugdíjprogramban részt vevők lehetőséget kaptak arra, hogy befektetéseik megoszlását minden évben költségmentesen módosítsák. Mégis, annak ellenére, hogy a különböző lehetőségek között eltérő megtérülési ráták mutatkoznak, a résztvevők mindössze 2,5%-a változtatott a meglévő szerződésén egy adott évben. Arra a kérdésre, hogy miért nem változtattak a korábbi szerződésen, a résztvevők gyakran nem tudták megindokolni, hogy a status quo-t részesítik előnyben.

Borítókép: Profimedia- illusztráció