Ami nem is egy völgy, hanem a vasútvonal melletti állomások laza halmaza. Menlo Park, Palo Alto, Mountain View – innen egy óra vonatútra megtalálható az összes olyan település, amelyekről – ha egy kicsit is foglalkozunk gazdasági-informatikai hírekkel – azonnal tudjuk, hogy a legnagyobbak székhelyei. Apple, Google, Facebook – ezen a területen kumulálódik mindenki, aki fontos a 21. század vezető iparágában. És persze ott van maga San Francisco is, ahol szintén pezseg az IT-biznisz. 150 éve aranyláz tört ki Alaszkában, és ezekről a partokról indultak neki a gőzösök a megannyi – indián nevükön – „csicsakóval”, vagyis zöldfülűvel. Közülük sokan elbuktak, és volt, aki az életével fizetett a kalandért. De volt, aki királyként tért vissza, meggazdagodva. Nem azok, akik szerencsések voltak, és rátaláltak egy dús aranytelérre, hanem azok, akik képesek voltak ki is ásni a kincset. Nagyban hasonlít a mostani őrület az akkori aranylázhoz. Sokan állnak rajthoz, kevesen érnek célba. Ugyanakkor nem kell elhajózni innét. A kaland itt zajlik, a szemünk előtt. Lehetőségek, siker és pénz szaga hatja át a várost. A folyamatos újrakezdésé, és a végtelen optimizmusé.
Magyar álomAz amerikai álom folyamatosan újratermeli önmagát – most éppen a Szilícium-völgyben. Légy bátor, vágj bele, és ha elbuksz, az sem baj! Majd felállsz, és folytatod. Azzal, hogy nemcsak földrajzi színtereken, hanem a digitális térben is pörög a biznisz, csak könnyebb bekapcsolódni. Tavasszal végigjártam a magyar start-upok budapesti főhadiszállásait. Prezi, Ustream, NNG – megannyi igazi, jó magyar sztori. Garázscégekből, ötletekből és rengeteg munkából berobbanó vállalatok, amelyek nagyon gyorsan nőttek nagyon nagyra, és nem roppantak össze a saját súlyuk alatt. A menő és látványos prezentációkészítő netes vállalkozás, a videostreamek piacvezetője és az autós navigációkkal induló, ma pedig már inkább a gépkocsi-ember interface tökéletesítésén dolgozó cég már nem csak Budapesten működik. A számítástechnika legfontosabb helyszínein is képviselik magukat világszerte. A Prezi, a Ustream, a LogMeIn és a később hozzájuk csatlakozó NNG hamar felismerték, hogy rokon lelkek. Nagyjából egyszerre indultak, ugyanabban a szektorban, de különböző területeken. Ugyanolyan elvek szerint szervezték a munkát – lazán, kreatívan, eredménycentrikusan, azaz totálisan hatékonyan –, és ugyanazokkal a problémákkal szembesültek. Összefogtak hát, és megalapították a Bridge Budapest nevű nonprofit céget, amely egybefogja őket. Együtt lépnek fel, együtt képviselnek rájuk jellemző értékeket, és együtt is mutatkoznak be. Ezért találtam magam a nyár közepén a San Franciscó-i reptéren. A Jumbo Jet kinyitotta ajtaját, és megcsapott a városra oly’ jellemző hűvös szél. A dombokon felhőfüggönyök és ködfátylak lengedeztek, majd a nap alábukott az óceánba. Hogy San Francisco mennyire elképesztő, már az első pillanatokban kiderült: a dombjai miatt is változatos a város, ráadásul keresztbe-kasul utazhatjuk a híres cable carokkal, a földbe rejtett drótkötél által vontatott „villamoskocsikkal”. Van fancy belváros, égbe nyúló üzleti negyed, turistalátványosságnak meg ott a Fisherman’s Wharf, a hatalmas mólórendszer, ahol étterem ér éttermet, és oroszlánfókák napoznak a stégeken. És persze mindenki áthajózik az Alcatrazba, valamint megbámulja a valóban káprázatos Golden Gate-et, amelynek fenséges látványa az Eiffel-toronyéval vetekszik. A hippikorszak itt ragadt képviselői, a melegek és leszbikusok nyíltan felvállalt érzelmei, sőt, még a számos hajléktalan is azt jelzi: San Francisco Amerika liberális és toleráns fővárosa. Ahol tényleg szabad lehetsz és szabadon gondolkodhatsz.
Mozgásban a PreziA Prezi amerikai központja a Harrison Streeten található. Nem túl magas art deco épület recepciójáról kell felliftezni az elsőre. Hatalmas, fehér, kicsit technó jellegű, de nagyon barátságos tér fogad. Az enteriőr természetesen a start-upokra jellemző: munkaállomások lazán egymás mellett, a sarokban pedig önkiszolgáló étkezde, ahonnét bárki ingyenesen vehet a közösből. Az iroda másik végében amfiteátrumszerű előadó; itt rendezik minden hét elején az „állománygyűléseket”, és rendszeresen videokapcsolatba lépnek a magyar irodával, ahol szintén van egy hasonló auditórium. Így a kollégák hetente közösen is „összekapcsolódhatnak” egymással, és megbeszélhetik, mi történt a héten. Itt például egy adománygyűjtő akció volt az AIDS-kutatásokra, ahol a munkatársak 6700 dollárt gyűjtöttek össze az utcán. A magyar kollégák pedig beszámoltak arról, hol tart a Bag községben folytatott lakásrenováció – a munkatársak ugyanis rászorulókon segítenek ezzel az önkéntes munkával. Árvai Péter, a Prezi egyik alapítója és cégvezetője szerint ez nem vállalati CSR, hanem az attitűd szervesen beépült a cég életébe.
Mindezt azután mondja el, hogy éppen videokonferenciát tartott a magyar kollégákkal – ketten a budapesti központból, egy pedig a csepeli lakásából lépett kapcsolatba a főnökkel, és a Prezi biztonsági fejlesztéséről tartottak miniértekezletet. Árvai dicséri őket, bólogat, és elégedett, néha pedig ki-kinéz az üvegfalú kalitkából az irodába, ahol éppen vagy nyolc ember tart izzasztó edzést. Az amfiteátrum videokivetítőjéről követik a mozdulatokat. Mindent beleadnak. Árvai mosolyog, és biztosít róla, hogy ő is szívesen beszállt volna az edzésbe, de a mai napja elég sűrű. Az amerikai hídfőállást már az indulás után, 2009-ben megnyitották. Jelenleg 70 körüli a létszám, de nemsokára költözniük kell, mert kinövik a helyet. Míg a termékfejlesztés és a programozás odahaza zajlik, addig a support és a marketing San Franciscóban dolgozik. Hogy miért muszáj jelen lenni? „Ha Angliában vagy Németországban sikeres leszel, jó eséllyel jön egy amerikai versenytárs. Ő lesz a globálisan nyerő cég, és akkor már Európán belül is versenyezhetsz vele. Ezért fontos az USA-ban is sikeresnek lenni” – mondja