Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

Sportoljunk koronavírus-járvány idején vagy ne?

Sportoljunk koronavírus-járvány idején vagy ne?

Sport & Szabadidő

Sportoljunk koronavírus-járvány idején vagy ne?

Sport & Szabadidő

TK - 2020.04.23. 10:10

Hetek óta mást sem hallani, mint hogy a koronavírus miatt mindenki maradjon otthon. Ez egyértelműen közös érdek, mégis napról napra nehezebb elviselni a bezártságot, főként most, hogy itt a tavasz. A mozgás komoly segítséget nyújthat, ha jól csinálod!

„Ebben a bizonytalan helyzetben, amikor még a szabadságunkban is korlátozva vagyunk, a sport kiváló hatással bír. Így nem is lehet kérdés, hogy eddzünk-e otthon, hiszen a válasz egyértelműen igen. Persze nem mindegy, hogy hogyan csináljuk. Mindenekelőtt a legfontosabb: kizárólag akkor mozogjunk, ha egészségesek vagyunk; betegen, lázasan semmiképpen! Ha sportolunk, akkor kb. 1 °C-ot nő a testhőmérsékletünk, ami nagyon jó, mert baktériumölő hatással is bírhat, de betegség esetén épp az ellenkezőjét érjük el: gyengítjük a szervezetünket. Érdemes minimum heti 3 alkalommal kis vagy közepes intenzitású edzést végezni úgy, hogy az edzésprogram 60 percnél ne legyen több. Ugyanis bár a sport alapvetően erősíti az immunrendszert, de ha átesünk a ló túloldalára, és megerőltetjük magunkat, akkor rosszat teszünk. Hiszen a szervezet nincs felkészülve a túlzott igénybevételre, nem fokozatosan terheljünk egyre jobban, hanem hirtelen kap jelentős többlet terhelést, akkor hirtelen nagyon kifárad, ami az immunrendszer rovására is mehet. Most az immunrendszer fitten tartása a lényeg és nem az, hogy aránytalanul kimerüljünk!”

– osztotta meg tanácsait portálunkkal Czanik Balázs, fitness edző, a Capoeira aerobik megalkotója.

    Emellett ne felejtsük el, hogy az egészséges táplálkozással is támogatni kell a szervezetünket. Fontos a megfelelő folyadékfogyasztás, a finomított szénhidrátok elkerülése, a sok zöldség, gyümölcs, a C- és D-vitamin, valamint antioxidánsok fogyasztása.

    „Szabadban a séta, futás nagyon jót tesz, de mérlegeljünk! Ezt csak az válassza, aki olyan helyen él, ahonnan könnyen ki tud menni a szabadba, és nem találkozik emberekkel. Hiszen a vírus megállítása és az egészségünk megvédése a legfontosabb. Ezért lehetőleg arra koncentráljunk, hogy otthon oldjuk meg a mozgást. Persze annak, aki kertes házban él, érdemes a szabadban végeznie a gyakorlatokat. Elég sok háztartásban van futópad, ellipszis tréner vagy szobabicikli, itt az ideje, hogy ne csak ruhafogasként funkcionáljanak! Emellett rengeteg DVD áll rendelkezésre, vagy online edzések, akár a saját webshopomban, de a neten egyébként is megannyi ötlet található az otthoni mozgásra, tehát igen széles a lehetőségek tárháza. Éljünk vele! A lakásokban élők mindenképp nyissák ki az ablakot, esetleg menjenek ki az erkélyre, hogy ott mozogjanak, mert így valamelyest pótolható az a „szabadtéri élmény”, ami a huzamosabb otthon tartózkodás miatt elvész. Arról nem beszélve, hogy a friss levegő kimondottan jót tesz a szervezetnek. Nagyon bízom benne, hogy minél hamarabb lecseng a járvány, és remélem, annyi haszna lesz, hogy az emberek ráébrednek arra, hogy mennyire fontos az egészségük, amit sporttal, tudatossággal, egészséges ételekkel nem nehéz megtartani”

    – teszi hozzá Czanik Balázs.

    Roppant fontos hangsúlyozni, hogy bár a mozgás mindenekelőtt a testünkre, izmainkra hat jótékonyan, ám a lelkiállapotunkat és mentális egészségünket is szolgálja. Erre pedig kimondottan nagy szükség van akkor, ha nem, vagy csak korlátozottan tudjuk elhagyni otthonunkat.

      Milyen mentális előnyei vannak a sportnak?

      • Csökkenti a stresszt
        Növeli a noradrenalin (az agy srtesszválaszt mérséklő vegyülete) koncentrációját. A stressz alapvetően nem veszélyes, de a felgyülemlett feszültség azonban már komolyan károsíthatja az egészséget. A mozgás és az izzadás segít csökkenteni a lelki feszültséget, önbizalmat és határozottságot ad.
      • Fokozza az agyi teljesítményt
        A sporttól könnyebben hozol döntéseket, segít a tanulásban, sőt jobb lesz a memóriád. Az izzadás ugyanis serkenti az agyban a memóriáért és tanulásért felelős sejtek termelődését. A mozgástól új lendületet kapnak azok, akik szellemi munkát végeznek. Kikapcsol, és új ötletekkel tölt fel.
      • Energikussá tesz, de jobban pihentet
        Bár testileg elfáradsz az edzés során, mégis energikusnak érzed magad tőle. Ha lefekvés előtt 5-6 órával mozogsz, akkor megemelkedik tested mag-hőmérséklete. Amikor később a test hőmérséklete újra a normál tartományba kerül, akkor a szervezeted pihentetőbb alvásra lesz képes.

      Legolvasottabb hírek