promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Az angol focisták nem buták, és tudják, hogy mit kell írniuk a Twitterre

Az angol focisták nem buták, és tudják, hogy mit kell írniuk a Twitterre

Sport & Szabadidő
Kategória fejléc
Promotions
A bukaresti sportbiznisz konferencián több előadás is foglalkozott a digitális világ legújabb trendjeivel, lehetőségeivel, veszélyeivel. De az egyik, ha nem a legtömörebb prezentáció Alex Tricketté volt. Nem véletlen, hiszen az angol úriember szakértő a javából. Évekig tevékenykedett, mint a Twitter sportért felelős vezetője, dolgozott a BBC-nél szerkesztő-újságíróként, jelenleg pedig saját ügynökségét vezeti. Szóval meglehetősen jól rálát arra, hogyan is alakult, és működik jelenleg az online kommunikáció. (Csakhogy teljes legyen a kép: dolgozott több nagyágyú, köztük a FIFA, az NBA, a Premier League, az Adidas vagy épp a Nike online kommunikációján.)

S mint jelezte, azzal, hogy a médiafogyasztási szokások változtak, a tartalom-előállítás is új irányt vett.
Egyik oldalon áll a növekvő, egyben elérhető közönség tábora, míg a másik oldalon az egyre szélesebb választási lehetőség
– vázolta előadásában.

Több pont mellett (mint például a GIF-ek használata vagy a pillanat megragadása) összefoglalása szerint a figyelem megszerzése három fő részből tevődik össze:
  • Motiválni. Okot adni a célközönségnek, hogy érdeklődést mutasson a sportmárka iránt, ezt elősegítő szavazás, exkluzív tartalom biztosítása vagy jutalmazás.
  • Videót használni. Nem újdonság, hogy a videótartalmak „fogyasztása” rohamosan növekszik, ezzel párhuzamosan azonban kreatívnak kell lenni, hogy egy márka kitűnjön a tömegből. Előnyt jelenthet az adatok, a virtuális és kiterjesztett valóság használata.
  • Hinni az emberekben. „Az emberek, embereket követnek” – jelezte. Egyértelműnek hangzik, mégis a bizalom a márkaismertség növelésének fontos eleme. Ápolni kell a közösséggel a kapcsolatot, innovatívan és visszajelzésekre odafigyelve kell dolgozni nap, mint nap.
A szakember külön részt szentelt az influencereknek, azaz a véleményvezéreknek. Hiszen „ma már nemcsak a játékosok tudása, hanem közösségi médiában betöltött népszerűsége is fontos tényező: befolyásolja a játékosvásárlásokat és a klubok üzleti tervezéseit is” – ugyan ez a KPMG budapesti irodájának korábbi közleményében szerepel, mégis egybevág Tricket gondolataival, aki inkább arra a szembetűnő tényezőre mutatott rá, hogy Cristiano Ronaldo és Lionel Messi hatalma vetekszik a Nike-val.

Érzékeltetésképp elég csak a portugál világsztár példáját elővenni. A legnagyobb közösségi oldalon, a Facebookon 122 millió kedvelője van, s ez nemcsak a Real Madrid 106 milliós kedvelőszámát múlja felül: kétszer annyi, mint Spanyolország és Portugália lakossága. Persze nagy kérdés, hogy Cristiano Ronaldót érinti botrány mennyire lesz hatással ezekre a számokra. Az EA Sport videójáték-fejlesztő már levette a játékos képét a honlapjáról.

Neymar egyelőre csak ennek a számnak a felénél, 60 milliónál tart, de ez így is csaknem a duplája a Paris Saint-Germain lájkszámának, ami 32 millió.

Az online kommunikáció, egyben a Premier League világát jól ismerő Trickett több példát is hozott a Twitter (és úgy általában a közösségi médiumok) tematizálási „képességére”. Mint kiemelte, amíg egyik este Dele Alli, a Tottenham sztárja még arról közöl videót, hogy hogyan játszik és szórakozik együtt csapattársával Harry Kane-nel, addig másnap ez a „szórakozás” már gólöröm formájában köszön vissza. dele

Érdemes a világ legnagyobb sportbárjaként emlegetett Twitterről tudni, hogy a szigetországban a Facebook után a második legnépszerűbb közösségi médium. Angliában leginkább ezen a felületen közlik véleményüket, híreiket a labdarúgás szereplői. Nem véletlen, hogy az Egyesült Királyságban a Twittert használók közül már 2015-ben is 43 százalék követett valamilyen futballklubot, s ahogy akkor azt a cég jelezte, a szám folyamatosan növekszik.

Ebből adódóan érdekes kérdés, hogyan hatott egymásra a Twitter és a Premier League. Mint Alex Trickett a promotions.hunak elmondta, mint minden jelentős közésségi platform, illetve klub, márka viselkedése hat kölcsönösen egymásra, úgy a Twitter megjelenése sokkal inkább azt a módot változtatta meg, ahogy az emberek hozzáférnek a sporthoz. „A sportolók egyrészt a világon közvetlen módon juthatnak el a közönségükhöz, követőikhez. Nagy-Britannia vonatkozásában pedig az lehet a kulcs, hogy az emberek egy egyszerű utat találtak (az Instagrammal együtt) arra, hogy ők maguk is érezhessék, milyen a Premier League világához tartozni. Személyességet, érzelmet kaphatnak” – fejtette ki. Egyben felhívta a figyelmet Peter Crouch (korábbi angol válogatott, Stoke City és a Liverpool játékos) Twitter-profiljára. Mint mondta, a korábbi nyurga csatár profilja azért jó és sikeres, mert azt mutatja be, hogy ő valójában milyen személyiség.
Egyszerűségében és emberiességében rejlik a sikere
– tette hozzá.

Érdemes azonban elgondolkodni azon is, amit a konferencia egy másik előadója, Ensen Shah, a B-Engaged képviselője pedzegetett előadásában. Nevezetesen, hogy nemcsak kiváltáságaik, felelősségük is van a nagy rajongótáborral rendelkező sportolóknak. „Minden sportoló két lábon járó véleményvezér” - fogalmazott Shah.

S, bár lehet vitatkozni az állításával, az biztos, akit több ezren, százezren követnek, annak bejegyzései alakíthatják az őt követők gondolkodását. Példaként hozta ügyfelének, Hector Bellerinnek online kommunikációját. Az Arsenal játékosa többször hívta fel a figyelmet a globális felmelegedésre, a környezetvédelem fontosságára.

Akadnak tehát utak az egyedivé váláshoz, ugyanakkor a folytatásról, a későbbi népszerűségről sem szabad elfeledkezni, s ahogy klasszikus mondás is tartja: a nagyobb hatalom, nagyobb felelősséggel jár.

Ha már jelen voltunk a bukaresti konferencián, akkor úgy alakult, hogy sikerült beszélni az Ajax jelenlegi szakmai tanácsadójával, a korábbi román labdarúgóval, George Ogăraruval. A szakember mesélt a holland futballról és a klubnál folyó szakmai munkáról. Érdekes és értékes gondolatokat osztott meg velünk, amit ide kattintva olvashat.

(Havasi Zsolt)