promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Még mindig nem tudunk hideg időben vezetni

Még mindig nem tudunk hideg időben vezetni

Helyi Hírek
Kategória fejléc
Promotions
Az Országos Rendőr-főkapitányság közleménye szerint heten haltak meg a hétvégén az ország közútjain. Az elmúlt 72 órában a rendőrök 117 sérüléssel végződött közúti közlekedési baleset helyszínén intézkedtek. A halálos kimenetelű baleseteken felül 32 súlyos, 78 pedig könnyű sérüléssel végződött. Most még nem is volt olyan durva idő, de a héten ismét jönnek a fagyok. A tavalyi telünk igazából annyira enyhe volt, hogy nem is igazán találkoztunk ilyen útkörülményekkel. Aki eddig is tudott ilyen időben vezetni, az nem felejtett el, de a rutin nagyon sokat számít. Ha tehetjük, menjünk ki akkor, amikor kevesebb a forgalom, lehetőleg egy rutinos vezetőt is ültessünk be magunk mellé. Így tesztelhetjük, hogyan működik az út, és az autó. Azonban az alap dolgokban most segítünk, mik azok a tényezők, amikre nem árt odafigyelni.

Ha olyanok a körülmények, vezessünk lassabban. Bármilyen meglepő, a téli gumi nem fog megmenteni minket mindentől. Ha úgy érezzük, a gumi tapadása csökken, akkor lassítsunk, ennyire egyszerű. Ennél nagyobb gond, hogy a többség még ilyenkor sem cserélni le a nyári gumit. Nem kötelező lecserélni, csak akkor ne induljunk el ilyen időben.

Teszteljük az utat, ha gyanúsnak érezzük. Ha nincsen senki a környéken, lassítsunk lépésre, majd hirtelen adjunk gázt – ha az autó kerekei elvesztik a tapadást (a fordulatszám megugrik, de az autó nem gyorsul), akkor csúszós úton járunk. Ilyenkor próbafékezést is érdemes csinálni. Ezzel látjuk, hogy a sebességünknél mennyit csúszunk előre fékezéskor, mikor érdemes lassítani. Ja, és tartsuk a követési távolságot! Ez a KRESZ-ben is benne van. Ha belecsúszunk valakibe, mert az előttünk lévő hirtelen fékezett, nem ő lesz a vétkes.

hovezetes2
 
Ha síkosabb útszakaszra érkezünk, kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat és a fékezést! Jégbordás úton haladva a megcsúszást ellenkormányzással tudjuk korrigálni. Ha fordulva úgy érezzük, az autó egyenesen halad előre, ne kormányozzunk rá: inkább próbáljunk némileg visszavenni a kormánymozdulatból, és gázt adva visszanyerhetjük az első kerekek tapadását. Ezt gyakorolni kell, és remek vezetéstechnikai tréningek vannak erre.
 
Rengetegen sietnek és nem takarítják le normálisan a kocsit. Egy ködös, szmogos időben pl. jó hogy az ablakok le vannak takarítva, de a fényszórók nem, így a láthatóságunk gyakorlatilag nullára csökken. Volt már ebből baleset, nem is egy. A kedvenc még mindig az, amikor a két oldalsó ablakon egy kis lyukat hagy a sofőr, amin kukucskál kifelé. Előttem majdnem így csaptak el pár gyalogost. A sofőr nem látta jobbra fordulásnál, hogy időközben a zebránál zöld, na meg gyalogos van.
 
Sokan mondják, hogy kényelmesen viseletben vezessünk, pl. ne téli kabátban üljünk be a kocsiba, de ez lényegében teljesen mindegy. Azonban a kocsi legyen megtankolva és egy termosznyi teát sem árt betenni, ennél is fontosabb a vontatókötél és egy indítókábel.

Végezetül a lenti videóban meg lehet nézni az Autónavigátor tesztjét, ahol a havas, jeges út és az autó viszonyát figyelték meg. (Torony)