Súlyos gondok vannak az egyik magyarországi futárcéggel, nem jutnak célba a küldemények
Olvass tovább...
A 24H futár egykori dolgozója belső információkat árult el a cég csődbűncselekményéről, és a tulajdonos állítólagos sikkasztásáról.
Február közepén a Promotions egyik olvasója felhívta a figyelmünket arra, hogy a 24H futár nevű futárcég már nem működik: nem veszik fel a csomagokat, nem küldenek értesítést. Ez valószínűleg nagyon sok ügyfelet váratlanul és rosszul érintett, hiszen a Google-értékelések alapján egy igen jó hírű futárcégről volt szó, akik gyorsan és precízen szolgálták ki a magyarokat.
Olvass tovább...
Legalábbis ez volt a látszat, amit a cég vezetősége kifelé akart mutatni. Ugyanis a 24H futár egyik régi alkalmazottja egy igen részletes, hosszú levelet küldött szerkesztőségünknek, amiben kitálalt a cég belső titkairól, részleteket, konkrét dolgokat mondott el olyan több százmilliós pénzügyi mozgásokról, amelyek bűncselekményt valósíthatnak meg.
Az egykori dolgozó teljesen érthető okokból a neve elhallgatását kérte, így a továbbiakban csak "dolgozóként" vagy "alkalmazottként" fogunk rá hivatkozni.
„A több százmilliót meghaladó összeg az a pénz, amit hónapokon keresztül beszedtek a kézbesített csomagoknál - természetesen az utánvétre vonatkozott ez, és csak készpénzben vehették át a futárok, mert kártya terminál nem volt nálunk - az átvétel után a depóban lettek leadva, majd szépen lassan látókörön kívülre kerültek; magyarán eltűntek. A cég egyáltalán nem akart elszámolni a megbízók felé a készpénzekkel, soha senki nem fizettek ki, ehelyett hamis, hazug információkkal húzták az időt, és folyamatosan fizetés képtelenségről magyaráztak”
- kezdte a történetet a régi dolgozó.
Mint visszaemlékezett, 2022 egy nagyon más év volt a 24H futár csoport életében. Állítása szerint miután a Royal Sprint utánvét sikkasztás miatt csődbe ment 2021 karácsonya után, a 24H futár tulajdonosa csinált egy Facebook-csoportot, hogy megtalálja a Royal-dolgozókat. Rajtuk keresztül akartak a korábbi partner körhöz közel kerülni, majd egy külön embert vett fel azért, hogy ezt a kört még inkább szélesíteni tudja - ennek a bizonyos kapcsolattartónak a nevét személyiségi jogok miatt nem hozhatjuk nyilvánosságra, de hívjuk csak R. H-nak.
Az új partnerek bevonzására azért volt szükség, mert a Covid-járvány alatt voltak olyan futárcégek, akik ideiglenesen megszüntették a készpénzes fizetés lehetőségét, és mivel a 24H futár nem tartozott közéjük, többen is nekik adták a készpénzes, utánvétes megbízásokat.
„Azt a taktikát alkalmaztuk az új partnerek esetén, hogy mi nem futószalagos rendszerben dolgozunk, hanem kézi szortírozás van (pakoltunk), így mi mindent ki tudunk vinni. Kis-közép-nagy csomagot, törékeny árut, bútorokat, akár raklapos szállítmányt is. Kezdetben minden esetben adtunk egy jó árat, igaz próbáltuk a magas küldeményt megbízási darabszámhoz kötni, illetve szándékosan bonyolult volt a díj számítási mód, bár ez igaz volt a szakma egészére. Alap + súly számok + üzemanyag felár (x összeg felett már nem táblázatosan, hanem aránytalan terheléssel) + az extra szolgáltatások. Nagy hátrány volt, hogy 2022 tavaszáig nekünk semmilyen online követő rendszerünk nem volt. A megbízók tudták online rögzíteni a küldeményeket, de a címzettek kizárólag mobilon, a futártól kaptak egy gyors hívást, hogy "itt vagyok". Azok a partnerek annyit láttak még tavasszal, hogy oké, jó árat adunk és kb. minden típusú csomagot megoldunk. Aztán elkészült a fapados nyomkövető oldal, és bár az utánvét nálunk nem volt megoldható kártyával, de oké mehet a biznisz, csináljuk”
Mint a levélből megtudtuk, 2022 nyarán aztán jött a maszatolás és a pénzekkel való játszadozás. Volt olyan cég, akinek közel nettó 10 millió volt a megbízási díja a 24H futár felé. Viszont a partnercégek sosem fizettek a futárcégnek, mindig az utánvétből emelték ki a megbízási díjakat, ami bizonyos esetekben akár több milliós is volt (ez nyilván azokra a partnerekre vonatkozott, akik olyan sok megbízást adtak egy hónapban - a szerk.). Ezek után a cég tulajdonosa és R. H. azt kezdte el nézegetni, hogy melyik partnereknél lehet úgy elemelni nagy pénzeket, hogy ne vegyék észre. Ezt azoknál a partnereknél tudták megoldani, ahol nem nézték át a sok ezer megbízás apróbb részleteit, például tétlen kiállás, súlyemelési felár, stb.
„Mindig próbáltunk mást, mert ha van egy például egy 8,2 milliós számla, abból ilyenekkel lazán lehetett mondjuk 8,6M millió, és mivel amikor mi kiállítottunk számlát, akkor mindig mi tartoztunk a megbízónak az utánvét díjakkal (gyakran már hetes késésekben), akkor örülni fognak, hogy megkapják a beszedett pénzüket, nem fogják a milliós összegekből nézegetni, hogy minden megbízás az eredeti, azóta nem betartott árajánlat alapján működik-e”
A régi dolgozó elmondása szerint annak idején azt kommunikálták a partnerek felé, hogy 2022 őszén költözni fog a cég, és azt követően már minden futáruknál lesz bankkártya terminál is.
„Ezzel etetve voltak a partnerek, itt minden a készpénzről szólt. Mi sem voltunk teljes bérbe bejelentve, sőt 2019-ben volt is büntetése a cégnek emiatt, Optenen mai napig látszik”
- mondta.
Olvass tovább...
Mire eljött az ősz, nagyon feszült lett a légkör a 24H futárnál, hiszen minden héten jött felszólítás vagy fenyegetés valamelyik megbízótól. Az egykori alkalmazott maga is került a vezetőség kétes tevékenysége miatt kellemetlen helyzetbe: egy autóalkatrész kereskedő üvöltözött vele, hogy 3 millió forinttal tartoznak neki, és tudja, hogy a vevők mindent rendesen kifizettek nekik. Ilyenkor az lebegett a dolgozó szeme előtt, hogy tudják le az őszt, aztán jön a karácsony, és minden rendben lesz. Az őszi hónapok pontosan ilyen pénzes mókolásokkal és feszültséggel mentek le, aztán jött a 2023-as év, és vele együtt a változások.
„Hirtelen, akik már évek óta a 24H Parcel Zrt-ben dolgoztak, át lettek pakolva a 24H premium solution zrt-be, azaz megváltozott a munkáltatójuk, új cégbe kerültek próbaidőre. Közben R. H. is közel egyidőben elpárolgott és a furcsaság az volt, hogy a cég vezetője - aki sosem volt szégyenlős sem a saját, sem a 24H oldalán FB-oldalán sem - hirtelen privát lett. Nem lehetett már látni, hogy mekkora pénzeket költ az oldtimer autó felújításokra, sem a Földközi-tengeri vitorlázásaira, sem pedig a többi, "vastagon vagyok" életmódot tükröző dolgot. Ekkora már világosság vált számunkra, hogy a FB-oldalt tudják moderálni, de a Google véleményeket nem. És ugye az volt a bajuk, hogy miután a ki nem fizetett megbízók rájöttek, hogy a 24H futár Facebook-oldalán folyamatosan elrejtik a kommenteket, a Google-n kezdtek el véleményeket írni a cégről. Ezek után gyorsultak fel az események”
- magyarázta a régi dolgozó.
2023. február 13-án NAV inkasszó (technikailag olyan átutalás, melyet a követelés tulajdonosa kezdeményez saját bankjánál, és következményeként a számlatulajdonos bankszámlája megterhelődik a kötelezettség összegével - a szerk.) indult a 24H Premium Solution Zrt. ellen. Másnap a futárcég vezetősége azonnali hatállyal elbocsátotta a dolgozók 99 százalékát - természetesen "új cégbe pakoltalak át trükkel; ezzel is milliókat spórolva -, és azt ígérték nekik, hogy egy hónap múlva megkapják azt a pénzt, ami jár nekik, de túlórák, és egyéb plusz juttatások nélkül. Ekkor úgy tűnt, hogy a 24H futár vezetője közzéteszi, hogy a cég működése leáll, és ezt is tükrözte az a nyilvános poszt szöveg, amit a dolgozó szó szerint idézett:
„Nagyobb csomagokat is országosan kiszállító, magyar tulajdonú futárszolgálat, autói 21 évig részei voltak az utcaképnek. Igyekvő emberek dolgoztak ott. Elszállított tízmillió csomagot, futárai megtettek százmillió kilométert. Alvállalkozókkal együtt 150 családnak adott munkát. 2023-ban sajnos befejezte a tevékenységét”
Ez azonban nem így volt, csak időt akartak még nyerni a csődhöz. Ezt követően a Google-n megjelent az "informatikai hiba", majd a Facebook-on kitettek egy posztot arról, hogy szerverhiba miatt mindenki visszakapja a csomagját és a pénzért. Azóta eltelt egy hónap, és az egykori dolgozók azóta sem kapták meg a fizetésüket. A vezetőség pedig azóta is próbálja meg eltüntetni a tevékenységük nyomait, vagyis annak a sok százmillió forintnak a nyomát, amit kikanyarítottak a megkárosított megbízóktól.
Szerkesztőségünk megpróbálta felvenni a kapcsolatot a céggel, hogy megtudjuk, mi igaz az egykori dolgozó állításaiból, de nem tudtuk elérni őket.