promotions.hu
Sötét mód
Keresés
Menü megnyitás
Létezett egy titokzatos ötödik evangélista, aki a Teremtés után 5200-ra tette Jézus születését
Borítókép:  Profimedia (Képünk csak illusztráció!)
Élet
Kategória fejléc
Promotions
Megosztás
Másolás

Az ókorban élt tudós püspöknek köszönhetjük az olvashatóbb Újszövetséget.

A Jézus életének történéseit elmesélő bibliai szövegeket evangéliumoknak nevezzük. Az Újszövetségben négy ilyen rész is található, amelyeknek Máté, Márk, Lukács és János a szerzői. „Együttlátóknak” (szinoptikusoknak) nevezik őket, mert az elmesélt történetek elképesztően hasonlítanak egymáshoz, pedig egymástól elkülönülten vetették papírra azokat.

Mindez persze azt sugallja, hogy az evangélisták írásai a teljes igazságot hordozzák, ám ez nem teljesen így van. Bizonyos források szerint létezett ugyanis egy rejtélyes ötödik evangélista is, aki még ma sem kap elég figyelmet a Szentírás értékelése kapcsán.

A szóban forgó személy Caesareai (Kaiszareiai) Euszebiosz, aki a 3. és 4. század fordulója környékén élt. A püspökké is választott szerző feldolgozta a kereszténység első három évszázadának történetét, mégsem tett szert szélesebb körű ismertségre a vallás hívei között.

Euszebiosz azért is jelentős, mert ő próbálta először azonosítani azokat a bibliai helyeket, amelyeknek már a maga korára is nyomuk veszett. Evangélistának pedig azért hívhatjuk, mert Jézus élettörténetről is szót ejtett, sőt a Teremtés után 5200-ra tette a Megváltó születését.

Jeremiah Coogan egyetemi professzor a közelmúltban jelentette meg könyvét, amelyben a kiváló ókori személyt próbálja rehabilitálni. Euszebiosz és a segítői voltak azok, akik a négy híres evangéliumot egyáltalán olvashatóvá tették a szélesebb közönség számára, például azzal, hogy felosztották, rendszerezték, beszámozták az egyes részeket, így azok sokkal átláthatóbbá és élvezetesebbé váltak.

Ez pedig egyáltalán nem volt könnyű munka, hiszen Máté, Márk, Lukács és János azért nem mindent írtak le pontosan, pláne nem kronológia szerint. Jézus utolsó szavai például Márknál meglehetősen drámaiak, ugyanis az Urat hibáztatja („Istenem, Istenem, miért hagytál el?”). Lukácsnál és Jánosnál azonban sokkal higgadtabban viselkedik, és ezeknek a részeknek az összeszerkesztésével végül egy magasztosabb kép alakulhatott ki a hívőkben a Megváltóról.

Hasonló tartalmak
Galéria - Van képünk hozzá
Színes
Tech & Tudomány
Helyi Hírek
Időjárás