Komoly döntés előtt áll az Aldi, a Tesco, a Lidl, és a Spar
Olvass tovább...
A lakosság segítségét kérik az ügyben.
Hiába készített egy éve útmutatást a Humusz Szövetség arról, hogyan kellene a régről ismert, újratöltésen alapuló betétdíjas rendszert ismét felvirágoztatni, érdemleges változás egyáltalán nem történt hazánkban. Lassan már nagyítóval sem találni betétdíjas italcsomagolást a nagyobb üzletekben. A Humusz Szövetség ezért további lépéseket tervez, melynek részeként a vásárlók segítségét kérik, hogy jelezzék a nagy láncoknak, mint a Spar, az Aldi és a Tesco, hogy elég a pazarlásból.
Egy évvel ezelőtt az Országgyűlés megszavazta azt a törvénycsomagot, amely szerint 2023 júliusától kötelező az egyutas italcsomagolások (PET, alumínium, üveg) visszaváltása. A Humusz Szövetség akkor több környezetvédelmi civil szervezet és szakértő segítségével készített egy útmutatót, ami rámutat a hiányosságokra, és segítséget ad, hogyan kellene az újratöltésen alapuló betétdíjas rendszert felvirágoztatni. Emellett személyre szabott javaslatokat is tartalmazó levelet küldött a témában érintett áruházláncoknak.
Olvass tovább...
Újratöltést az újrafeldolgozás helyett!
Mint a szövetség kiemeli: egy jól működő betétdíjas rendszerben az üvegek átlagosan 40-szer újratölthetők lennének. A nulla hulladék hierarchia értelmében az újrahasználat környezetileg fenntarthatóbb megoldás az újrafeldolgozásnál.
Nem sikerült lépni a betétdíjas italcsomagolások felé
Azóta eltelt egy év, és a helyzet nemhogy nem változott, inkább romlott, hiszen ahogy honlapján a Humusz Szövetség jelzi:
„lassan már nagyítóval sem találni betétdíjas italcsomagolást a nagyobb üzletekben, továbbá az elfogadott szabályozás nem számol az újratölthető göngyölegek megtartásával. És, ami még szomorúbb, a témában nem érzékelhető valódi érdeklődés a politikai döntéshozók, a vállalatok, de még a lakosság részéről sem”.
Erre a megállapításra a Humusz Szövetség 2022. évi történéseket, szakértő megfigyeléseit alapul véve jutott. A vizsgálat során a szakemberek azt nézték, hogyan tűntek el az újratölthető, betétdíjas italcsomagolások a magyar boltok polcairól.
Olvass tovább...
Gyümölcsszörpök, sörök, bor
- Az eredmény a gyümölcsszörpök esetében a következő:
- Visszalépés a sörösüvegek terén is:
- A borosüvegeknél is visszalépés látható:
Harc az eldobható kultúra ellen
Ezen tényeket ismerve a Humusz Szövetség továbbra is kitart korábbi álláspontja mellett, és nem nyugszik bele az eldobható kultúra további térnyerésébe. Azért, hogy a szövetség célját elérje, ismételten megkereste az illetékes helyettes államtitkárságot, konzultációt kezdeményezett (a betétdíjas rendszerre való mielőbbi áttérést javasló) Magyar Nemzeti Bankkal, illetve a Humusz Szövetség szakemberei is ott lesznek a Jövő Nemzedékek Szószólója műhelybeszélgetés-sorozatán, ahol a körforgásos gazdaságról és a betétdíjról szó esik majd.
Így lehet jelezni a kiskerláncoknak, hogy elég a pazarlásból!
A Humusz Szövetség honlapján az alábbi szöveggel kéri a tudatos vásárlókat, hogy lépjenek fel a pazarló csomagolások ellen:
„Addig is kérjük kedves olvasóinkat, hogy válasszák a betétdíjas csomagolásokat, és bíztassák erre ismerőseiket, munkaadóikat is; írják alá a kapcsolódó elköteleződéseket, petíciókat, illetve bátran jelezzék a fenntartható csomagolások iránti igényeiket azoknak az üzleteknek, áruházláncoknak is, amelyekben rendszeresen vásárolnak!”