promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Borzalmas Lidl-hír: valakinek borzalmas, míg mások háborognak

Borzalmas Lidl-hír: valakinek borzalmas, míg mások háborognak

Borítókép:  Profimedia
Élet
Kategória fejléc

Rengetegen kapták fel a vizet az egyik Lidl-s cikkünk miatt, ezért úgy döntöttünk, megmagyarázzuk, miért olyan címmel publikáltuk az anyagot, ami miatt többen is felháborodtak.

Vasárnap délelőtt publikáltunk egy cikket a Promotions.hu-n, ami tulajdonképpen a Lidl Magyarország tájékoztatása volt, miszerint több, az akciós újságukban meghirdetett barkács termékük szállítási késedelem miatt nem kerül április 12-én, hétfőn az üzeletekbe, csak néhány nappal később. Alább láthatjátok a szóban forgó cikket, ami hatalmas felháborodást keltett az olvasóink körében.

Az elmúlt 24 órában számos panaszt és reklamációt kaptunk az olvasóinktól, mert sokan úgy gondolják, hogy ezzel a clickbait, vagy ahogy a magyar köznyelvben használatos, klikkvadász címmel megtévesztettük őket, és a ”borzalmasnak” titulált hír mögött semmi lényeges tartalom, semmi hasznos információ, és semmi borzalmas sincsen.

Alább több olvasónk panaszleveléből olvashattok, természetesen név nélkül.

„Tisztelt cikk író! Miért kell Lidl cikket így elferditeni? A cikk író ellen elferdités címen panaszt emelek.”

„Sziasztok! Az, hogy egy akcios termek nem erkezik meg a Lidlbe, az nem borzalmas hir, csak bosszanto. Ne gyilkoljatok csodalatos anyanyelvunket. Koszi”

„"Borzalmas hírt közölt a Lidl, ami sokakat fog feldühíteni" Ez volt a cím és bevallom ráharaptam. Én bajom, hogy felültem neki. De ennyi. Többet ilyen nem lesz.”

És ez csupán a töredéke annak a jelentős mennyiségű levélnek, amelyet kaptunk, illetve a Facebook-on is több helyen olvashatunk dühös kommenteket, ahol ezt a cikket megosztották.

Először is jogos egyes olvasók felháborodása, hiszen ha egy ilyen címmel közölnek valahol egy hírt, akkor elvárja, hogy a cím mögött a tartalomban is legyen valami, ami elborzasztja. Egy cikknél a címadás voltaképpen egy ígéret az olvasónak, hogy az, amit a címben lát, az meg fog jelenni a cikkben is.

Sajnos ezt nem minden portál tartja be, lehet látni a YouTube-on olyan heti clickbait-anyag összeállításokat, amelyekben gyakran szoktak olyan klikkvadász címeket felolvasni, amiről a cikkben már egyáltalán nem esik szó. Mondok egy egyszerű példát:

Kiderült, hogy mikor érkeznek UFO-k a Földre - Ez is egy olyan klikkvadász cím lehetne, ami azt ígéri az olvasónak, hogy ha elolvassa a cikket, akkor abból megtudja, hogy mikor jönnek az UFO-k a Földre. De tegyük fel, hogy a cikkben ez egyáltalán nem derül ki. Mi több, szó sem esik olyasmiről, hogy az UFO-k a Földre akarnának jönni.

Ilyen esetben tényleg azt érezheti az olvasó, hogy át van verve, hiszen a hangzatos cím mögött valóban nincsen semmi tartalom; így jogosan van felháborodva, hiszen az a portál behúzta a csapdába egy klikkvadász címmel, és azzal elvettek néhány percet az életéből. Persze itt az esetek nagy többségében az ember inkább saját magára dühös, mert ahányszor belefut egy clickbait címes hírbe, annyiszor fogadja meg mindig, hogy

ezentúl nem fog bedőlni a klikkvadász címeknek. Majd nem telik bele sok idő, és máris újra csapdába esik.

Ez egy bejáratott stratégia, amit a legtöbb portál rendszeresen alkalmaz, hiszen így tudnak minél több kattintást hozni egy cikkre, ami mondjuk egy gyengébb, lényegretörő címmel tizedannyi embert sem érdekelne.

Mutatok egy példát a Promotions.hu-ról, ami korábban be is került egy cickbait anyag-összeállításba. Ez egy promócikk, amivel egy korábbi Álarcos énekes adást promóztuk, de a hangzatos címnek vajmi kevés, gyakorlatilag semmi köze ahhoz, amit a cikkben láthattok. Ezzel azt akartam szemléltetni, hogy velünk is előfordul néha, hogy átesünk a ló túloldalára, és valóban olyan clickbait címeket adunk egy cikknek, amelyeknél jogos a felháborodás.

De nézzük, mi a helyzet ezzel a Lidl-s anyaggal? Jogos az olvasók felháborodása? Úgy gondolom, az, hogy kinek mi számít borzalmas hírnek, az szubjektív. Bizony vannak, akiknek az is borzalmas, hogy nem érkezik meg időben néhány barkács termék a Lidl-be, és nem tudja már hétfőn felrakni azt az ablakfóliát, amit aznap reggel akart megvenni; vagy nem tudja azt a fogót használni, amit az akciós újságban meghirdettek.

Hihetetlen, de mégis igaz – hiszen én magam is ismerek ilyen embereket az ismerőseim közül –, akiknek szombat reggel az az első dolguk, hogy a reggeli kávé mellett alaposan végignézzék a Lidl következő heti akciós újságát, és megnézzék, hogy melyik napon melyik termékeket kell megvennie. Általában itt nem az élelmiszerek, sokkal inkább a használati tárgyak, a ruhadarabok, és a barkács termékek azok, amelyek iránt nagy az érdeklődés; és akik járnak rendszeresen a Lidl-be, tudják, hogy van, amikor az akció kezdetének napján, délután már nincs abból a termékből, amit meg szeretett volna vásárolni, mert vannak olyan Lidl-fanatikusok, akik már nyitásra odamennek, és felvásárolják a készletet, hogy aztán a termékeket Lidl-s Facebook-csoportokban továbbértékesítsék.

És persze, ha az ember a boltokban már nem talál, csak a csoportokban, akkor kénytelen ott megvenni mondjuk egy babaruhát, mert szüksége van rá. Ugyanez a helyzet a barkács termékekkel, amelyek pár nappal később érkeznek meg. Képzeljük magunkat egy idősebb férfi helyébe, aki napról-napra előre megtervezi egy hetét (mert ilyen is van):

szombaton kinézi, hogy április 12-e, hétfőtől milyen barkács termékek lesznek a Lidl-ben. Megörül, mert látja, hogy lesz munkás nadrág, ablakfólia, fogó, amelyekkel akár már aznap elkezdhet dolgozni, tenni-venni a kertben, vagy megjavítani valamit a házban. Ha esetleg nem látja a Lidl Magyarország tájékoztatását a honlapon, potyára megy a boltba hétfőn, és nem érti, miért nem találja a barkács termékeket. Majd miután észreveszi, hogy csak pár nappal később érkeznek meg, bosszankodik, mert így teljesen felborul az egész napja, sőt, még az a nap is, amikortól kaphatók lesznek azok a termékek, és amelyre egyébként teljesen mást tervezett.

De abban az esetben, ha például a Promotions.hu-n látja azt a cikkben, hogy nem érkeznek meg a termékek, örül, mert nem ment el a boltba hiába, és van még ideje átszervezni a napjait.

De visszatérve a klikkvadász címre: miért kellett úgy eladni, hogy ”borzalmas hírt közölt a Lidl, ami sokakat fog feldühíteni”?

Pontosan azért, mert ezzel jóval többen kattintanak rá, jóval többen osztják meg, és így talán nagyobb az esély arra, hogy egy olyan emberhez is eljut a cikk és a benne rejlő információ, akinek igenis számít, hogy mikor érkeznek meg ezek a termékek a boltokba. Nekik valószínűleg borzalmas és bosszantó a hír, de az emberek többsége erre csak legyint, vagy jelen esetben hőbörög, mert azt hiszi, hogy a cikk címe miatt át lett verve.

Ebből a szempontból nem lett túlzó a cím, sőt abból a szempontból sem, hogy mi egy szóval sem mondtuk, hogy az ország minden egyes lakójának borzalmas lesz a hír, csak azt, hogy sokakat fog feldühíteni ez a hír; viszont, mivel rengeteg panasz és reklamáció érkezett dühös olvasóktól, ez be is jött.