promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Hogyan segítsük az óvodás kisgyerekek társadalmi és érzelmi fejlődését, miközben otthon ragadtunk?

Hogyan segítsük az óvodás kisgyerekek társadalmi és érzelmi fejlődését, miközben otthon ragadtunk?

Borítókép:  PixaBay
Élet
Kategória fejléc

A megfelelő társadalmi és érzelmi fejlődés szempontjából az óvodáskor kritikus időszak a gyerekek számára. Íme néhány tipp, hogy mit tegyünk, ha otthon ragadtunk egy óvodással!

A kisgyerekek megfelelő érzelmi fejlődése és társadalmi szocializációja szempontjából az óvodáskor az egyik legfontosabb mérföldkő. A szociális és érzelmi normák elsajátításához azonban a gyerekeknek rendszeresen kapcsolatba kell lépniük a kortársaikkal és a felnőttekkel egyaránt.

„A közösségbe kerüléssel a gyermek olyan új, a fejlődéséhez szükséges élményekhez jut, amelyeket a családi közegben nem tapasztal meg”

– olvasható a jgypk.hu oldalán.

A koronavírus-járvány okozta korlátozások miatt jelen pillanatban azonban az óvoda és az iskola határozatlan időre megszűnhet meghatározó szocializációs közegnek lenni.

De mi történik azokkal a gyerekekkel, akik nem tudják megkezdeni az óvodát vagy az iskolát a megszokott módon és időben? 


Forrás: PixaBay

Mayra Mendez, amerikai pszichoterapeuta szerint a gyerekek fiatalkori fejlődésének három lényeges pontja határozható meg. Ez a három terület az individualizáció, az identitás és az önbizalom fejlesztése.

A járvány azonban megváltoztathatja a gyerekek fejlődését, kezdve az első és legfontosabbal, a szülőkkel folytatott interakcióval. Az új készségek felfedezéséhez a gyermeknek biztonságban kell éreznie magát szüleivel. Ha a szülők nagy stressznek vannak kitéve vagy folyamatosan szoronganak, a gyermek elveszítheti a biztonságérzetét a családban.

„Azok a tényezők, amelyek fokozzák a stressz és a szorongás érzését, negatívan befolyásolhatják a szülő-gyermek kapcsolatot. Ha egy gyermek tartós félelemnek és szorongásnak van kitéve, például állandóan szorongva, zavartan és kétségbeesve látja a szüleit, könnyen előfordulhat, hogy felveszi a szülő negatív érzelmeit; stresszt és kétségbeesést tapasztal. Az, hogy a szülő miként kezeli a világjárványt, kritikus jelentőségű annak szempontjából, hogy a jelenlegi helyzet milyen hatással lehet a gyermek fejlődésre”

– mondta el Mendez az Insidernek.

Hogyan tudják a szülők otthonról támogatni gyermeküket a megfelelő szociális-érzelmi kompetencia elsajátításában?

Ennek a kérdésnek a megválaszolásához olvasd el az alábbi cikkünket:


Forrás: PixaBay

Ösztönözzük a társas interakciókat!

Mivel az óvodás korú gyermekeknek a többsége jelenleg otthon tölti az idejének legnagyobb részét, nincs lehetőségük arra, hogy kapcsolatba tudjanak lépni más gyerekekkel.

„A szülők azonban segíthetik gyermekük szociális, társadalmi fejlődését azáltal, hogy minél több különböző tevékenyéget folytatnak vele”

– mondta Mendez.

A közös főzés, a különböző kézműves foglalkozások és különösen a gyermekkel való játék segítséget nyújt az óvodás korú gyermek számára, hogy elsajátítsa a legfőbb társadalmi normákat, például azt, hogy hajlandó legyen elfogadni az idősebb generációk útmutatását, megtanuljon osztozkodni vagy elfogadni a vereséget bizonyos szituációkban. 

Fontos továbbá egy kiszámítható rutin bevezetése, csakúgy, mint a legtöbb óvodában.

„A negatív hatásokat enyhítheti, ha a szülők kreatívak és segítenek az óvodásnak kapcsolatot tartani a társaikkal, a családtagokkal és a közösség egyéb tagjaival; ez megtörténhet akár a közösségi médián vagy telefonhívásokon és videokonferenciákon keresztül”

– magyarázta Mendez.

Mikor kell segítséget kérni?

Ha a gyerekünk a korához képest jelentős és állandó visszamaradást mutat a társadalmi és érzelmi szocializáció terén, akkor a szülőknek érdemes szakszerű segítséget kérniük.

A gyermek fejlődésének legfontosabb mérföldköveiről a CDC (Centers for Disease Control and Preventing) oldalán további információkhoz juthatunk, vagy informálódhatunk a mkne.hu (Magyar Környezeti Nevelési Egyesület) weboldalán is.