
13 ezer éve kering a Föld körül, máig rejtély, hogy mit keres ott: íme, a félelmetes Fekete Lovag
Olvass tovább...
Egy különös lelet nyomán újabb történet tárult fel az ókori Róma mélyéről.
A Girland hipogeuma, a föld alatti sírkamra a Kr. u. 2. századból származik, és különleges elrendezése, valamint a benne talált leletek miatt vált ismertté a szakemberek körében. Itt nyugodott Aebutia Quarta, egy előkelő római nő, és fia, Titus Carvilius Gemello.
A sírhely a nevét a díszes, virágfüzérekkel ékesített szarkofágokról kapta – de ahogy a történet most tovább bővült, ezek már szinte mellékszálnak.
A fiatalon elhunyt Gemello teste kivételesen jó állapotban maradt fenn, részben a temetés körülményeinek és az alkalmazott balzsamozási technikának köszönhetően. A régészek csak „Róma múmiájaként” emlegetik a maradványokat, amelyeket gondosan lepelbe burkoltak, majd virágokkal takartak le – ez pedig messze túlmutat az akkori átlagos temetési rítusokon.
A leletek közül azonban messze kiemelkedik egy gyűrű.
Nem csupán azért, mert aranyból készült, hanem mert olyan technikával díszítették, ami még mai szemmel is zavarba ejtő. A gyűrűbe hegyikristályból csiszolt kabochont illesztettek, amely mögé egy parányi, részletgazdag portrét helyeztek el – Gemello mellszobrát. A kép, ahogy a kristályon keresztül nézzük, 3D-s hatást kelt, mintha egy hologramot látnánk. Ez nem egy sima gravírozás vagy kameó: mélysége és fényjátéka olyan illúziót kelt, mintha maga a fiú nézne vissza ránk.
Olvass tovább...
Aebutia Quarta valószínűleg azért viselte ezt a különleges gyűrűt, hogy fia képmását mindig magánál hordhassa – szó szerint a keze ügyében. A gyász egy ritka, kézzelfogható emléke ez, amelynek érzelmi súlya még ma is átüt a tárgyon.
Gemello halálának körülményei továbbra is vitatottak. A régészek törött combcsontot és szokatlanul magas arzéntartalmat találtak a testében, ami fertőzésre vagy akár mérgezésre is utalhat. Az viszont biztos: a temetése rendkívüli gondossággal zajlott, és a gyűrű is azt jelzi, milyen mély kapcsolat fűzhette anyját az elhunythoz.
A különleges aranygyűrű jelenleg a Palestrina Nemzeti Régészeti Múzeumban van kiállítva, ahol naponta százak csodálják meg. A holografikus portré nemcsak a római kézművesség egyik csúcspontja, hanem egyben személyes és kultúrtörténeti lenyomata is annak, hogyan őrizte meg egy anya a fia emlékét egyetlen apró tárgyban.
Olvass tovább...