promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Beszélő buszok járják Budapestet 2025-ben, gombnyomásra szólalnak meg, de nem mindenkinek

Beszélő buszok járják Budapestet 2025-ben, gombnyomásra szólalnak meg, de nem mindenkinek

Borítókép:  BKK
Helyi Hírek
Kategória fejléc

Hamarosan minden busz beszélni fog Budapesten, ezzel segítve a vak és gyengénlátó utasok közlekedését.

Budapesten rengeteg látássérült közlekedik, számukra a tömegközlekedés nagyobb kihívást jelent, mint a látóknak. A vakok és gyengénlátók számára nagy segítség, ha elhangzik, merre tart, hol jár éppen az adott jármű, mi a következő megálló. 

A vak, gyengén- vagy aliglátó utasok eddig a járművezetőktől kaptak tájékoztatást egy-egy járatról, a Budapesti Közlekedési Központ 2023-ban elkezdődött fejlesztésének köszönhetően azonban már közlekedési távirányítóval a járművek külső hangszóróin keresztül tudják „bemondatni”, hogy melyik járat és milyen irányba közlekedik. 

A BKK a buszokon is lehetővé teszi a szolgáltatást a látássérültek számára

A fővárosban közlekedő járművek jelenleg több mint felén már elérhető a szolgáltatás, de a BKK elkötelezett amellett, hogy a jövőben valamennyi járműre kiterjessze ezt a funkciót. A tervek szerint év végéig minden, a fővárosban közlekedő trolin, 2025 végéig pedig minden fővárosi buszon elérhető lesz a technológia – jelentette be a társaság a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából.

A társaság célja, hogy 2024 év végéig minden Budapesten közlekedő trolibuszra, 2025 végéig pedig minden autóbuszra kiterjessze azt a – fővárosi járatok egy részén már jelenleg is elérhető – szolgáltatást, melynek segítségével a megállókba érkező jármű igény esetén bemondja, hogy melyik járat és milyen irányba közlekedik, a megállón kívül pedig elismétli az utastérben a következő megálló hang lejátszását, az átszállási lehetőségeket, forgalmi változásokat és a villamosokon az ajtónyitás irányát is.

Számos budapesti útkereszteződésben működik olyan forgalomirányító lámpa, amely hangjelzést is ad akkor, amikor át lehet kelni az úton. Ennek két típusa van, az egyik a távirányítóval bekapcsolható (433 MHz), a másik a kapcsolóórás, amelyik éjszaka nem, vagy csak halkan működik a környéken lakók nyugalma érdekében.

A BKK úgynevezett taktilis sávokat is épít a járdákba a vakok közlekedésének megkönnyítésére: