promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Rendkívüli neve van a Sziget Fesztivál legendás fehér hídjának, ahol embermilliók mentek már át

Rendkívüli neve van a Sziget Fesztivál legendás fehér hídjának, ahol embermilliók mentek már át

Borítókép:  Profimedia/Illusztráció
Gasztro & Utazás
Kategória fejléc

Világhírű a Hajógyári szigetre bevezető híd, de mi magyarok is keveset tudunk róla.

Aki járt már a Sziget Fesztiválon, annak a retinájába égett a kép: egy hosszú, jellegzetes, fehér acélhíd, amely a szabadság szigetére vezet. Évtizedek óta emberek milliói kelnek át rajta a világ minden tájáról, hogy részesei legyenek Európa egyik legnagyobb zenei fesztiváljának. A híd a buli, a nyár és a felejthetetlen élmények szimbólumává vált. Azt azonban szinte senki sem tudja, hogy mi a híd valódi neve és milyen rendkívüli, katonai múltat rejt a szerkezete. A megoldás pedig végig ott volt mindenki szeme előtt.

Bár ma már elválaszthatatlan a fesztiváltól, a hidat eredetileg egy teljesen más, ipari célra építették. A Wikipédia vonatkozó szócikke szerint a hidat 1955-ben adták át, hogy az Óbudai-szigeten működő hajógyárnak közvetlen vasúti összeköttetése legyen a szárazfölddel. A sínek az egykori Óbuda-Gázgyár teherpályaudvaráról vezettek át a szigetre, áruszállító vagonokat vontatva. A vasúti forgalom a '80-as évek végén szűnt meg, a síneket nagyrészt felszedték, de a hídon a mai napig látható egy darabja, mementóként emlékeztetve a híd ipari múltjára.

A híd nemcsak a Sziget látogatóinak, de a nemzetközi zenei világnak is ikonikus helyszínévé vált. Itt forgatta például az olasz szupersztár, Jovanotti a "Mi fido di te" című slágerének videóklipjét, de a 2018-as foci-vb hivatalos dalának, a Nicky Jam és Will Smith nevével fémjelzett "Live It Up"-nak a klipjében is feltűnik a legendás budapesti átkelő.

 

Katonai technológia a bulizók lába alatt

A híd másik nagy titka a szerkezetében rejlik. Nem egy hagyományos, véglegesre tervezett hídról van szó, hanem egy gyorsan összeszerelhető katonai elemekből álló, úgynevezett K-rendszerű rácsos szerkezetről. Az ilyen típusú hidakat úgy tervezték, hogy háborús helyzetben vagy természeti katasztrófák után gyorsan és hatékonyan lehessen velük pótolni a lerombolt átkelőket. A szegecselt gerendákat könnyen oldható csavarokkal erősítették egymáshoz, ami lehetővé tette a gyors építést és bontást. A budapesti híd azonban hetven éve dacol az idővel és a katonai technológia ma már a fesztiválozók tömegét szolgálja ki.

Óbudai-sziget K híd

A K-híd egy nyomszélességű, eredetileg főleg vasúti, ma már közúti és gyalogoshíd Budapest III. kerületében Óbuda és az Óbudai-sziget között. A közel 100 méteres fesztávú híd ferdén vezet a hajógyári Duna-ág felett. A K-rácsozású szerkezettel épült hidat 1955-ben adták át. A szerkezet gyorsan összeszerelhető katonai híd elemeiből épült. A híd azzal a céllal épült, hogy a sziget déli részén lévő – ma már nem működő – Óbudai Hajógyár közvetlen vasúti vágánycsatlakozást kaphasson, emiatt íveli át a folyót – szokatlan módon – ferdén. A hídra vezető iparvágány a megszűnt jobb parti körvasút Óbuda-Gázgyár állomásának déli végén ágazott ki. (Óbuda-Gázgyár állomásról észak felé ágaztak ki az Óbudai Gázgyárba vezető üzemi vágányok, az aquincumi deltavágányon keresztül pedig a 2-es vasútvonalon Esztergom felé és közvetlenül az Újpesti vasúti hídra is vezetett vágány. 1978-ig dél felé a K-híd kiágazása után egy vágány becsatlakozott a Szentendrei HÉV vonalához.) 1984-ben leállt a gázgyárban a termelés. 1989-ben a hajógyár K-hídon keresztüli vasúti kiszolgálása is megszűnt. A hídra vezető iparvágányokat a Gázgyár 1987-es megszűnte után 1990-ben zárták ki a forgalomból, majd 2000-ben felszedték, a hídon azonban megmaradt. Az egykori Óbuda-Gázgyár teherpályaudvar felvételi épülete ma is áll. (A Jégtörő utca /ma Ángel Sanz Briz út/ 2004-es kiépülése óta a szomszédos áruház zajvédő fala eltakarja). A híd egy nyomszélességű, a váltakozó irányú közúti forgalmat jelzőlámpa szabályozza. Északi és déli oldalára 1973-ban épült keskeny járda. Állami tulajdonban van, építése óta komolyabban nem volt felújítva...

Posted by Magyarországi hidak on Friday, November 12, 2021

A név, ami végig ott volt a szemed előtt

És hogy mi a híd valódi neve? A megoldás a szerkezetében rejlik. Ha alaposabban megnézzük az acélszerkezetet, jól látható, hogy a függőleges és ferde rudak jellegzetes "K" betűket formáznak. Innen kapta a nevét: ez a K-híd.

A név tehát nem egy híres emberre, egy eseményre vagy egy helyszínre utal, hanem a híd mérnöki kialakításának egy egyszerű, de annál beszédesebb részletére.

A Sziget legendás hídja tehát nem más, mint a K-híd, egy katonai múltú ipari műtárgy, ami mára a szabadság és a zene nemzetközi jelképévé vált.