.jpg?crop=1908,787,2,1&width=386)
Ez a Netflix thriller úgy kúszik a bőröd alá, mint egy pletyka a kertvárosban
Olvass tovább...
Mi történik, ha már nem te döntesz a saját gondolataidról? A Netflix thrillere úgy épül be az elmédbe, hogy még napokkal később is ott motoszkál minden jelenet súlya.
Egy baráti összejövetel, ahol a látszólag véletlen találkozások életre szóló következményekkel járnak. Egy nő, aki saját elméjében válik fogollyá. A Netflix pszichológiai thrillere, a Hipnózisban (Hypnotic), olyan történetbe sodor, ahol a valóság és az irányított tudat veszélyesen közel kerül egymáshoz. Jenn, az állását vesztett programozó, útkeresés közben megismerkedik Dr. Collin Meade-del, a karizmatikus hipnoterapeutával. A kapcsolat kezdetben gyógyító hatásúnak tűnik. Jenn élete rendeződni látszik – legalábbis felszínesen. Ám amikor egy hipnotikus ülés után majdnem meggyilkolja az exét, Brian-t, a félelem fokozatosan átveszi az uralmat.
A Hipnózisban különleges módon hat a nézőre: beszippant, feszültséggel telít, majd nem enged el. Nem a hirtelen ijesztgetésekre épít, inkább a fokozatos pszichés nyomásra, a tudatalatti sötét zugaiban lapuló manipulációra.
A film szuggesztív képi világa és nyugtalanító atmoszférája végig fenntartja a rejtélyességet. Dr. Meade karaktere különösen aggasztó – egyszerre megnyerő és zavarba ejtően kontrolláló.
Ahogy egyre mélyebbre sodródunk a történetben, Jenn és vele együtt mi is egyre nyugtalanítóbb kérdéssel szembesülünk: tényleg mi irányítjuk az életünket, vagy csak azt hisszük?
Amikor Jenn kilép a hipnózis állapotából, a falióra faerezetének mintázatában egy részleges koponya formája rajzolódik ki – egy hátborzongató utalás arra, hogy valami sötétebb is megbújik a háttérben. A film nyitójelenetében Jenn egy „Viola” nevű Uber-sofőrt vár, aki 9 perc múlva érkezik – ez nem véletlen: Viola a neve annak a karakternek is, akit Kate Siegel alakított a The Haunting of Bly Manor című sorozatban.
Olvass tovább...
Az egyik jelenetben pedig elhangzik egy utalás az MK-Ultra projektre, amely 1953 és 1973 között futott az Egyesült Államokban. Ennek keretében pszichoaktív szerekkel és hipnózissal kísérleteztek – a cél az elme irányítása volt, bár a hivatalos álláspont szerint a program végül kudarcba fulladt. A film ezzel a rejtett utalással a valóság egyik sejtelmes fejezetére is reflektál
A Hipnózisban vegyes fogadtatásban részesült a nagyobb filmes platformokon: az IMDb-n 5.2 pontot kapott a lehetséges 10-ből, a Metacritic 100-ból 33 pontra értékelte, míg a Rotten Tomatoes oldalán mindössze 29%-os értékelést kapott a kritikusoktól. A számok alapján nem beszélhetünk elsöprő sikerről, mégis van benne valami, ami megosztja a közönséget – és talán éppen ez teszi igazán figyelemre méltóvá.
A nézők véleményei meglehetősen szélsőségesek – de egy közös bennük: senki nem marad közömbös.
Sokan a háttérben húzódó társadalmi témák miatt értékelik a filmet:
„Ez egy jó thriller volt. Csak egy okból kap negatív értékelést. Az egyetlen ok, amiért lehúzzák ezt a filmet, az az, hogy a pár vegyes bőrszínű, a főgonosz fehér, a hős pedig fekete. Ez az egész. Ugyanazok a nyafogó emberek panaszkodnak, akik mindig panaszkodnak, ha egy filmben megjelenik a sokszínűség.”
Mások a történetvezetést és a karakterek szerepét dicsérték:
„Gyönyörű film. A történet nagyon okosan van felépítve, és soha nem válik közhelyessé. A cselekmény logikus ívet követ, minden szereplőnek megvan a maga funkciója. Annak ellenére, hogy összetett a történet, nincsenek benne zavaró ellentmondások. Erős narratívát használ. Kincs ez egy alacsony költségvetésű filmhez képest.”
Olvass tovább...
Volt, akit mélyen elgondolkodtatott a film alaphelyzete:
„Szerintem nagyszerű volt a film. Feszült, és arra késztetett, hogy elgondolkozzam: mi lenne, ha ez velem történne meg?”
A főgonosz figurája is emlékezetes maradt a nézők számára:
„Az orvos totálisan őrült. Nem értem, miért próbálják sokan lekicsinyelni ezt a dilist... Fogom a fejem.”
És volt olyan eset is, ahol valakit teljesen meglepett a film:
„Ez a film teljesen pozitív meglepetés volt számomra! A történetvezetés tökéletes, maga a téma rendkívül érdekes. Manapság nagyon nehéz jó filmet találni, különösen olyat, ami tényleg leköti az embert. Megkedveltem a karaktereket, és úgy éreztem, hogy a fokozatos felépítés és a hangulatteremtés pont megfelelő volt.”
Ha a Hipnózisban elnyerte a tetszésed, a következő filmek is hasonló hangulatot kínálnak:
Get Out (Tűnj el!) – Jordan Peele hátborzongató társadalmi horrorja szintén a tudatalatti manipuláció és az irányítás tematikáját járja körbe. A hipnózis itt is kulcsszerepet játszik, sokkal sötétebb, szimbolikusabb értelmezésben.
Olvass tovább...
Gerald's Game (Bilincsben) – Stephen King adaptáció, ahol a főszereplő nő kénytelen szembenézni saját múltjával, mindezt úgy, hogy fizikailag és mentálisan is csapdába esik. Lassan kibomló pszichothriller, meglepő fordulatokkal.
The Girl on the Train (A lány a vonaton) – Bár nem horror, de a pszichés instabilitás, az emlékezet homálya és a valóság érzékelésének torzulása révén hasonlóan feszült élményt nyújt.
A hipnotizáló film azoknak szól, akik szeretik a lélektani feszültséget, az aggasztó kérdéseket, és nem riadnak vissza attól, ha egy történet utóhatásai még napokig a fejükben kavarognak.
Akik nem az akciót, hanem a pszichológiai momentumokat keresik egy thrillerben, itt valódi csemegére lelnek. Ha érdekel, meddig lehet elmenni a tudat befolyásolásában, és milyen veszélyeket rejt a „jóindulatú segítség” álarca mögött megbúvó szándék, akkor a Hipnózisban végignézése közben felejthetetlen élményed lesz.
Az alábbi videóban a Hipnózisban előzetese csalogathat egy jóleső thriller délutánra: