.jpg?crop=1374,567,8,0&width=386)
Váratlan pofont kapott a Futni mentem, senki sem gondolta volna, hogy így jár a sikerfilm
Olvass tovább...
A történelem egyik legnagyobb kérdéseit boncolgatja, miközben egy korszak sorsdöntő pillanataiba vezet el. Ez a film bemutatja a tudomány határvonalait, és arra is rákényszerít, hogy szembenézzünk a tudás és a felelősség terhével.
Van történet, ami megráz. Készítettek már olyat, ami tanít. És van olyan is, amely egy egész korszak lelkét tárja elénk – szilánkokra törve, majd újra összerakva. Az Oppenheimer című film pontosan ezt teszi.
Christopher Nolan filmje nem egy szokványos életrajzi alkotásnak nevezhető – inkább egy rétegesen felépített belső térképnek minősíthető, amely egyszerre vezet végig egy ember személyes dilemmáin és egy korszak történelmi fordulópontjain. A nézőt olyan világba húzza be, ahol a tudomány hűvös tényei és a morális felelősség feszültsége folyamatosan egymásnak ütközik.
A film középpontjában J. Robert Oppenheimer áll, a férfi, aki kulcsszerepet játszott az atombomba megalkotásában. Ő volt az, aki a Manhattan-terv élén egyszerre a pusztító nukleáris anyagot, de a világ sorsát is formálta.
A film hihetetlen mélyre ás – nemcsak a történések kronológiájában, hanem a főhős lelkében is. Oppenheimer vívódása, döntéseinek terhe, morális dilemmái olyan pszichológiailag megterhelő mélységekbe viszik a nézőt, amely ritka kincsnek számít a modern filmgyártásban.
Az epikus dráma minden pillanata valós eseményeken alapul. Ez nem fikció – ez történelem. Nolan műgonddal nyúlt az archívumokhoz, és rekonstruálta a II. világháború nyomasztó, mégis emberi hátterét.
Külön érdekesség, hogy a fekete-fehér jelenetekhez a stúdió a Kodak archív készletéből hozatott 70mm-es Double-X filmtekercset, melyet eredetileg haditudósítók használtak a háborús években. Így technikailag is korhű élményben lehet részünk.
És hogy mit látunk? A pillanatot, amikor a tudomány átlépett egy határt. Az atomenergia, mint lehetőség és fegyver egyszerre tört be a világba. A kolosszális robbanásból felszálló gombafelhő mindent elsöprő anyagot sodort magával, ugyanakkor morális kérdéseket is a levegőbe emelt – és ezek azóta is ott lebegnek, mint spekulációt izgató mondatok felettünk.
Olvass tovább...
Nem mehetünk el Albert Einstein neve mellett sem. A film rendkívül érzékenyen mutatja be az intellektuális tudós szerepét is: a megfontolt elmét, aki figyelmeztetett a veszélyre, de végül ő is részese lett az események láncolatának.
Hihetetlen összefüggések fedezhetők fel a filmbeli jelenetek között, bár a sikerfilm nem központi témaként tárgyalja, inkább napokig elgondolkodtatja a nézőt.
Oppenheimer és Einstein találkozása a film egyik legemlékezetesebb jelenetében történik meg. Bár a párbeszédük rövidnek tekinthető, mégis érezhető a sorok között, hogy egy korszak lelkiismeretét sűrítik bele néhány lebilincselő, hangsúlyos mondat közé.
Két különböző gondolkodásmód, két tudományos nagyság néz szembe egymással – miközben ugyanaz a súly nehezedik rájuk: vajon mi történik akkor, ha a tudományos áttörésből fegyver lesz, és a tudás olyanok kezébe kerül, akik nem építeni, hanem pusztítani akarnak? Ez a kérdés ott lüktet a jelenet sorai között – kimondatlanul is.
Bár a film fókuszában az atombomba megalkotásának folyamata és Oppenheimer belső vívódása áll, a háttérben ott vibrál egy másik, súlyos kérdés is: vajon mi lett volna, ha ezt a korszakalkotó tudást – a kvantumfizikából nyert anyagot – békés, jó célok reményében használják fel?
A tudomány, amely képes volt a világ első atomfegyverét életre hívni, ugyanígy szolgálhatta volna az emberiség előrehaladását is: tiszta energiaforrásként, orvosi áttörések alapjaként, vagy akár a modern technológia fejlődésének motorjaként.
A film nem fejti ki ezt a lehetőséget, de éppen az elhallgatásával emeli ki: a döntés, hogy a tudást pusztításra vagy építésre használjuk, nem a tudósok elméiben, hanem a történelem irányát kijelölő kezekben születik meg. És ez egy rendkívül erős felismerés.
Olvass tovább...
Az Oppenheimer azonnal letarolta a kritikusokat és a közönséget. Az IMDb-n jelenleg 8,4-es értékelésnél tart, a Metacritic szerint 88 pontos remekműnek számít, míg a Rotten Tomatoes kritikusi értékelése 93%-on áll, a nézői pedig 91%-on. És igen – a megérdemelt Oscar díj nem maradhatott el.
„And the Oscar goes to...” – ez a mondat hangzott el, amikor Cillian Murphy megkapta a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat. Mellette Robert Downey Jr. és Emily Blunt is kiemelkedő alakítást nyújtanak, Rami Malek pedig alig néhány jelenettel is mély nyomot hagyott a nézőkben.
Az Oppenheimer katartikus élményt ígér, ami nem fog hagyni nyugodni, és nem enged szabadulni. Egyesek szerint mestermunka született, mások szerint generációs moziélmény keretein belül tanulhatunk a történelem egyik legfontosabb eseményéből – de egy valamiben mindenki egyetért: ez az alkotás rendkívül szilárd nyomot hagyott.
Nézők ezrei írják ki magukból a döbbenetet, a csodálatot, a megrendülést. 873 ezer néző, csak az IMDb portál szerint. Ez is sokat elárul a film sikeréről.
Íme néhány vélemény, amelyek kellően reprezentálják, milyen hatást váltott ki a tudatot formáló alkotás:
„Még mindig próbálom összeszedni a gondolataimat a film után. Cillian Murphy akár már most kezdhet helyet csinálni az Oscar-díjnak a polcán – ennyire erős az alakítása.”
Egy másik néző véleménye alapján
„Ez a film egyenesen mestermunka: lenyűgözően fonja össze a különböző idősíkokat és történetszálakat, hihetetlen részletességgel és mélységgel tárja fel egy olyan ember belső világát, akinek a tettei örökre megváltoztatták a világ menetét.”
És volt, aki a következőek szerint dicsérte az alkotást:
„Szerencsésnek érzem magam, hogy megélhetem Christopher Nolan munkásságát, ami évről évre csak jobb lesz. Az Oppenheimer minden bizonnyal a filmtörténelem egyik legnagyobb alkotásának számít.”
A film tele van aprólékosan, precízen kidolgozott részletekkel: például a sárga STOP táblák, amik elsőre hibának tűnhetnek, pedig történelmileg pontosak – az Egyesült Államokban 1954-ig valóban sárga színt használtak.
Egy másik trivia szerint, a filmben látható egyetemi jelenetek díszleteit valódi archív felvételek alapján építették újra – hogy a néző ne csupán lássa, de érezze is a kort, amelyben a tudomány és a félelem egymásba kapaszkodva formálták a történelmet
Az egyik jelentőségteljes jelenetben, amikor Lewis Strauss J. Robert Oppenheimernek tesz fel egy kérdést a film végén – talán a film egyik legsűrűbb metaforájának mondható:
„A lényeg nem az, hogy el tudod-e olvasni a zenét. Hanem az, hogy hallod-e. Hallod a zenét, Robert?”
Olvass tovább...
Oppenheimer tudta, hogyan kell „olvasni a zenét” – a számításokat, a fizikai törvényeket, a projekt tervrajzait. De a valódi kérdés itt az volt: valóban hallja-e a zenét? Érzi-e annak súlyát, amit elindított? Ez a mondat talán a legköltőibb módon fogalmazza meg a film egyik legfontosabb kérdését: meddig terjed a tudós felelőssége?
Mélyebb értelmezés szerint rávilágít arra a dilemmára, hogy az elméleti tudás önmagában kevés, ha hiányzik belőle az emberi dimenzió – az erkölcsi hallás, az intuíció, a megértés.
Az Oppenheimer tehát sokkal többet nyújt, mint egy átlagosnak mondható történelmi film. Ez egy tükör – amit a múlt tart elénk. És amikor visszanézünk rá, megértjük: a valódi kérdés itt nem feltétlen abból adódik, hogy mit tett Oppenheimer. A valódi kérdés ma már sokkal inkább arra irányul, miként élünk azzal az örökséggel, amelyet tőle kaptunk – a tudással, amely töredmásodperc alatt világokat teremthet vagy zúzhat porrá, és a felelősséggel, amely minden döntés mögött ott lüktet, akár egy néma erkölcsi iránytű a történelem tenyerében.
Ha egy olyan filmre vágysz, ami megráz, elgondolkodtat és nyomot hagy benned, akkor az Oppenheimer valódi élmény lesz számodra. Ez nem az a mozi, amit a popcornos doboz alján felejtesz.
Ez az a fajta alkotás, amely kérdésekkel ostromoz, és nem ad könnyű, kisujjból jövő válaszokat – mert nem is ez a célja. Úgy vezet végig egy korszak sorsfordító másodpercein, hogy közben a saját felelősségeddel is szembesít. Mire a stáblista legördül, már nem ugyanazzal a szemmel nézed a világot. És talán önmagadat sem.
Az alábbi videóban megtekinthető a film lehengerlő előzetese, amelyet egy tökéletesre komponált, epikus zenei dallam kísér:
Olvass tovább...