20 év után előkerült Richard Gere jóképű fia, apja elbújhat Homer mögött
Olvass tovább...
Igazi kuriózum ez a történet, hiszen valós alapokon áll, az eset még évszázadokkal ezelőtt megtörtént.
1993-ban megjelent egy film Richard Gere és Jodie Foster főszereplésével, a Sommersby, amely az amerikai polgárháború (1861-1865) utáni időszakban játszódik egy ültetvényen. A férj elment a háborúba, és egy másik ember jött helyette haza, ez már a film elején világos, nem ez a csattanó az egész alkotásban. Bár a film, egy igazi amerikai, Hollywood-i adaptáció az eredeti történeten sok tekintetben változtat, csavarja, nyújtja azt, szentimentalizmust még csepegtetve hozzá, miközben más történelmi miliőbe is tesz azt,
az alapkonfliktus azonban megmarad, és ez adj a film magját.
A film és a trükk valós alapokon áll, hiszen a 16. századi Franciaországban ez a történet már megesett, és erről tudományos munka, mikrotörténelemmel foglalkozó tudományos szakkönyv is készült (Martin Guerre visszatérése, Osiris, 1993). A szerzője egy nagyon híres amerikai-kanadai történész, Natalie Zemon Davis, aki műveivel nemcsak szakmai berkekben vívott ki elképesztő elismerést, témái ugyanis a kora újkor történéseit egészen más megvilágításba hozzák az olvasó elé.
Olvass tovább...
A Martin Guerre-rel foglalkozó munkája egy 16. századi történet elmesélése, amelyben Martin Guerre elhagyja faluját, majd tizenkét év múlva visszatér egy férfi, aki azt mondja magáról, hogy ő Martin Guerre. A megtévesztés jól sikerül, mindent tud Martin Guerre-ről, a falu elhiszi, de legalábbis úgy tesz, hogy elhiszi, hogy ő az, még a felesége is. Ám nem sokkal rá következik a fekete leves, és kételkedni kezdenek abban, hogy tényleg Martin Guerre tért-e vissza a távollét után.
A valóságban az igazi Martin Guerre visszatér, és leleplezi a csalót, a Sommersby című film azonban lazán bánik az alapanyaggal, a történet kifutása egészen más, mint ahogy a sztori építkezésében is eltér a műtől.
A történet fontos kérdéseket feszeget az identitásról, az emlékezetről (még nincsenek fényképes igazolványok, egy ember valódiságát emlékek, személyes kapcsolatok és emlékek alapján határozták meg), a korabeli társadalmi normákról, a nők helyzetéről a társadalmon belül, vagy éppen egyén és közösség kapcsolatáról.
A 16. századi Franciaországban ugyanis a társadalmi státusz szempontjából nagyon fontos volt a férj jelenléte a család életében, ebből a szempontból is érdekes az, hogy a feleség elfogadja az imposztort férjének, miközben tudja az igazságot. Ez az ügy tehát nagyon fontos társadalomtörténeti és kulturális jelentőséggel bír.
A Sommersby, amely igazi szupersztárokkal operál, hiszen Richard Gere és Jodie Foster jelennek meg főszereplőként, is tárgyalja ezt az aspektust, bár sokkal elnagyolva a filmvásznon. A filmben a 19. és 20. századra vonatkoztatva elsőrendűen a hit, a bizalom, az igazság és a család kérdése kerül előtérbe, mint univerzális témák.
Korábban is készült amúgy feldolgozás Martin Guerre történetéből, amely az eredeti történetet dolgozza fel, úgy, ahogy Natalie Zemon Davis erről beszámolt. Ebben az alkotásban Gérard Depardieu játssza az imposztort.