promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Rendkívül változás a KRESZ-ben, minden autóst érint

Rendkívül változás a KRESZ-ben, minden autóst érint

Borítókép:  Profimedia / Illusztráció
Belföldi hírek
Kategória fejléc

Teljes mértékben átalakul a KRESZ: új szabályok jönnek, amelyek a gyalogosokat, a gépjármű vezetőket és kerékpárosokat is érinteni fogja.

Rendkívüli változás a KRESZ-ben, minden autóst érint – új korszak kezdődik a közlekedésben

A közúti közlekedés nem állandó rendszer: folyamatosan alakul, ahogy változnak a járművek, a társadalmi szokások, a technológia és a közlekedési szokásaink is. A legfrissebb fejlemények alapján most egy igazán átfogó és mélyreható újítás van készülőben: egy új KRESZ-koncepció.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium rendkívül széles körű szakmai együttműködéssel dolgozta ki a Magyarországon érvénybe lépő szabályozás új alapjait, amelyek a járművezetőket, a gyalogosokat, a kerékpárokon közlekedő személyeket  és minden közlekedésben részt vevőt közösen érintenek hamarosan.

Új korszak kezdődik: a KRESZ teljes átalakítását országos összefogás előzte meg

A koncepció nem pillanatnyi ötletek összességéből született Magyarországon: több mint 100 szakértő, 70 szervezet és 6 külön munkacsoport dolgozott azon, hogy egy korszerű, a mai viszonyokhoz igazodó rendszer jöjjön létre. A tervezethez több mint hétszáz észrevétel érkezett, ezek feldolgozása után született meg a végső változat, amely már a kormány asztalán van.

Egy országos szemléletváltásról van szó, amelynek elsődleges célja a magyar közúti biztonság növelése. Mindez az uniós célkitűzésekhez is igazodik, hiszen Brüsszel hosszú távú terve, hogy jelentősen csökkenjen a közúti balesetek száma az egész kontinensen. A közlekedés szabályozása ennek megfelelően már nem csak az autókra koncentrál, hanem minden résztvevőre – beleértve a legvédtelenebbeket, a gyalogosokat is.

Új közlekedési kultúra születik: szabályba kerül a cipzárelv, átalakul a kerékpáros közlekedés is

A változások első jelei máris izgalmat keltenek a szakmai körökben: előtérbe került a „cipzárelv” jogszabályi rögzítése, amely az egymás iránti figyelem fontosságát hangsúlyozza.

A javaslat alapján hivatalosan is szabály lesz, hogy sávszűkület esetén a megszűnő sávból érkező járműveket be kell engedni a továbbhaladó forgalomba. Ez a módszer a mindennapi közlekedésben gördülékenyebb haladást eredményezne, illetve előreláthatólag csökkentheti a konfliktushelyzeteket is.

Szintén terítékre kerültek a kerékpár használat szabályai is: a járdán és gyalogos övezetben tekerők számára 10 km/h-s korlátozás jöhet, míg a közösen használt sávokban 25 km/h-ra emelnék a megengedett sebességet.

Ez egyensúlyt teremtene a gyorsabb haladásra vágyó biciklisek és a biztonságot kereső gyalogosok érdekei között.

Új sebességhatárok a láthatáron: gyorsabb haladást engednének több járműtípusnak

A változások a sebességhatár terén is jelentősek lehetnek. Úgy tűnik, a jelenlegi rendszer egységesebbé válhat, és bizonyos útszakaszokon a megengedett maximum értékek is módosulhatnak.

Autópályán egyes szakaszokon 140 km/h-s sebességű zónák kialakítását is lehetővé tennék, autóúton pedig a jelenlegi 110 helyett akár 120 km/h is megengedett lehet. A közútkezelők számára ez rugalmasságot ad, az autó sófőröknek pedig gyorsabb, de kontrollált közlekedést biztosítana.

Az alacsonyabb kategóriájú járművek esetében is figyelemre méltó az előrelépés: a traktorok megengedett tempója 60 km/h-ra nőhetne, míg a teherautók és utánfutót vontató gépjárművek számára lakott területen kívül 90 km/h-s határt írnának elő, ami jelenleg csak 70 km/h.

Fókuszban a gyermekek védelme: érkeznek az iskola és óvoda zónák speciális szabályrendszerrel

A gyermekek biztonsága is kiemelt szerepet kapott. Az új szabályozás tervezetében az úgynevezett „suli/ovi zóna” bevezetése is szerepel, amely az iskolák és óvodák környékén speciális közlekedési szabályokkal támogatná a kisgyermekek védelmét és a forgalmi környezet biztonságosabbá tételét.

Az iskola/óvoda övezetben tanítási időben 30 km/h lenne a sebességhatár, és fokozott figyelmet várnának el a gépjármű vezetőktől. A javaslat szerint a 3 év alatti gyermekek csak ülve utazhatnának a tömegközlekedésben, lakott területen kívül, ezzel is biztosítani szeretnék a legkisebbek biztonságát a mindennapi közlekedés során.

Elérkeztünk ahhoz a pontjához a tervezetnek, amely várhatóan a legtöbbeket érinti majd – és könnyen a legnagyobb társadalmi vitákat is kiválthatja

A tervezet alapján a gyalogosoknak a jövőben tilos lenne mobiltelefont használni, vagy figyelmet elvonó tevékenységet végezni az úttesten való átkeléskor vagy vasúti átjárón történő áthaladáskor. A KRESZ eddig ezt a magatartást nem szabályozta ilyen egyértelműen, most azonban a gyalogosokra is vonatkozó felelősség kerülhet bele az új, közlekedést érintő jogszabályba.

A szakmai érvelés szerint a figyelem elterelődése jelentős mértékben fokozza a balesetek esélyét – a javasolt intézkedés célja ezért a gyalogosok védelmének megerősítése és a biztonságosabb áthaladás elősegítése.

Aki közlekedik – legyen az autós, gyalogos, kerékpáros vagy buszvezető –, mostantól még inkább részese lesz egy olyan rendszernek, amely a tudatos jelenlétre, az együttműködésre és a felelősségvállalásra épít. A szabályok változnak – a közlekedés jövője most kezdődik.

Az alábbi videóban az ATV Start műsorában Zách Dániel, a Telex újságírója beszél a készülő KRESZ-módosítások lehetséges hatásairól: