
Magyarországon vagy a szomszédos országokban olcsóbb a benzin? Itt vannak a számok
Olvass tovább...
Ezen a listán nagyon nem itt szerettük volna látni Magyarországot.
Az elmúlt években végérvényesen elszálltak idehaza az üzemanyagárak, a covid óta már a 600 forint fölötti literenkénti árakon sem lepődnek meg az autósok. Az állam leginkább a környező országokhoz viszonyítja az árakat, azonban érdemes egy kicsit távolabbra is tekinteni, hiszen ebből kirajzolódik, hogy Magyarország pontosan hol is helyezkedik el a nagy üzemanyag-világtérképen.
A globális üzemanyagárakat nézve egyértelműen kirajzolódik, hogy a politika és a lokáció mellett több fő szempont alapján alakulnak az árak, az olajkészlet-kitermelés-jövedelem mind hatással vannak rá, utóbbi miatt azokban az országokban lehet olcsó az üzemanyag, ahol a készletek is magasak (lásd Líbia, Kazahsztán, Kuvait) előbbi kettő pedig minél alacsonyabb, annál jelentősebb hatása van a nemzetközi változásoknak az árakra.
Olvass tovább...
Éppen néhány napja érkezett a hír, miszerint a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete, vagyis az OPEC+ felgyorsította a kitermelést, amely többéves mélypontra taszította az olaj hordónkénti árát. Habár ez elsőre pozitívumnak tűnhet, valójában csak még tovább mélyítheti az USA és Kína közötti feszültségeket.
Európa mindig érzékenyen reagál ezekre a változásokra, főleg mióta Oroszország és az EU teljesen elhidegült egymásról. A helyzeten az Egyesült Királyság kilépése sem segített, hiszen az említett két ország mellett Európában csupán Norvégia szerepel a Top20 kitermelő között.
A szaúdi KSA áprilisi listája szerint Európában csupán a fehéroroszoknál mondható olcsónak az üzemanyag, mellettük Grúzia, Törökország, Moldova, Örményország és Bulgária fért fel az árlista első 100 országa közé, Magyarország pedig a 128. helyen szerepel, Svédország és Luxemburg közé ékelődve.
Olvass tovább...
A szomszédos országok közül Románia és Szlovénia előkelőbb helyen, Ausztria, Szerbia, Horvátország, viszont hátrébb található. A 165 országot magába foglaló lista utolsó helyein pedig Svájc, Hollandia, Dánia és Izland szerepel.
Ami hazánkat illeti, a MOL folyamatosan kutatja az ország területén az olajkészleteket, ez jelenleg napi 35-37 ezer hordó olaj kitermelésére elég. Ugyan ez az egy főre jutó lebontásban jóval magasabb számokat ad, mint Ukrajna, Lengyelország vagy akár Németország esetében, az olajfüggetlenséghez nem elegendő, hazánk napi kőolajfogyasztása ugyanis hozzávetőlegesen 170-180 ezer hordónak felel meg, így a világpiaci történések jelentősen befolyásolják az árakat.