
Ennyi pénzt adnak a magyarok a ballagásra, zavarbaejtő az összeg
Olvass tovább...
Egyetlen furcsa kifejezés is elég volt ahhoz, hogy sok diák bizonytalanul oldjon meg egy egyébként ismerős statisztikai feladatot a matekérettségin.
Kedden lezajlott a középszintű matematika érettségi, de a legtöbb diák nem a halmazok, a vektorok, vagy a geometria feladatok miatt panaszkodott. A felháborodást nem is a feladatsor bonyolultsága okozta – hanem egyetlen szó. Egy olyan kifejezés, amit sokan a konyhából ismernek, nem a statisztika világából.
A kérdés egy statisztikai diagram értelmezéséből származik. A diákok többsége értette volna az ábrát, ha annak megszokott nevét használják – csakhogy nem így történt. Az ábra, amit a legtöbben dobozdiagramként, vagy esetleg "box plot"-ként tanulnak, ebben az érettségiben „sodrófa diagram” néven szerepelt. Ez pedig teljes káoszt okozott.
A matematika érettségi rendszere épp arra épülne, hogy világosan és egyértelműen fogalmaz – ez most sajnos nem jött össze - legalábbis a felháborodott diákok szerint.
Az egyik Facebook-kommentelő találó kérdéssel nyitotta meg az online vitát:
„Sodrófa diagram. Volt olyan, aki tudta, hogy az a dobozdiagram……?”
Olvass tovább...
A válaszok özönleni kezdtek:
– „Nem, pedig az volt az egyetlen, amit teljesen tudtam volna, ha nem ilyen hülyén írják le.”
Szinte fájdalmas, amikor a tudás megvan, de a megfogalmazás miatt mégis pontok vesznek el.
– „Kizárásos alapon... de az is csak erős tipp volt.”
A válasz inkább találgatás volt, mint biztos ismeret – és ez nem a diák hibája.
– „Azért tudtam, mert reggel gyorsan pont azt néztem meg videón.”
Szerencsés egybeesés – de ez nem lehet az érettségi hivatalos stratégiája.
– „Az a baj, hogy sok helyen nem mondják el, hogy a sodrófa diagram = doboz diagram.”
Az oktatásban a következetesség kulcsfontosságú – különben a diák csak találgat.
Egy másik diák ironikusan hozzátette: „Sodrófa, doboz, box-plot – melyik tetszik jobban?”
Olvass tovább...
A humor mögött ott bújik a lényeg: ha egy fogalomnak ennyi neve forog közszájon, nem csoda, hogy az érettségin félreértéshez vezetett. Az eset jól mutatja, mennyire nem mindegy, milyen szavakat használunk a feladatokban – különösen akkor, amikor egy-egy kifejezésen múlhat a diákok pontszáma, vagy akár az év végi jegye is.
A felháborodás oka részben érthető. A diákok nem a matematika tudásán hasaltak el, hanem könnyen lehet, hogy a feladat megfogalmazása – amely eltért a tanórán megszokott szóhasználattól – ronthatott a teljesítményükön.
A középszintű érettségi célja épp az lenne, hogy a diákokat ne trükkös megfogalmazásokkal, hanem a tananyag valódi értelmezésével, tudásával mérje fel. Ehelyett most sokan úgy érzik: a pontjaik egy szójátékon múltak.
És a doboz sem segített.
A történet végén érdemes tisztázni, miről is volt szó valójában. A „sodrófa diagram” nem más, mint az iskolai statisztikából jól ismert doboz diagram. A hosszúkás forma, ami talán tényleg emlékeztet egy sodrófára, az elnevezés alapja lehetett – de ilyen néven a diákok döntő többsége még soha nem találkozott vele.
Olvass tovább...