A legdurvább átverés, amit valaha láttál
Olvass tovább...
Egy kamu-websohppal csalta lépre az internetezőket a Médiaunió, a csalás áldozatainak nagy része nyugdíjas volt.
A Médiaunió Alapítvány és a KiberPajzs megtette azt, amire nagyon sok csaló vetemedik mostanában. A különbség az, hogy a médiauniós kísérletben nem történt károkozás, ellenben döbbenetes felismerése születtek és egyértelművé vált, hogy a nyugdíjasokat valamiképpen edukálni kell, mert könnyen áldozatokká válhatnak az online térben.
„A kulcs te vagy” karácsonyi kiberbiztonsági kampány az online pénzügyi biztonságra hívta fel a figyelmet. Ám ezúttal élesben vetették be korunk egyik a legnagyobb fegyverét, az internetes átverést.
Létrehoztak egy weboldalt, a rendkívül hangzatos nagykaracsonyiakcio.hu nevűt és várták, hogy az internetezők beleéstáljanak a csapdába. Persze nem bízták a dolgot a véletlenre, csalikat is kitettek.
Olvass tovább...
A hihetetlenül olcsó karácsonyi termékeket kínáló kamu-webshopon mindössze három, mesterséges intelligenciával generált, tökéletesnek tűnő ajándék kapott helyet. A termékeket a Facebookon indított hirdetésekkel népszerűsítettek. Szándékos volt az is, hogy a promotálásra létrehozott Facebook oldalnak csak 4 követtője volt, hogy még nyagúsabb legyen a dolog. Ennek ellenére hihetetlenül sokan bedőltek az átverésnek.
Hat nap alatt 36 260 egyéni felhasználót értek el a hirdetések, mintegy 10 százalékuk gyanútlanul rá is kattintott a hirdetések valamelyikére, és közülük 579-en kosárba is tették az adott árut és azonnal megvásárolták volna.
A KiberPajzs és a Midiunió tesztjén nagyon sokan megbuktak. A felhasználók több mint fele (1683) 65 év feletti volt, azaz nyugdíjas korú és kiegészítve az 55 év felettiekkel (927), látható, hogy az idősebb internetezők adták az érdeklődök 80 százalékát.
Az óvatlan felhasználókról általánosságban elmondható, hogy a rengeteg figyelmeztetés ellenére is a legalapvetőbb hibákat követték el, amikor a mindössze 4 követővel, 3 bejegyzéssel és 0 értékeléssel rendelkező Facebook-profilról indított hirdetésre kattintottak: nem ellenőrizték a webcím vagy a weboldal üzemeltetőjének hitelességét, sőt átlagosan alig 7 másodpercet töltöttek az oldalon, mielőtt megpróbálták kosárba tenni az árut.
Olvass tovább...