
Ha ilyen autót veszel, évekig nem kell szerelőhöz járnod, rengeteget spórolhatsz
Olvass tovább...
A rendőr egy pillantással kiszúrja, ha valami nem stimmel a gumikkal – de vajon mit tesz, ha téli van a kocsin nyáron?
Május végén sok autós még mindig téli gumival közlekedik, ami ugyan nem ütközik a hatályos magyar jogszabályokba, de műszaki szempontból komoly kérdéseket vet fel. A tapasztalatok szerint sokan csak megszokásból, vagy idő hiányában halogatják a gumicserét – pedig nemcsak a fékút, hanem az abroncs élettartama szempontjából is rossz döntés lehet.
A téli gumik puhább gumikeverékből készülnek, hogy hidegben is rugalmasak maradjanak, és megtartsák a tapadást. Ez a tulajdonság nyáron viszont hátrány: a meleg aszfalton a lágyabb gumi gyorsabban melegszik túl, veszíti el a tapadását, és emiatt nemcsak a féktáv nő meg, de a gumi is látványosan gyorsabban kopik.
A kopás pedig nemcsak gazdasági kérdés – egy fél év alatt akár több ezer kilométerrel is csökkenhet a gumi élettartama, ráadásul a profil is hamarabb eléri a minimálisan elvárt 1,6 mm-es mélységet.
Olvass tovább...
A szon.hu cikke is megerősítette, ha egy ellenőrzés során a rendőr észreveszi, hogy az autón még téli gumik vannak, nem büntet automatikusan. A fő szempont a biztonság: ha az abroncsok megfelelő állapotban vannak, nincs gond. De ha a gumik láthatóan elhasználódtak, nem megfelelő a profilmélységük, vagy a jármű tapadása nem kielégítő, figyelmeztetés vagy akár bírság is szóba jöhet.
A közúti ellenőrzés célja ilyenkor nem a szankció, hanem a megelőzés – főként, ha balesetveszélyes helyzetet észlelnek.
Míg Magyarországon nincs kötelező előírás a téli vagy nyári gumi használatára évszak szerint, több környező országban szigorúbb szabályok vannak érvényben a téli gumira vonatkozóan. Európában azonban jelenleg nincs olyan ország, ahol kötelező lenne nyári gumit használni a melegebb hónapokban, de mindenhol ajánlott.
Olvass tovább...