Mindig a bolt előtt parkolt a luxusautó, ám egy nap elképesztő helyen találta a tulajdonosa, kreatív bosszút állt az üzletvezető
Olvass tovább...
Mutatjuk milyen típusú autókra vonatkozik.
A párizsi városi tanács új intézkedései alapján 2024 októberétől a nagyobb tömegű autók tulajdonosai jóval magasabb parkolási díjakkal nézhetnek szembe. Az intézkedés különösen a nagy méretű SUV-ket és más, 1,6 tonnánál nehezebb belső égésű és hibrid járműveket, valamint 2 tonnánál nehezebb elektromos autókat célozza. Ezeknek a járműveknek a belvárosi parkolási díját háromszorosára emelték, elérve az óránkénti 18 eurót, ami forintban számolva közel 7000 forintot jelent.
A párizsi városvezetés az elmúlt években egyre szigorúbban lép fel a nagy tömegű járművekkel szemben, amelyek egyszerre jelentenek környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági kockázatot. Az európai városokban, így Párizsban is, a személygépkocsik mérete és tömege az utóbbi évtizedekben jelentősen nőtt. Az International Energy Agency (IEA) szerint az új autók egyre szélesebbek, a parkolóhelyek viszont nem követték ezt a trendet, így a nagyobb autók gyakran nem férnek el megfelelően, és több helyet foglalnak el.
Olvass tovább...
A nagyobb méretű SUV-k jelenléte nem csak a közterületeket terheli, hanem fokozza a közlekedési balesetek súlyosságát is. Egy kutatás szerint egy ütközés során a nehezebb autók 30%-kal nagyobb kockázatot jelentenek a gyalogosokra nézve, és jelentősen meghosszabbítják a fékutat. Emellett ezek a járművek sokkal több nyersanyagot igényelnek a gyártás során, és élettartamuk alatt több károsanyag-kibocsátást eredményeznek, különösen a belső égésű motorral rendelkező változatok.
Az új szabályozás értelmében a belső égésű és hibrid SUV-k, amelyek tömege meghaladja az 1,6 tonnát, és az elektromos járművek, amelyek 2 tonnánál nehezebbek, magasabb díjat fizetnek majd a parkolásért. A párizsi belvárosban az ilyen járművek parkolása óránként 18 euróba, míg a külső kerületekben 12 euróba kerül. Ez azt jelenti, hogy hat órás parkolás a belvárosban akár 87 ezer forintba is kerülhet.
Olvass tovább...
Az új szabályozás kiterjed minden, a városba érkező látogatóra, viszont a helyi lakosok és bizonyos szakmai szolgáltatók, például áruszállítók és gondozók, mentesülnek a megemelt díjak alól. A díj mértékének meghatározásához a járművek rendszáma alapján azonosítják a súlyt és a motortípust, amely lehetővé teszi a súlyhatárok automatikus ellenőrzését.
A párizsi városvezetés indoklása szerint a szigorítások célja a környezetvédelmi terhek csökkentése és a közlekedésbiztonság javítása. Anne Hidalgo, Párizs zöldpárti polgármestere szerint az intézkedés egy fontos lépés abba az irányba, hogy a városi közterületek igazságosabb használatát biztosítsák. Hidalgo és támogatói úgy vélik, hogy a szabályozás visszaszorítja a nagy autók elterjedését, és így csökkenti a légszennyezést, valamint javítja a gyalogosok és kerékpárosok biztonságát.
A párizsi intézkedés további célja, hogy példát mutasson más városoknak az autók méretének és tömegének szabályozása terén. Európában több város is fontolóra vette hasonló intézkedések bevezetését, hiszen a nagyobb méretű autók jelenléte más városokban is növekvő problémát jelent.
Az új parkolási szabályozás megosztotta a közvéleményt. Az ellenzők szerint az intézkedés aránytalanul bünteti a hibrid és elektromos járművek tulajdonosait, akik bár nehezebb autóval rendelkeznek, kevésbé szennyezik a környezetet. Emellett sokan úgy vélik, hogy az intézkedés nem veszi figyelembe a járművek valós energiahatékonyságát és a kibocsátási értékeiket. Például egy hibrid Peugeot 3008, amely 1,6 tonnánál nehezebb, óránként 18 eurót fizethet, míg a kisebb tömegű, de benzines változata csak 6 eurót.
A városvezetés ugyanakkor kitart az intézkedések mellett, és célja, hogy hosszú távon csökkentse a nagyobb autók jelenlétét a városban. Az autószövetségek és a környezetvédelmi szervezetek vitái várhatóan tovább folytatódnak, hiszen az intézkedések hatásai csak hónapok múlva lesznek egyértelműek.
A párizsi parkolási reform egy jelentős lépés a nagyobb autók szabályozása felé az európai városokban. Az intézkedések hatása várhatóan más nagyvárosokat is arra ösztönöz, hogy hasonló irányelveket vezessenek be, ezzel elősegítve a közterek fenntarthatóbb és igazságosabb használatát.
forrás: Sortir à Paris