.jpg?crop=2108,869,13,64&width=386)
A Netflix sorozata a gengszetfilmek trónjára tör, a rajongók szerint igazi mestermű
Olvass tovább...
Egy észveszejtő terv, nyolc városnevekkel álcázott bűnöző, és egy napfényben úszó ország, ami a képernyő elé bilincselve szurkol a rablóknak. A Netflix belenyúlt a történelem legforróbb kasszájába.
Játssz el a gondolattal, hogy egy nyugtalanítóan forró nyári napon Madridban jársz. A város felszíne alatt valami forrong – nem egy vulkán, hanem egy észbontóan zseniális terv, ami perceken belül robban. Egy maszkos alak figyel a háttérből: nem fegyverrel, hanem stratégiával dolgozik. És hamarosan nyolc bűnöző tűnik el a semmiben… hogy megjelenjenek ott, ahol a legnagyobb a tét: a spanyol pénzszentélyben.
Az akciódús jelenetekben bővelkedő alkotás a Netflix egyik legsikeresebb nemzetközi sorozata, a spanyol La Casa de Papel (angolul Money Heist, magyarul A nagy pénzrablás) egy vérpezsdítő akció-krimi műfajból összefésült alkotást tálal fel a nézőknek, amely már az első epizódokkal nevezett a tévétörténelem, egészen pontosan a rabló-heist sorozatok dobogósai közé.
A középpontban a titokzatos Professzor (Álvaro Morte) áll, aki nyolc különleges képességű bűnözőt toboroz egy döbbenetesen merész akcióra: túszokat ejtenek a Spanyol Királyi Pénzverdében, és 2,4 milliárd eurónyi saját pénzt nyomtatnak – mindezt úgy, hogy közben egész Spanyolország figyeli őket, lélegzetvisszafojtva.
A Professzor mesterterve zavarba hozza a spanyol rendőrség nyomozóit – percek alatt országos szenzáció válik belőle. A túszokkal teli pénzverdét élőben közvetíti a média, az emberek pedig a képernyőkhöz szegeződve drukkolnak… de nem a rendőröknek.
A nézőt is elbizonytalanító szimpátiaváltás a sorozat egyik legerősebb húzása. Képzeld el azt a szituációt, amikor kívül, a kommandósokkal körülvett pénzverde előtt fegyverek ropognak, és belül, a túszokkal teli nyomásponton az idegek pattanásig feszülnek. A sorozat szinte sebészi pontossággal tárja fel a szereplők múltját, traumáit, szenvedélyeit és gyengeségeit – ettől lesz minden döntésük tétre menő, minden párbeszéd lüktetően feszült.
A csapattagok nem ismerik egymás valódi személyazonosságát – nem gyengeségből, hanem stratégiából. A városnevek pajzsként működnek: megvédik őket egymás emlékeitől, kötődéseitől és zsarolható múltjától. Ha lebuksz, nem adsz ki semmit, nem dobsz fel senkit – mert nem tudsz róla semmit, csak annyit, hogy Berlin hideg és kiszámítható, míg Denver forrófejű, de hűséges társ a grandiózus kasszafúrás perceiben.
Olvass tovább...
A csapat tagjai városneveket viselnek kódnévként és az alábbi bekezdésben kiderül, hogy miért:
Tokyo (Úrsula Corberó), Berlin (Pedro Alonso), Nairobi (Alba Flores), Rio (Miguel Herrán), Denver (Jaime Lorente), Helsinki (Darko Peric), Oslo (Roberto García Ruiz) és Moszkva (Paco Tous).
Az adrenalinlöketben gazdag történet előrenyomulásával egyidejűleg a városnevek egyre inkább túlnőnek eredeti funkciójukon. Már nem az anonimitást szolgálják – karakterjegyekké, szimbólumokká válnak.
Tokyo már nem csak egy nő: ő maga a robbanásra kész ösztön, az elfojtott lázadás metaforájának hús-vér megtestesítője. Berlin? A belső feszültség és arrogáns elegancia tökéletes ötvözetéből táplálkozik ismérve.
A néző nem a valódi nevükre kíváncsi – hanem arra, mit képviselnek. A városnév karakterrajzzá válik. És ahogy a sztori halad, ezek a nevek már önálló életet élnek. Pólókra kerülnek, maszkok mögé bújnak, és egy egész rajongói kultúrát húznak maguk mögé.
Amíg a nézők lélegzetvisszafojtva figyelték, ki éli túl a következő epizódot, addig a szereplők is ugyanebben a feszültségben dolgoztak – szó szerint.
A Nagy pénzrablás forgatása során a készítők egy nem mindennapi módszert alkalmaztak: az epizódokat időrendi sorrendben vették fel, és a színészek csak a forgatás napján kapták kézhez a friss forgatókönyvet. Ez azt jelentette, hogy ők maguk sem tudták, karakterük mikor távozik az élők sorából, mikor árul el valakit, vagy épp milyen fordulat vár rájuk a következő jelenetben.
Egy további érdekesség, hogy Álvaro Morte, vagyis a hidegvérű Professzor, egy interjúban bevallotta: a stábon belül már-már titkosügynöki szintű izgalmat keltett egy-egy friss jelenet érkezése – a színészek egymásnak üzengettek, spekuláltak, találgattak.
Ez a fajta tudatlanság és természetes feszültség pedig organikusan épült be a játékukba, amitől még életszerűbb és kiszámíthatatlanabb hangulat forrongott az egész forgatás, illetve a sorozat másodperceiben.
A „színészi vakság” nem teljesen újkeletű módszer: hasonló megoldást láthattunk a Trónok harca fináléja előtt is, ahol szigorúan titkosították a forgatókönyveket. Sőt, a Marvel univerzumból ismert, a Végtelen háború (Avengers: Infinity War) és Végjáték (Endgame) forgatásakor is több alternatív jelenet készült, hogy még a színészeket is megtévesszék.
Olvass tovább...
De míg a Marvelnél ezt a fajta stratégiát főleg a spoilerek elleni védelemként alkalmazták, a La Casa de Papel esetében ez a feszültség fenntartásának tudatos eszköze volt – a karakterek szorongása, bizonytalansága a színészek saját, valós érzelmeiből táplálkozott és ettől vált igazán életszerűvé, hitelessé a széria.
A Nagy pénzrablás azóta egész Spanyolország, nem mellesleg az egész világ egyik legismertebb sorozatává vált. Stílusa egyszerre emlékeztet a Prison Break – A szökés menekülés-centrikus, izgalmakkal túlfűtött drámájára, a Breaking Bad – Totál szívás lelkiismereti vívódásaira, és a Killing Eve – Megszállottak viadala sötét, pszichológiai intenzitására. Csak épp egy vörös overállban, Dali-maszk mögött.
És most kapaszkodj: 2020-ban Buenos Airesben letartóztattak egy fegyveres bandát, akik egy bank kifosztását tervezték – pontról pontra a La Casa de Papel forgatókönyvét követve. Vörös overálban, Dali-maszkban jelentek meg, és még a menekülési útvonalat is a sorozat alapján tervezték meg. A rendőrség később úgy nyilatkozott: a rablók egyértelműen a sorozat hatása alatt álltak.
A "Nagy pénzrablás" kirobbanó sikert aratott világszerte. Az IMDb-n 8,2-es értékelést ért el, több mint 400 ezer szavazat alapján. A Rotten Tomatoes-on a harmadik rész 100%-os tetszési indexet kapott 12 kritika alapján, átlagosan 7/10-es értékeléssel.
A nézők reakciói is egyértelműek voltak: szinte rajongássá nőtte ki magát a sorozat iránti lelkesedés.
Az egyik IMDb-felhasználó így foglalta össze a sorozat iránti rajongását:
"Ez a sorozat megérdemel minden lehetséges díjat. Az eredeti történetvezetés, a minden lépés mögötti mesterterv és a karakterek egyszerűen frenetikusak."
Egy másik néző nem tudta abbahagyni a sorozatmaratont, ezt írta:
"A legjobb sorozat, amit valaha láttam. Minden epizód tele van feszültséggel, és mindig várom a következőt."
Egy harmadik hozzászóló pedig röviden, de mindent elmondott:
"Ha még nem láttad, ne is kérdezd meg, érdemes-e elkezdeni. Csak nézd!"
A válasz egyszerű, a széria tűpontos pszichológiai sakkjátszmával ad mattot, amelyben minden lépésnek súlya van – és semmi sem történik véletlenül. A karakterek nem egydimenziós figurák, hanem belső démonokkal küzdő, múltjuktól hajtott emberek, akiket egyszerre lehet megérteni, sajnálni vagy épp gyűlölni.
A sodró lendületű történet folyamatos fordulatokkal fordítja át a nézők kedélyeit izgalomból fojtogató feszültségbe, majd ebből reménybe, aztán kegyetlen csalódásba – amikor azt hinnéd, látod, hová fut ki a sztori, újra meglep. A forgatókönyv tele van érzelmi aknákkal, morális csapdákkal és elképesztően feszült jelenetekkel, amelyek órákra a képernyő elé szögezhetnek.
Ha nem hiszed, higgy a szemednek az előzetes, vagy az első néhány epizód alapján:
Olvass tovább...