
Ilyenek a magyarok valójában, egy külföldi rendkívüli szót használt ránk
Olvass tovább...


Amikor már mindenki azt hitte, nem tudunk újat mutatni, előkerült egy fotó, amely világossá tette, a hazai észjárás előtt tényleg nincsenek akadályok.
Vannak dolgok, amikre egyszerűen nem lehet felkészülni, és a közösségi média korában egyetlen jól irányzott felvétel elég ahhoz, hogy egy magyar város különlegessége bejárja a földgolyót. Ezúttal Győr került a célkeresztbe, miután a népszerű Scenic Depictions of Slavic Life oldal megosztott egy képet, amin egy két épület között lebegő vasúti kocsi látható. A poszt rövid, de velős szövege – „Igen, ez egy vonatvagon, amit hídként használnak két épület között” – azonnal beindította a lavinát a nemzetközi kommentszekcióban.
A reakciók nem késtek: míg egyesek hitetlenkedve nevetnek a „magyar találékonyságon”, mások a zseniális újrahasznosítást dicsérik. „Ha valami hülyén néz ki, de működik, akkor az nem hülyeség” – írta az egyik hozzászóló, míg egy másik tömören csak annyit jegyzett meg: „Ez aztán az újrahasznosítás!”
Bár a világ most csodálkozik rá, a győri vagonhíd nem egy hirtelen jött sufnituning eredménye, hanem a magyar mérnöki leleményesség évtizedes mementója. A szerkezet 1976. április 29-én készült el a RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyárban, kifejezetten az akkori Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola számára. A megoldás célja az volt, hogy gyorsan és költséghatékonyan összekössék a tanulmányi tömböt a laboratóriumokkal.

Olvass tovább...
A kivitelezés nem volt egyszerű: a 25 méter fesztávú önhordó vasúti kocsiszekrény teljesen készre szerelve hagyta el a gyárat. A monstrum nem fért el a Belvárosban és a Kossuth hídon, így hatalmas kerülővel, a mecséri Mosoni-Duna hídon át kellett szállítani Révfaluba. A maga korában a megoldás nemzetközileg is újszerűnek számított, a szaklapok pedig a szerkezeti és formai bravúrját méltatták.
A Magyar Vagon- és Gépgyár eredetileg ajándéknak szánta ezt az „érdekes ötletet” a főiskolának. A cél az volt, hogy a hallgatók fedett helyen járhassanak át az épületek között, miközben a város ipari büszkesége, a vagon-gyártás előtt is tisztelegnek. 1977-es átadásakor a Kisalföld is „nagy tetszést aratott megoldásként” hivatkozott rá, és azóta is Győr egyik legfurcsább, de legikonikusabb látványossága maradt.
Bár ma a külföldi oldalakon vicc tárgya, a vagonhíd valójában a fenntartható építészet és a kreatív ipari megoldások egyik legkorábbi hazai példája. Ami másnak egy falra eszkábált vonat, az a győrieknek a mindennapok szerves része és a helyi történelem egy darabkája.

Olvass tovább...
Az említett fotó itt látható: