.jpg?crop=2016,831,2,0&width=386)
Ettől a sorozattól hetekig nem fogsz szabadulni, ledarálod egy hétvégén, és még többet akarsz, ritkán látni ennél jobbat a műfajban
Olvass tovább...
.jpg?crop=2015,831,1,80&width=1920)

Aster alkotásai között a félelem nem hirtelen csap le – lassan, szinte észrevétlenül támadja az ártatlan család által hitt valóságot.
Ari Aster első nagyjátékfilmje, az Örökség (Hereditary), olyan erővel robbant be a horror világába, mintha egy új korszak kezdete lenne. Ez a 2018-as pszichológiai thriller nem az ijesztgetéseket helyezi középpontba, hanem az emberi lélek fokozatos lemeztelenítésére épít.
Aster rendezése messzemenőleg kifinomult, minden beállítás szinte matematikai pontossággal szerkesztett – mégis van benne valami organikus, valami nyugtalanítóan emberi.
A történet a Graham család mindennapjain keresztül bontakozik ki, akik az idős anya halála után lassan de biztosan ráébrednek, hogy a gyász mögött egy sokkal nyomasztóbb, szembetűnőbb rejtély lapul.
Az öröklött traumák, titkok és bűnök itt a lélek mellett a valóságban is kísértenek – szó szerint testet öltenek.
Aster zseniális érzékkel teremti meg a feszültséget: minden jelenetben ott bujkál valami, amit a néző nem tud megfogni. Aster lassú kameramozgásai és a szinte pulzáló hangzásvilág fokozatosan beszippantják a nézőt: a kamera nem marad külső szemlélő, inkább belép a történetbe, és a szereplőkkel együtt merül el a gyász és a félelem közegében. A zene nem aláfestés, hanem lüktető idegszál, amely végig feszül a jeleneteken.
.jpg?crop=2016,831,2,0&width=386)
Olvass tovább...
A thriller középpontjában Toni Collette alakítása áll. Annie Graham karakterében egyszerre érezhető jelen az anya, a művész és a megtört ember.
Miniatűr makettjei – amelyek saját életének pillanatait ábrázolják – tökéletes metaforához enged közelebb, ahol a kontroll iránti vágyának megtestesülését láthatjuk.
A világ, amit aprólékosan újraépít, lassan eltorzul, ahogy az elméje is szétcsúszik a gyász, a bűntudat és a természetfeletti események súlya alatt.
Az Örökség a horror műfaját új szintre emeli: a pszichológiát és a metafizikát egyetlen, nyugtalanító történetben kapcsolja össze. A történet előrehaladtával a rejtély egyre mélyebb, és a film szinte hipnotikus ritmusa beszippantja a nézőt – de most a hangsúly nem rajta, hanem magán a szerkezeten, a történet mechanizmusán van.
A látványvilág is különleges: a film Utah hegyvidéki környezetében forgott, ahol a természet nyugalma éles kontrasztban áll a szereplők lelki összeomlásával. Aster tudatosan játszik a térrel: a tágas nappali éppoly nyomasztó, mint a komor pince helyiség.
.jpg?crop=2016,831,1,36&width=386)
Olvass tovább...
A természetfeletti jelenetek lassan, fokozatosan kúsznak a cselekményszálra, egészen addig, amíg már nem tudjuk, hol ér véget a valóság. Aster nem ugrásra és hirtelen, a semmiből elődurranó ijesztgetésre késztet, hanem figyelésre: apró mozdulatok, tompa, nyugtalanító hangok és hosszú, merev pillantások formálják a félelemkeltést.
Az “Örökség” (Hereditary) végül egy kíméletlen leleplezéssel tartja sakkban a nézőt: amikor a házban megmozdulnak a tárgyak, és a valóság már nem védelmet, hanem csapdát jelent, a film eléri legnyugtalanítóbb pontját.
Ari Aster pedig hideg precizitással illusztrálja, hogyan válik a család otthona egy félelem-laboratóriummá, ahol minden ölelésben ott bujkál az a valami, amit már senki sem tud uralni.
A filmet jelenleg az Apple TV+ kínálatában érhetik el azok, akik egy igazán nyugtalanító, gondosan felépített pszichológiai thrillert keresnek.
Az alábbi videóban látható az “Örökség” (Hereditary) című pszichológiai-thriller előzetese:
.jpg?crop=2014,830,1,0&width=386)
Olvass tovább...
Forrás: The Guardian