promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
A film, amitől libabőrös leszel - Anthony Hopkins zseniális alakítása az élet egyik legfontosabb kérdését feszegeti

A film, amitől libabőrös leszel - Anthony Hopkins zseniális alakítása az élet egyik legfontosabb kérdését feszegeti

Borítókép:  IMDb képgaléria
Színes
Kategória fejléc

Anthony Hopkins alakítása egyszerre nyugtalanító és felemelő - olyan mélységekbe visz, ahol a csend is kérdéssé válik.

Sir Anthony Hopkins ismét bebizonyította, hogy ikonikus szereplése mellett megismételhetetlen tehetség a pszichológiai filmek világában. A Freud - Az utolsó pszichoanalízis című filmben a legendás színész ezúttal Sigmund Freud, a pszichoanalízis atyja bőrébe bújik, és egy olyan szerepet játszik, amely egyszerre filozofikus gondolatokat ébreszt, egyszerre emberi és dermesztően őszinte.

A film már most a kritikusok kedvence, és sokan úgy vélik, Hopkins egyik legösszetettebb alakítását követhetjük a képernyőkön.

Egy párbeszéd az élet értelméről – Freud és C. S. Lewis vitája a halhatatlanságról

A film rendezője Matt Brown, aki Mark St. Germain színpadi művét adaptálta vászonra. A történet egy „mi lett volna, ha” felvetésből indul: mi történik, ha az idős Freud, élete utolsó heteiben, 1939 szeptemberében találkozik C. S. Lewis-szal, a keresztény gondolkodóval és íróval (akit Matthew Goode alakít). A két zseniális elme találkozása egy mély, emberi párbeszédet indított el az élet legnagyobb kérdéseiről.

Freud ekkor már száműzetésben él Londonban, súlyos szájrákkal küzd, miközben a második világháború szélén álló Európa a teljes bizonytalanságba zuhan. A film ebben a feszültséggel teli időszakban játszódik, ahol a háború árnyékában két elme próbál választ találni az élet legnagyobb kérdéseire.

Hopkins ereje - egyszerre emberi és félelmetes

A 86 éves Hopkins lehengerlő energiával alakítja a már beteg Freudot. Színészi játéka elképesztően életteli: minden pillantása, minden szünettel teli mondata mögött ott rejtőzik a zsenialitás és a kétség mindent átütő ereje.

A kritikusok szerint Anthony Hopkins játéka nélkül a film egy egyszerű színházi adaptáció maradt volna, de jelenléte életet lehelt minden jelenetbe.

A nézők a világhírű pszichiátert és az embert is látják benne, aki dühvel, iróniával és félelemmel küzd a halál gondolatával.

Gondolatok és érzelmek háborúja – Freud és Lewis szellemi párbaja

A film központi jeleneteiben Freud és Lewis egymásnak feszül. A pszichoanalitikus a vallást „gyermeki illúziónak” nevezi, míg Lewis az emberi szenvedést a szabad akarat következményének látja.

A két világkép ütközése során nem születik végső válasz – épp ez adja a film erejét.

Az egyik legemlékezetesebb sorban Freud felkiált: „Őrültség azt hinni, hogy megoldhatjuk a létezés legnagyobb rejtélyét.” Lewis erre így felel: „Még nagyobb őrültség, ha meg sem próbáljuk.”

A párbeszédek időnként túlzottan komponáltnak hatnak, mégis őszinték és emberiek, mert mindkét szereplő a saját múltját és fájdalmát viszi bele a vitába. Freud a halálos betegségével és lányához fűződő komplikált kapcsolatával, Lewis pedig a háború emlékeivel és bűntudatával küzd.

A film világa – a szavakon túl, ahol minden pillanat jelentést kap

A cselekmény túlnyomó része Freud londoni házában játszódik, ahol a falak, a könyvek és a cigarettafüst is a kor hangulatát festették vászonra. 

A rendező aprólékos részletekkel teremti meg a korszak hangulatát: a háború előtti Anglia komor, mégis élő világát. A filmben látható nyomozás az emberi lélek törékeny oldalát mutatja – Freud és Lewis vitája olyan, mintha két tudat feszülne egymásnak.

Freud jkérdése és Anthony Hopkins zsenialitása – a film, ami megállítja az időt egy pillanatra

Hopkins játéka libabőrt okoz, ahogy a fájdalom és a szarkazmus között lavírozik. Az utolsó jelenetben, amikor Freud csendben ül, tekintetében megtalálható minden – a félelem, a megértés, és talán egy pillanatnyi béke is.

A kritikusok szerint az alakítás méltó helyet kapott Hopkins életművében, Odin, Nixon vagy Hannibal Lecter mellett. A pszichiáter alakja egy történelmi figura mellett az emberi elme jelképe is – emlékeztet arra, hogy még a legnagyobb tudás sem szabadít meg a haláltól való félelemtől.

A pszichológiai dráma történet tanulsága – a Filmboxon látható film, amitől a néző is önvizsgálatot ta

A Freud’s Last Session egy lassú, mégis feszült párbeszédfilmhez enged közelebb, amely inkább kérdez, mint válaszol. Egy gondolatébresztő dráma, amelyben Anthony Hopkins ismét megmutatja, miért nevezik a kortárs film egyik legnagyobb élő legendájának.

A néző a bűnügy vagy krimi filmekből ismert logika helyett egy szellemi nyomozás részese lesz: egy utolsó beszélgetés tanúja tárul fel két férfi között, akik a világ értelmét keresik – miközben az lassan a szemük előtt omlik össze

A Freud – Az utolsó pszichoanalízis már elérhető a Filmbox kínálatában.

Az alábbi videóban a “Freud - Az utolsó pszichoanalízis” című produkció előzetese látható:

Forrás: The Guardian és newstatesman